استادیوم صد هزار نفری آزادی روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه میزبان محمود احمدی نژاد و حامیان وی خواهد بود. تقدیر از خادمان سفرهای نوروزی بهانه جشن بهاری دولتی هاست که محمد شریف ملک زاده، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روزچهارم فروردین اعلام کرده بود. انتشار این خبر با اعتراض اصولگرایان مواجه شد. آیا واهمه اصولگرایان از این جشن به دلیل آن است که احمدی نژاد می خواهد مشایی را به عنوان جانشین خود معرفی کند؟
عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال به خبرنگار «اعتماد» می گوید: اصولگرایان نمی توانند جریان اجتماعی و سیاسی راه اندازی کنند و بر همین اساس رای جریانی ندارند و این مساله یی است که محمود احمدی نژاد و تیم دولت به این موضوع آگاهی پیدا کرده است که کسب رای وابسته به ایجاد یک جریان سیاسی و اجتماعی است. عبدی با بیان اینکه تنها دو گروه در نیروهای موجود سیاسی کشور قابلیت جریان سازی سیاسی-اجتماعی را دارند، افزود: اصولگرایان قابلیت جریان سازی ندارند و تلاش می کنند با ایجاد موانع سیاسی ضد گروهی که قابلیت جریان سازی سیاسی و اجتماعی را دارد به پیروزی برسد. این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که اصولگرایان برای مقابله با جریان سازی دولت برای کسب رای در انتخابات چه راهکار مشخصی می توانند داشته باشند، اظهار داشت: اصولگرایان با دو روش استفاده از ابزار قدرت یا بهره گیری از جریان بدیل سیاسی و اجتماعی می توانند با جریان سازی احمدی نژاد و دولتی ها مقابله کنند. وی با بیان اینکه توانایی و قابلیت جریان سازی بدیل از سوی اصولگرایان وجود ندارد، تاکید کرد: استفاده از ابزارهای قدرت تنها راه حلی است که پیش روی اصولگرایان قرار دارد و آنها ناچارند تا همچون گذشته از این ابزارهای حکومتی بهره بگیرند.
عبدی در پاسخ به این پرسش که معایب استفاده مستمر از ابزارهای حکومتی از سوی اصولگرایان چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت، گفت: اصولگرایان به دلیل اینکه استفاده از این ابزار خیلی نیاز به تدبر، تعقل و تامل ندارد برای حذف رقبای خود معتاد استفاده از ابزارهای قدرت شده اند و نقص مطلق بهره گیری از این ابزار چیزی جز وابستگی به این ابزار نیست. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه استفاده مداوم از این ابزار باعث شده تا اصولگرایان هرگز برای جریان سازی سیاسی و اجتماعی خلاقیتی به خرج ندهند، اظهار داشت: اصولگرایان هرگاه در برابر جریان های اجتماعی و سیاسی رقیب خود قرار می گیرند به جای آنکه در قالب‌های سیاسی و اجتماعی به مقابله برخیزند از ابزار قدرت استفاده می کنند.
عبدی در پاسخ به این سوال که آیا دولتی ها و به ویژه محمود احمدی نژاد با استفاده از اطلاعات ویژه یا همان «بگم بگم های» مشهور می توانند با ابزار قدرت اصولگرایان مقابله کنند، گفت: اصولگرایان اگر به این نتیجه برسند که از ابزار قدرت برای حذف طرف مقابل استفاده کنند هرگز اجازه و فضایی برای بگم بگم ها باقی نمی گذارند و نمی گذارند کار به آنجا بکشد. او در ادامه با بر شمردن نواقص استفاده مستمر از ابزار قدرت افزود: بهره گیری از ابزار قدرت، کارآمدی ندارد و همچون مواد مخدر است که بطور موقت درد را کم می کند اما درمان نمی کند. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصولگرایان بیش از اندازه معتاد به استفاده از این روش شده اند چنین اعلام نظر کرد که اصولگرایان با اعتیاد به ابزار قدرت چاره یی جز استفاده دوباره از آن ندارند.
عبدی در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان توانایی عبور از محمود احمدی نژاد و جلوگیری از بهار جدید احمدی نژاد را دارند یا خیر، گفت: اصولگرایان به شکل عادی نمی توانند با احمدی نژاد در انتخابات مقابله کنند. او در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از نتیجه انتخابات آینده چگونه خواهد بود، اظهار داشت: هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم شاهد رادیکالیزه شدن روابط اصولگرایان با دولتی ها خواهیم بود اما معتقدم که حاکمیت در نهایت تن به ماندگاری گفتمان احمدی نژاد در دولت نخواهد داد. وی در پاسخ به این پرسش که محبوب ترین گزینه با توجه به شرایط فعلی چه کسی می تواند باشد، گفت: انتخاباتی برای اصولگرایان در این دوره مطلوب است که هیچ فردی در آن نتواند رای بالا و غالبی داشته باشد. وی در ادامه به تحلیل چرایی این هدف اصولگرایان پرداخت و تصریح کرد: اصولگرایان به دنبال آن هستند تا هر یک از نامزدهای احتمالی حداکثر رای ۱۰ الی ۱۵ درصدی داشته باشند تا جناح حاکم بتواند آن را مدیریت کند. عبدی در پایان شکل‌گیری انتخابات دو قطبی را بعید دانست و تاکید کرد: حکومت با توجه به سابقه انتخابات قطبی شده بعید است که اجازه چنین کاری را بدهد چرا که برنده انتخابات قطبی حتی اگر از گفتمان اصولگرایان هم باشد در نهایت مانند احمدی نژاد نمی تواند وابسته به حاکمیت و دیدگاه های زعمای قوم باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com