جشن چهل سالگی ایلگا در نیوزیلند

 

روز بیست و یکم مارچ جلسه ای با موضوع عدالت اینترسکشنال برای خانواده‌ی رنگین کمانی در جهان تشکیل شد که در آن جوی جولین، فعال ترنسجندر اهل تونگا و مادر سه فرزند در مورد چالش‌هایش برای پذیرفته شدن به عنوان یک مادر از نظر فرهنگی و از نظر قانونی در جامعه ی تونگا صحبت کرد. او اضافه کرد برای تغییر تفکر سیاستمداران و تغییر قوانین در تونگا متوجه شد که باید ابتدا رهبران دینی را همراه خود کند بنا براین بسیاری از فعالیت‌هایش متوجه رهبران دینی بوده است.

مکس وحید از دیگر فعالین حقوق همجنسگرایان در مورد ازدواج اجباری‌اش صحبت کرد و فرزندی که حاصل این ازدواج بود. مکس وحید گفت، به طور تصادفی و طی چالش‌هایی که برای طلاق از همسرش و گرفتن حق حضانت فرزندش با آنها روبرو بوده به فعال حقوق  ال جی بی تی ها تبدیل شده. او در ادامه توضیح داد همسریابی برایش چالش برانگیز است چون در گذشته در خانواده‌ی دگرجنس بوده و فرزند نیز دارد بسیاری از افراد در جامعه‌ی گی‌ها در مورد گرایشش تردید می کنند.

شادی امین، فعال حقوق ال جی بی تی ها و هماهنگ کننده ی شبکه ی لزبین ها و ترنس های ایرانی نیز از دیگر سخنرانان بود که راجع به نا آگاهی جامعه نسبت به گرایش‌های مختلف جنسی در جامعه ی ایران در زمان جوانی‌اش صحبت کرد. او توضیح داد با اینکه در نوجوانی در رابطه با یک فرد همجنس بود، در جوانی تصمیم گرفت به خاطر خانواده‌اش و تحت تأثیر همجنسگراهراسی درونی شده وارد رابطه با دگرجنس شود. حاصل این ازدواج یک فرزند است. بعدها با کسب اطلاعات بیشتر مصمم می شود که زندگی‌اش را بر اساس گرایش خودش پیش بگیرد. او نیز مانند مکس به خاطر داشتن فرزند و بودن در رابطه با دگرجنس با نظراتی مواجه شده که حاکی از نفی یا تردید در گرایشش بوده‌اند.

در کنفرانس ایلگا روز بیست و دوم مارچ جلسه‌ای با موضوع کنشگری زنان همجنسگرا، دوجنسگرا و کوئیر در سازمان ملل برگزار شد که در مدیر چند سازمان حقوق بشری از جمله شادی امین سخنرانی کردند. از جمله مسائل مطرح شده چالش‌های کنشگران در پاسخگو کردن دولت‌هایی که در نقض حقوق شهروندان نقش دارند به خصوص زنان و جامعه ی ال جی بی تی آی بود.

شادی امین در این جلسه راجع به تجربه‌ی شش رنگ در مورد تسلیم گزارش به کمیسیون حقوق معلولین در سازمان ملل صحبت کرد. او توضیح داد که در جلسه‌ای که به منظور پاسخگویی جمهوری اسلامی به سوال‌های مطرح شده تشکیل شد. نمایندگان ایران از اعتراف به رواج شکنجه‌های پزشکی در ایران از جمله شوک تراپی برای تغییر گرایش جنسی همجنسگرایان سر باز زدند.

شش رنگ پیش از آن گزارشی مفصل در مورد تراپی‌های اصلاحی در ایران برای “درمان همجنسگرایان” و همینطور جراحی‌های تغییر جنس که در شرایط اجبار و بدون دادن اطلاعات کافی به افراد تحمیل می شود، تسلیم کمیته‌ی معلولین سازمان ملل کرده بود.

کیسنیا کریشنکو، مامور ارشد بخش زنان و کنشگر سازمان ملل در ادامه‌ی صحبت شادی امین توضیح داد، گزارش شش رنگ اولین گزارش در مورد حقوق ال جی بی تی ها به کمیسیون معلولین سازمان ملل بود. این گزارش باعث شد کمیسیون معلولین سازمان ملل به تبعیض‌های مضاعفی که بر افراد ال جی بی تی آی با نیازمندی های ویژه می رود توجه بیشتری نشان دهد و پس از آن از دولت‌های مختلف درخواست کند گزارش‌هایی از وضعیت معلولین که به جامعه‌ی ال جی بی تی تعلق دارند یا افرادی که به خاطر درمان‌های اصلاحی دچار معلولیت شده‌اند براین کمیته ارسال کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com