این باور کلی وجود دارد که با داشتن تفکر و اندیشه مثبت می‌توان در هر کاری موفق شد. اگرچه مثبت اندیشی یک ویژگی خوب است اما هرچه از که از تعادل خارج شود می‌تواند به‌جای سود به ما زیان می‌زند. به همین جهت در ادامه دراین‌باره صحبت می‌کنیم که چطور مثبت اندیشی و مثبت فکر کردن می‌تواند بد باشد.

▪️مثبت اندیشیدن در مواردی می‌تواند مانع از رسیدن به اهداف شود. وقتی‌که شخص تمام مدت را صرف رؤیاپردازی و مثبت اندیشی درباره هدف خود می‌کند کمتر احتمال دارد که برای رسیدن به هدف موردنظر خود واقعاً دست به عمل بزند! تحقیقات زیادی در این رابطه انجام‌شده و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مثبت اندیشی می‌تواند بر اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت اثر منفی بگذارد.
▪️ وقتی شخصی باور داشته باشد که «اگر به‌قدر کافی مثبت اندیش باشید، همه‌چیز ممکن خواهد بود» این می‌تواند سبب شود تا درنهایت شخص در پی شکست و یا عدم موفقیت خودش را متهم کند و مقصر بداند زیرا فکر می‌کند که به‌اندازه کافی مثبت اندیش نبوده! این در حالی است که میدانیم عوامل دخیل در بسیاری از رویدادهای زندگی، از کنترل ما خارج‌اند.
▪️تلاش زیاد برای مثبت اندیشی می‌تواند سبب شود تا ما احساسات واقعی خود را سرکوب کنیم. در این حالت فرد از ترس جذب انرژی منفی، هرگونه احساس ناراحتی یا شک و تردید را در خود سرکوب می‌کند که درنهایت این می‌تواند باعث فریب دادن خود و بال و پر دادن به پندارهای اشتباه شود.
▪️تحقیقات نشان می‌دهد اگر فرد از مشکل کمبود عزت‌نفس رنج ببرد استفاده از مثبت اندیشی می‌تواند باعث حس انزجار از خود و کاهش بیشتر عزت‌نفس شود. افزایش عزت‌نفس به تکنیک‌های بیشتر از مثبت اندیشی تنها نیاز دارد.
▪️مثبت اندیشی باعث ایجاد توقعات غیرواقعی در فرد می‌شود و وقتی این انتظارات برآورده نمی‌شوند، فرد ناامید می‌شود و درنتیجه شادی کمتری تجربه می‌کند.
▪️اگر بر این باورید که انواع مشکلات در جهان درنهایت به پایان مثبتی می‌رسند، به‌احتمال‌زیاد هیچ کاری برای کمک به حل این مشکلات انجام نخواهید داد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به سرانجام مثبت برای همه مشکلات اعتقاد دارند، کمتر به خیریه‌ها کمک می‌کنند.
▪️مثبت اندیشی باعث می‌شود تا شخص کمتر به‌سلامت خود اهمیت بدهد. معمولاً مردم در پی تعصب خوش‌بینانه‌ای که دارند، فکر نمی‌کنند اتفاق‌های بد برای آن‌ها هم پیش می‌آید. برای مثال فرد سیگاری که از خطر سرطان حنجره و ریه آگاه است اما باور دارد این برای دیگران است و خودش مبتلا نمی‌شود. مثبت اندیش بودن این تعصب خوش‌بینانه را تشدید می‌کند و باعث می‌شود افراد به دنبال توجه به‌سلامت خود نباشند.

منبع: https://bit.ly/2RUlcet

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com