هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود است. به‌عبارت‌دیگر، شخصی که هوش هیجانی بالایی دارد، سه مؤلفه‌ی هیجان‌ها را به‌طور موفقیت‌آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند: مؤلفه‌ی شناختی، مؤلفه‌ی فیزیولوژیکی و مؤلفه‌ی رفتاری.
طبق مطالعات انجام‌شده درزمینهٔ موفقیت، رابطه هوش هیجانی (EQ) با موفقیت به‌مراتب بالاتر از بهره‌ی هوشی (IQ) است. دانیل گلمن، روانشناس آمریکایی و نویسنده کتاب “هوش عاطفی” معتقد است که هوش هیجانی بالا روشن می‌کند که چرا افرادی با ضریب هوشی (IQ) متوسط، موفق‌تر از کسانی هستند که نمره‌های IQ بسیار بالاتری دارند. ضریب هوشی نمی‌تواند به‌خوبی از عهده توضیحِ سرنوشت متفاوتِ افرادی برآید که فرصت‌ها، شرایط تحصیلی و چشم‌اندازهای مشابهی دارند.
کسانی که هوش هیجانی بالا دارند، عادات و رفتارهایی دارند که در مدیریت عواطف خود و درک احساسات دیگران کمکشان می‌کنند. آیا کسی را می‌شناسید که با تمام وجود، با احساسات خودش هماهنگ باشد، بتواند آن‌ها را به شیوه‌ی مناسبی ابراز کند و با احساسات دیگران هم همدل و همراه باشد؟ این آدم ازنظر هیجانی بسیار باهوش است.
گُلمن به‌طور خلاصه پنج حوزهٔ اساسی برای هوش هیجانی در نظر گرفته است:
• شناخت هیجان‌ها و احساسات خود، خودآگاهی
• مدیریت هیجان‌ها و احساسات خود، خود مدیریتی
• خود انگیزشی
• تشخیص و درک هیجان‌ها و احساسات دیگران، دیگر آگاهی
• مدیریت رابطه با دیگران، دیگر مدیریتی
مدل گُلمن امروزه به‌طور وسیعی به رسمیت شناخته‌شده است. این مدل می‌گوید وقتی فردی دارای هوش عقلی یا ضریب هوشی (IQ) بالایی است، لزوماً دارای هوش هیجانی بالا نیست. هوشمند بودن یک امتیاز است که البته تضمینی برای موفقیت در زندگی و روابطِ بین فردی و اجتماعی نخواهد بود.
خبر خوب این است که هوش هیجانی می‌تواند فراگرفته شود یا بهبود یابد. هوش هیجانی به دلیل کاربردهایی که دارد و بخصوص در مورد کودکان از جایگاهی ویژه برخوردار است. هوش هیجانی به کودکان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های تهدیدکننده و خطرناک، واکنش مناسب‌تری برای نجات خود انجام دهند. همچنین با کمک هوش هیجانی می‌توانند به ریشه‌های غم و شادی در خود پی ببرند و آن را مدیریت کنند. حساسیت و هوش هیجانی بالاتر به کودکان کمک می‌کند تا نیازهای دیگران را درک، حداقل با همدلی به آن‌ها کمک و با کنترل بر احساسات خود، حس مسئولیت‌پذیری را در خود تقویت کنند. درمجموع، هوش هیجانی به‌خصوص به کودکان کمک می‌کند تا یادگیری بهتری داشته و خوشحال‌تر، سالم‌تر و موفق‌تر باشند.
منبع استفاده شده: ویکی‌پدیای فارسی

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com