▪️ به دنبال توجیه و بهانه جور کردن برای نه گفتن به درخواست‌های دیگران نباشید. همچنین اگر از جواب منفی خود مطمئن هستید محترمانه است که شخص مقابل را بی‌جهت منتظر نگذارید.
▪️یکی از علت‌هایی که افراد در نه گفتن دچار مشکل می‌شوند این است که زمانی را برای مرزبندی سالم در روابط خود با اطرافیان صرف نکرده‌اند و نقش‌ها و وظایف طرفین در رابطه (دوستی، شغلی یا حتی رمانتیک) مشخص نیست. وقتی مرزها مشخص باشند فرد راحت‌تر می‌تواند بدون نگرانی از ناراحتی طرف مقابل و عواقب احتمالی به خواسته‌ی او جواب منفی بدهد. در چنین روابطی فرد می‌داند که رابطه به‌قدر کافی مستحکم است که جواب منفی را تحمل کند.
▪️ وقتی شخصی از شما درخواست غیرمنطقی دارد، سؤال را به او بازگردانید. مثلاً در محیط کار رئیستان از شما می‌خواهد بیش‌ازحد توان کارکنید. در این شرایط بگویید: خوشحال می‌شوم که کارهای الف، ب و پ را انجام دهم اما برای انجام کار به‌جای دو هفته نیاز به سه هفته زمان‌ دارم، شما چگونه می‌خواهید که من آن‌ها را اولویت‌بندی کنم؟”
▪️ قاطع باشید. اگر کسی جواب منفی شما را قبول نکند. بدانید که او احتمالاً یک دوست واقعی نیست و به شما احترام نمی‌گذارد. مثلاً وقتی به دوستی میگویید که آخر هفته را نمی‌توانید با او باشید زیرا برنامه دیگری دارید اگر او جواب منفی شما را قبول نکرد یا این جواب باعث قهر شد. درواقع او فردی است که تنها به‌راحتی و نیاز خودش فکر می‌کند.
▪️ نیازهای خود را در درجه اول اهمیت قرار دهید. اگر نیازهای درخواست‌کننده را ارجح بر نیازهای خود قرار دهید به‌مرور احساس می‌کنید که از شما سوءاستفاده می‌شود و این باعث خشم و ناراحتی شما می‌شود.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com