طرفداران سینمای دگرباشان جنسی آسیا در این آخر هفته شاهد افتتاحیه جشنواره فیلم دگرباشان جنسی در پکن که تا یک هفته ادامه خواهد داشت، خواهند بود.

این جشنواره، که در حال حاضر به عنوان “هفته سینمای عاشقانه رنگین کمانی” شناخته می شود، برای یازدهمین دوره خود موضوع “بدون محدودیت” آغاز به کار خواهد کرد. 

تانیا کیائو، یکی از برگزارکنندگان این جشنواره به Gay Star News گفت:”عنوان این جشنواره با این رویکرد که در زندگی فرصت های نا محدودی وجود دارد، انتخاب شده است. شما می توانید آنطور که میخواهید زندگی کنید.”

کیائو گفت: “ما باید به تنوع احترام بگذاریم.”

این جشنواره دارای تعدادی فیلم بلند و کوتاه از چین، آسیا و سایر نقاط جهان است.

فیلم ها:
این جشنواره در روز جمعه (۲ نوامبر) این هفته، با فیلمی از ژانگ وانلین، کارگردان چینی فیلم “پرندگان باطلاق” که روایتی عاشقانه از چینی های همجنسگرا و دگرجنسخواه قشر کارگر را که لزوما مطابق با نرم های جامعه زندگی نمیکنند، است، آغاز خواهد شد. این درام مثلث عشقی از مبارزه و ناامیدی جوانانی است که به دنبال آزادی و عشق هستند.

این جشنواره با فیلم “داستان سنگ” خاتمه میابد. در این فیلم، “استار وو” یک رمان کلاسیک چینی را به بارهای رنگین کمانی را به پایتخت تایوان میبرد. این فیلم، بر اساس معروف ترین داستان عشقانه تاریخ ادبیات چینی به نام “تولد دوباره” ساخته شده است.

علاوه بر این، این جشنواره چندین فیلم کوتاه چینی را نمایش خواهد داد. کیائو به Gay Star News گفت: “این فیلم ها، توانسته اند با موفقیت در برابر فشار مقاومت کنند، در نوع و سبک نوآوری کنند و شخصیت های زنده را به تصویر بکشند. استثنایی وجود نداشت. این فیلم ها نه تنها زندگی واقعی دگرباشان جنسی را به تصویر میکشند، بلکه عمیقآ در قلب شخصیت ها، روابط اجتماعی و عاطفی آنها غرق شده اند.”

در این جشنواره، فیلم های بین المللی از جمله “رنگ سخت”، که برنده جایزه جشنواره فیلم تدی برلین شده است و فیلم قلب چاقو، یکی از فیلم های انتخابی جشنواره فیلم کن را اکران خواهند شد.

سانسور در چین:
نمایش محتوای رنگین کمانی در سینما و تلویزیون چین ممنوع است. اگر چه برخی از فیلم ها مانند “به دنبال مک کارتنی” توانسته اند از قربال سانسور، جان سالم به در ببرند. علاوه بر این، در ماه ژوئن سال گذشته، دولت همچنین محتوی همجنسگرایانه را با برچسب “غیر عادی” در اینترنت ممنوع کرد.

یاتسی پنگ، فعال حقوق دگرباشان جنسی گفت: “این مقررات نه تنها به جامعه ی دگرباشان جنسی آسیب می رساند، بلکه مانع دسترسی مردم به اطلاعات و کسب دانش در مورد مسائل مربوط به دگرباشان جنسی میشود.” 

در ماه آوریل، پیرو ممنوعیت محتوای همجنسخواهانه در اینترنت، اعتراض ها در فضای مجازی در برابر مقرارت اخیر تحت #IAMGAY در شبکه محبوب اجتماعی چینی Weibo بالا گرفت. این اعتراض ها در یک پیروزی نارد برای جامعه دگرباشان جنسی چین، در نهایت موجب عقب نشینی این وب سایت و مجاز کردن محتوای رنگین کمانی شد.

در ماه مه سال جاری، پس از سانسور محتوای رنگین کمانی مرحله نیمه نهایی مسابقات موسیقی یوروویژن، پخش مرحله نهایی آن در چین ممنوع شد.

چین همجنسگرایی را در سال ۱۹۹۷ جرم زدایی کرد و در سال ۲۰۰۱ آن را از فهرست بیماری های روانی حذف کرد. اما در  جامعه محافظه کار و خانواده گرای چین، بسیاری از دگرباشان جنسی در گنجه زندگی می کنند.

ما همه جا هستیم؛ آزاد و برابر:

‌‎فیس بوک ما:
‌‌‌‌‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:‏
‌‌‏http://dharmamartia.org
‌‎صفحه خبر وب سایت :
‏http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‌‎
‌‌‏https://telegram.me/DharmaMartia
‌‎همکاران ما:
‌‌‏رسانه همیاری: ‌‌‏
‏http://media.hamyaari.ca
‌‌‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
‏www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende

منبع:

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com