افت تراز دریاچه ارومیه به‌رغم افزایش ۸ تا ۱۰ برابری میزان بارش‌هازمان مطالعه: ۱ دقیقه

یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید میزان بارش‌ها در غرب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۶-۹۷ نسبت به سال پیش از آن ۸ تا ۱۰ برابر شده، اما تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است. به گفته محمد دانش یزدی بررسی «میانگین بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۵ نیز نشان می‌دهد که روند بارشی در این بازه زمانی تغییر چشمگیری نکرده است؛ تغییر اقلیم نه دلیل اصلی خشکی دریاچه ارومیه است و نه تغییری در آن می‌تواند باعث احیای دریاچه ارومیه شود».

وی «اقدامات انسانی» را عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه دانسته و از احداث پل میان‌گذر، برداشت از منابع آبی برای مصارف کشاورزی، حفر چاه‌های فراوان و احداث سدهای متعدد روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه به‌عنوان اقدامات مخرب دریاچه ارومیه نام برده است.

دریاچه ارومیه برای رسیدن به تراز اکولوژیک باید ۱۴.۵ میلیارد متر مکعب آب داشته باشد؛ با توجه به آمارها تا اردیبهشت ماه سال جاری دریاچه ارومیه ۲ میلیارد متر مکعب آب داشته و بنابراین به ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب آب دیگر نیاز دارد تا به تراز اکولوژیک برسد.

در همین حال مسعود تجریشی، مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، اعلام کرده «احیای دریاچه ارومیه وظیفه ستاد احیای دریاچه ارومیه نیست بلکه این ستاد تنها هماهنگ کننده و ناظر بر عملکرد دستگاه‌های مختلف در احیای این دریاچه است».

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، نیز دیروز گفته بود «آب، موضوع اصلی محیط زیست کشور است اما دریغ از یک کارشناس آب در سازمان محیط زیست. محیط زیست هیچ جایگاهی در تصمیم‌گیری مسائل آب کشور نداشته و همه پروژه‌ها به ما تحمیل‌ شده بود. برای مثال، سد را می‌ساختند پس از پایان از ما گواهی می‌خواستند که بگویند ازلحاظ قانونی بی‌اشکال است».

کلانتری در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی به‌عنوان وزیر کشاورزی مشغول به‌کار بوده است. بسیاری از طرح‌های توسعه کشاورزی و سدسازی‌های مرتبط با آن که امروزه به‌عنوان عوامل اصلی نابودی محیط زیست ایران معرفی می‌شوند، طی همین دوره طراحی و اجرا شده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com