زمان‌هایی می‌رسد که متوجه می‌شویم شخصی از نزدیکان ما، نیاز به دریافت مشاوره و کمک روانشناس یا روان‌پزشک دارد اما این شخص از مراجعه به فرد متخصص و دریافت کمک سرباز می‌زند. دلایل زیادی می‌تواند باعث شود تا شخصی تمایل نداشته باشد تا به مشاور مراجعه کند. دلایلی مانند:

·       عدم دسترسی به مشاور مورد اعتماد و متخصص

·       مشکلات مالی

·       ترس از برچسب مریض، دیوانه یا ضعیف بودن توسط اطرافیان در صورت مراجعه به مشاور

·       باورهای مذهبی یا شخصی که مانع از مراجعه شخص به مشاور می‌شوند

·       داشتن تجربه منفی و بد در زندگی شخصی خود یا زندگی فردی نزدیک به او از مراجعه به مشاور

·        وجود باورهای غلط نسبت به نوع کار و فعالیت مشاور، روانشناس یا روان‌پزشک

توجه به چرایی عدم تمایل شخص برای مراجعه به مشاور و پرس‌وجو در مورد آن، شروع خوبی است تا با شناسایی علت اصلی عدم تمایل فرد و تلاش برای رفع این علت به او کمک کنیم تا کمکی را که نیاز دارد دریافت کند.

برای مثال در صورت وجود مشکل مالی می‌توان مراکزی که خدمات رایگان ارائه می‌دهند تا تحت پوشش بیمه هستند را به او معرفی کنیم یا اگر مشکل در عدم دسترسی به مشاور است می‌توان از مراکزی که مشاوره تلفنی و آنلاین ارائه می‌دهند کمک گرفت.

در جستجو برای چرایی عدم مراجعه فرد به مشاور مهم است که حالت تهاجمی نداشته باشید. به فرد از غفلت نسبت به سلامت روان یا سلامت جسمی‌اش حس گناه ندهید و او را مورد تمسخر و تحقیر قرار ندهید. دوست او باشید و با عشق و محبت نشان دهید که می‌تواند به شما اعتماد کند و علت اصلی عدم مراجعه به متخصص را برای شما بیان کند. سپس با صبوری و مهربانی درصدد حل مشکل بربیایید. در این مسیر حتی می‌توانید از کمک و مشورت یک مشاور نیز استفاده کنید.

اگر نگران سلامتی روحی شخصی از نزدیکان خود هستید باید توجه کنید برخی از مشکلات سلامت روان هستند که در صورت بروز نشانه‌هایی از حضورشان؛ دخالت اطرافیان برای مراجعه فرد به نزد متخصص ضروری می‌شود مواردی مانند افسردگی شدید، استرس پس از سانحه، اضطراب، سوءمصرف مواد و افکار خودکشی چند نمونه‌ مهم هستند.

بعضی نشانه‌های پریشانی روان‌شناختی که باید نسبت به آن‌ها گوش‌به‌زنگ بود عبارت‌اند از:

·        تغییرات آشکار و شدید در خلق‌وخو مانند تحریک‌پذیری، خشم، اضطراب یا ناراحتی

·       کاهش عملکرد در محل تحصیل یا کار

·       تغییر در وزن و ظاهر شامل غفلت فرد در بهداشت شخصی

·        اختلالات خواب ازجمله بی‌خوابی یا پرخوابی

·       صرف‌نظر کردن از روابط و فعالیت‌های اجتماعی

در نظر داشته باشید که گاهی اوقات وقتی شخص تصمیم به دریافت مشاوره می‌گیرد، نیازمند دریافت کمک برای تعیین وقت مشاوره و حتی همراهی تا محل مشاوره است. از او بپرسید که آیا تمایل به کمک و همراهی شما دارد؟ و حتی اگر پاسخ منفی داد به او اطمینان دهید که در صورت تغییر نظرش همواره برای همراهی و کمک به او در دسترس هستید.

مرکز مشاوره رنگین کمانی خدمات تخصصی رایگان مشاوره را به صورت آنلاین در مورد درک از هویت و گرایش خود، همراهی برای آشکارسازی، مشکلات حقوقی، مشاوره برای تطبیق جنسیت و حقوق فرد، مشکلات و چالش‌های درون خانواده و محیط کار و تحصیل، مشکلات روابط شخصی و … ارائه می‌دهد.

☀️ مشاورین و روان‌شناسان ما در خارج از ایران و همگی دارای تخصص و مدرک لازم در زمینه روانشناسی و مشاوره بوده، خود از اعضای جامعه اقلیت جنسی هستند و یا در زمینه مشکلات و نیازهای آنان آموزش دیده‌اند.

☀️ برای تماس با مشاوران مرکز مشاوره رنگین کمانی از طریق اکانت تلگرام @rainbowmoshaver با ما تماس بگیرید.

مشاوران ما آماده گفتگو، تعیین وقت مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما هستند و حداقل طی ۴۸ ساعت اداری به شما پاسخ داده می‌شود.

جلسات مشاوره ما از طریق تماس صوتی توسط نرم‌افزار واتس‌اپ صورت می‌گیرد.

☀️ سیستم پاسخگویی مرکز مشاوره رنگین کمانی در ساعات اداری، پنج روز در هفته به جز روزهای شنبه و یکشنبه فعال است.

پیامک در تلگرام:  http://telegram.me/rainbowmoshaver

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com