آزارگری و قلدری کردن انواع مختلفی دارد. بعضی کاملاً مشهود هستند درحالی‌که انواع دیگر پنهان هستند. مرکز ملی مبارزه با آزارگری در استرالیا (https://www.ncab.org.au) انواع آزارها را به چهار دسته کلی و احتمالی که آزار ممکن است بر اساس آن‌ها رخ دهد، طبقه‌بندی کرده است.

آزار جسمی/فیزیکی
این نوع آزار شامل کتک زدن، ضربه زدن، مشت زدن، نیشگون گرفتن، هل دادن، لگدزدن، آسیب به اموال دیگری و هرگونه خشونت فیزیکی می‌شود. انواع آزار جنسی نیز در زیر مجموعه خشونت فیزیکی قرار می‌گیرند. آزار فیزیکی اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی از خود برجای می‌گذارد.

آزار کلامی
آزار کلامی شامل متلک‌پرانی، توهین، تحقیر، تمسخر، حرف‌ها و اشارات همجنسگراستیزانه، ترنسجندرستیزانه، نژادپرستانه و موارد دیگر می‌شود. آزار کلامی می‌تواند آشکار یا پنهان باشد و اگر جلوی آن گرفته نشود قابلیت این را دارد که به شخص قربانی آسیب روحی شدیدی وارد کند و سلامت روان او را به خطر بی‌اندازد.
برای آشنایی با شکل‌های کمتر شناخته شده‌ی آزار کلامی، این مقاله را مطالعه کنید:
شکل‌های آزار کلامی https://t.me/rainbowhelp/1410

آزار اجتماعی
به این نوع از آزار معمولاً آزار پنهان هم گفته می‌شود زیرا اغلب تشخیص آن دشوار است و حتی می‌تواند بدون آگاهی فرد قربانی و پشت سر او انجام شود. این آزار به قصد آسیب رساندن به شهرت و وجه اجتماعی افراد و یا تحقیر آن‌ها انجام می‌شود.
آزار اجتماعی شامل این موارد است:

  • دروغ‌گویی در مورد شخص و پخش شایعه
  • اشارات و زبان بدن منفی نسبت به شخص، چشم غره رفتن یا نگاه تحقیرآمیز به او.
  • بیان جک‌های تند و زننده برای تحقیر یا خجالت‌زده کردن شخص.
  • با بی‌مهری و به قصد تحقیر و تمسخر ادای شخصی را درآوردن، نحوه صحبت و رفتار او را تقلید کردن.
  • تشویق دیگران به بایکوت کردن شخص و منزوی کردن او.
  • آسیب رساندن به شهرت اجتماعی یا پذیرش اجتماعی شخص.

آزار مجازی
آزار مجازی می‌تواند به صورت آشکار و عمومی و یا به صورت پنهان و مخفی رخ دهد. این نوع از آزار با استفاده از وسایل فنّاوری روز و در فضای مجازی رخ می‌دهد.
آزار مجازی می‌تواند شامل این موارد باشد:

  • ارسال ایمیل، مطلب، عکس، ویدئو و صدایی که فرد را به نوعی مورد آزار و خشونت قرار دهد.
  • تعمداً مانع حضور و فعالیت فرد در فضاهای مجازی عمومی شدن. مثلاً با توهین و تحریک افراد دیگر و همیاری دوستان؛ شخص قربانی را وادار به سکوت یا ترک آن فضای عمومی به خصوص کنند.
  • پخش شایعه و حرف‌های بی‌اساس.
  • کپی کردن هویت شخص دیگر در فضای مجازی (استفاده از نام، عکس و دیگر اطلاعات شخص در فضای مجازی به نام خود) و یا ورود به حساب‌های کاربری شخص دیگر.

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com