ترنس‌هراسی یعنی داشتن ترس، تنفر، یا عدم اعتماد، بدون دلیل موجه نسبت به افراد ترنسجندر است. هدف ترنس‌هراسی افرادی هستند که ترنسجندر هستند یا تصور می‌شود که ترنسجندر هستند و دیگر کسانی که بیان جنسیتی‌شان مطابق با نقش‌های سنتی جنسیتی نیست.

ترنس‌هراسی سبب می‌شود تا افراد ترنسجندر نتوانند زندگی بدون آسیب و تبعیض را تجربه کنند و این مسئله بر کیفیت زندگی آنها اثر منفی دارد.

ترنس‌هراسی اشکال گوناگونی دارد:

·        باورهای منفی، پیش‌داوری و قضاوت نسبت به افراد ترنسجندر

·        نفرت و تعصب نسبت به افراد ترنسجندر

·        عدم احترام به هویت افراد ترنسجندر، عدم قبول آنها به عنوان یک فرد ترنسجندر است و استفاده از القاب و ضمایری که با هویت آنها در تضاد است.

·        ترس غیرمنطقی از افراد ترنسجندر

·        توهین، نیش و کنایه و آزار زبانی در برابر افراد ترنسجندر

·        قلدری، سوءاستفاده و حتی اعمال خشونت در برابر افراد ترنسجندر

ترنس‌هراسی می‌تواند باعث به وجود آمدن انواع دیگر تبعیض‌های آشکار و نهان برای افراد ترنسجندر شود برای مثال افراد ترنسجندر، تنها به خاطر هویتشان از استخدام، دریافت خدمات بهداشتی، اجاره کردن خانه محروم می‌شوند.

به خصوص در کشوری که قوانین حمایتی برای افراد ترنسجندر و افراد خارج از دوگانه‌ی جنسیت زن/مرد وجود نداشته باشد صاحبان کسب و کار، متخصصان بهداشت و سلامت و حتی ماموران قانون که ترنس‌ستیز هستند به راحتی از ارائه خدمات به این افراد خودداری می‌کنند و آنها را در معرض انواع خشونت، تعرض و آزار قرار می‌دهند.

عقاید ترنس‌ستیزانه به روش‌های گوناگونی به افراد دیگر منتقل می‌شود از جمله تربیت خانواده، آموزش در مدارس، فرهنگ جامعه، باورهای مذهبی و وجود قوانین کیفری علیه افراد ترنسجندر که باعث افزایش ترنس‌ستیزی و ترنس‌هراسی می‌شود.

بعضی از افراد هم تنها به دلیل اینکه اطلاعات غلط در مورد هویت‌های ترنسجندر دارند و یا اصلا آگاهی در مورد هویت‌های ترنسجندر ندارند، دچار ترنس‌هراسی می‌شوند.

استرس و فشار روانی ناشی از ترنس‌ستیزی می‌تواند برای سلامت روان افراد ترنسجندر بسیار مضر باشد و سبب ایجاد موارد زیر شود:

·        افسردگی

·        ترس

·        انزوا

·        احساس ناامیدی

·        خودکشی

آشکارسازی اجباری چیست؟

آشکارسازی اجباری عملی است که طی آن فردی بدون اجازه و تمایل شخص هویت جنسیتی یا گرایش جنسی او را نزد دیگران افشا می‌کند. گاهی اوقات آشکارسازی اجباری به صورت عمدی و به دلایل مختلف انجام می‌شود که نمونه‌ای از ترنس‌ستیزی است و گاهی اوقات ناآگاهانه رخ می‌دهد.

با به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به هویت جنسیتی اشخاص بدون اجازه و خواستشان، آنها آسیب‌پذیر می‌شوند و در معرض خطر انواع تبعیض و خشونت می‌گیرند. به همین دلیل بسیار مهم است که بدون اطلاع و اجازه افراد اطلاعات مربوط به گرایش جنسی و هویت جنسیتی آنها با هیچکس مطرح نشود.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com