ایران در پاسخ به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل، الکتروشوک تراپی و جراحی اجباری برای همجنسگرایان را کذب محض خواند.

 

گزارش اسما جهانگیر، ‌گزارشگر فقید ویژه سازمان ملل در وضعیت حقوق بشر ایران در روز ۱۲ مارچ ۲۰۱۸ (۲۱ اسفند ۹۶) در صحن شورای حقوق بشر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کاتالینا داوانداس آگوئیلار، که پس از فوت ناگهانی اسما جهانگیر معرفی این گزارش در صحن شورای حقوق بشر را بر عهده داشت، از ایران خواست به پیشنهادات گزارشگر ویژه در این گزارش عمل کند.

اسما جهانگیر، در آخرین گزارش خود، در سه پاراگراف (پ. ۷۵، ۷۶ و ۷۷) از نقض حقوق اقلیت‌های جنسی با توجه به جرم‌انگاری، ‌مجازات شلاق و اعدام و تبدیل‌درمانی افراد و کودکان اقلیت جنسی ابراز نگرانی کرده بود.

خانم جهانگیر همچنین در پیشنهادات پایانی خود (پاراگراف ۹۷) از دولت ایران خواسته بود که به جرم‌انگاری و مجازات افراد بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی پایان دهد، قوانین منع تبعیض در این زمینه به تصویب برساند و درمان اجباری افراد ال‌جی‌بی‌تی‌آی را ممنوع کند.

 

پاسخ ایران به نقض حقوق همجنسگرایان

ایران در پاسخ به گزارش اسما جهانگیر، در رابطه با موارد نقض حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران، در ابتدا با پرداختن به همجنسگرایی در جوامع غربی،  به فرافکنی پرداخت. ایران اظهار داشت این بخش از گزارش «واقعیت‌های کشورهای اسلامی» را نادیده گرفته و سبب ایجاد «تفاسیر اشتباه و پیش‌داوری‌هایی درباره گرایش جنسی برخی افراد» در ایران می‌شود.

در ادامه، ایران با استناد به قوانین و تعلیمات مقدس اسلام،‌ قوانین جمهوری اسلامی، فرهنگ و سنت‌های جاری جامعه ایران و اهمیت نهاد خانواده، اینطور اعلام کرد که در ایران «اعمال خلاف عرف از جمله اعمال مربوط به گرایش‌های همجنسگرایانه کاملا رد می‌شود».

این یکی از پاسخ‌های ایران در رابطه با مسئله حقوق همجنسگرایان است. آیا اشاره به “تفاسیر اشتباه و پیش‌داوری” به معنای آن است که به ادعای رژیم در ایران همجنسگرا، گرایش جنسی همجنسگرایانه یا زیست همجنسگرایانه وجود ندارد؟

این پاسخ به خوبی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی زیست همجنسگرایانه را مطلقا غیرمجاز و سرکوب همجنسگرایان را تایید می کند.

ایران در پاسخ به مسئله تبدیل‌درمانی، هرگونه درمان اجباری از جمله الکتروشوک‌تراپی و‌ عمل‌های اجباری [تغییر جنس برای همجنسگرایان و ترنسجندرها] را کذب محض دانست و خواهان حذف این موارد از گزارش نهایی شد.

 

پاسخ ایران به نقض حقوق ترنسجندرها

جمهوری اسلامی «اجازه دادن به افراد ترنسجندر برای قرار گرفتن تحت عمل جراحی» را یک «مثال مهم» در رد اتهام نقض حقوق اقلیت‌های جنسی دانست.

لازم به ذکر است که چنین ادعایی مسئله تحمیلی بودن و عدم برخورداری ترنسجندرها از تصمیم و “رضایت آگاهانه و آزادانه” آنها برای اقدامات پزشکی را نقض نمی‌کند. آنچه در این پاسخ‌های گنگ ایران ناگفته می‌ماند این است که عمل‌های تغییر جنس یک پیش‌شرط قانونی برای دریافت مدارک مطابق با هویت جنسیتی برای افراد ترنسجندر است. به عبارت دیگر افراد ترنس در صورت عدم تمایل به قرار گرفتن در معرض این فرایند‌ها و عمل‌های جراحی از دریافت مدارک مطابق با هویت خود و حتی از انتخاب پوشش مناسب خود محروم خواهند بود و در خطر دستگیری و رفتارهای خشونت آمیز و ازارهای اجتماعی بخاطر “مبدل‌پوشی” قرار می‌گیرند. بعلاوه، صدور مدارک هویتی جدید برای فرد، منوط به انجام عمل‌های عقیم‌سازی و نیز بازسازی اندام جنسی است. این موارد نکاتی است که بر خلاف استانداردهای بین‌المللی در حقوق اولیه افراد برای تعیین هویت جنسیتی است.

ایران همچنین به «پیشگیری از تحقیر» برای کمک به «ادغام افراد ترنس در جامعه» اشاره کرده است؛ با توجه به اینکه قانون منع تبعیض علیه افراد ترنسجندر وجود ندارد (مسئله‌ای که گزارشگر ویژه آن را به ایران تذکر داده است)، باید پرسید مکانیسم پیشگیری از تحقیر و تبعیض چیست؟

از سوی دیگر با نگاهی به رفتارهای تحقیرآمیز، اهانت‌آمیز و خودسرانه مستند شده از افراد و ارگان‌های دخیل در فرایند تطبیق جنسیت مشخص می‌شود که این پاسخ نیز همچون سایر پاسخ‌های جمهوری اسلامی عاری از حقیقت است و تا تامین کرامت انسانی افراد ترنسجندر راه زیادی باقیست.

ایران در خصوص افراد ترنسجندر به اقداماتی چون «بررسی تنظیم یک لایحه حمایتگرانه» اشاره کرد. مسئله تنظیم و تصویب لایحه حمایتی برای افراد ترنس،‌ موضوعی است که از سال ۹۲ مطرح شده است. رئیس بهزیستی در اردیبهشت ۹۲ به درخواست دولت از سازمان بهزیستی برای تنظیم آن اشاره کرده بود. در شهریور ۹۴ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرده بود که این لایحه تنظیم و به وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی ارسال شده و در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی است. اکنون در روزهای پایانی سال ۹۶ هستیم و چنین لایحه‌ای هنوز به نتیجه نرسیده است. شش رنگ همچنان با ارائه گزارش های مستند در مورد نقض حقوق همجنسگرایان و ترنسجندرها به نهادهای بین المللی به پیگیری و اعمال فشار مجامع جهانی به ایران ادامه خواهد داد.

 

انکار کامل نقض حقوق اقلیت‌های جنسی

اسما جهانگیر در گزارش خود نوشته است که رفتار گزارش‌شده حکومت ایران با افراد ال‌جی‌بی‌تی‌آی نقض حقوق آزادی فردی، محاکمه عادلانه، تمامیت (جسمی و روانی)، حریم خصوصی، کرامت انسانی، برابری در پیشگاه قانون، عدم تبعیض و ممنوعیت بی‌قیدوشرط شکنجه، و سایر رفتارها و مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی است.

ایران این موارد را به کلی ادعاهای اثبات‌نشده خوانده و خواهان حذف کامل آن‌ها از گزارش نهایی شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com