سکسیسم یا جنسیت‌زدگی به هرگونه پیش‌داوری، تبعیض یا نفرت و بدگمانی براساس جنسیت یا جنس فرد گفته می‌شود. برخی واژه سکسیسم را مشخصاً تبعیض علیه زنان معنی می‌کنند اما حقیقت این است که مردها، افراد اینترسکس (دوجنسی) و ترنسجندرها هم می‌توانند از قربانیان تفکرات سکسیستی باشند.
سکسیسم اثرات منفی زیادی دارد و موجب کاهش عزت نفس، افسردگی، محدودیت فرهنگی و اجتماعی و بروز انواع خشونت، تبعیض و آزار می‌شود.
جالب است بدانید که رابطه‌ی تنگاتنگی میان سکسیست و همجنسگراستیز و ترنسجندرستیز بودن وجود دارد. از دید افراد مبتلا به سکسیست، مردان همجنسگرا و دوجنسگرا به دلیل رها کردن نقطه قدرت مردانگی خود که همانا غلبه جنسی و جسمی بر زنان در سکس است مورد نفرت و توهین قرار می‌گیرند و زنان ترنسجندر نیز به دلیل آنچه که افراد دُگم و ناآگاه، رها کردن مردانگی می‌پندارند، مورد آزار و تمسخر واقع می‌شوند. فرهنگ مردسالارانه، به شدت از خشونت و کلیشه‌های مردانه مانند قدرت فیزیکی، خشم، قدرت برتر و فاعل بودن حمایت می‌کند و با هر فردی که این کلیشه‌ها را تهدید کند به شدت مقابله می‌کند.
بسیار مهم است که افراد در خود کاوش کنند و تفکرات سکسیستی که توسط تربیت خانوادگی و فرهنگ غلط جامعه به آنها القا شده را کنار بگذارند.
تصور نکنید زن بودن به معنای سکسیست نبودن نیست بلکه زنان زیادی هستند که مدافع تفکرات مردسالارانه هستند حتی اگر خودشان ندانند گفتارهایی مانند: من از اون مدل دخترها نیستم! یا دختری که فلان کار را کند مشکل دارد! همه ریشه در تفکرات سکسیسمی دارد. حتی کسانی که خود را فمینیست می‌دانند هم ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه تفکرات سکسیستی داشته باشند مثلا اینکه عده‌ای از فمنیست‌ها، زنان ترنسجندر را زن نمی‌دانند که خود نوعی تفکر سکسیسمی است.
سکسیسم درجه‌های متفاوتی دارد از پدر و مادری که مانع تحصیل فرزند دختر خود می‌شوند و یا به دلیل آنچه آنها عدم پاک دامنی دختر می‌دانند دست به قتل او می‌زنند گرفته تا کسی که با دیدن یک مدیر زن موفق که در کار خود جدی است به شوخی می‌گوید بیچاره شوهرش!
البته سکسیسم روی دیگری هم دارد که به اندازه چیزی که تاکنون از آن صحبت شد مضر و خطرناک است و آن سکسیسم خیرخواهانه یا دووجهی است. در این نوع سکسیسم نگاهی مثبت به کلیشه‌های سنتی جنسی و نقش‌های جنسیتی وجود دارد مثلا عباراتی مانند: بهشت زیر پای مادران است! برای تشویق زنان به فرزندآوری و خانه‌داری و فرمان‌بر بودن یا گفتن اینکه زنان به ذات دلسوزتر و ملایم‌تر و مهربان‌تر هستند پس نباید در مشاغلی مانند قضاوت، مکانیکی، آتش نشانی یا پلیس خدمت کنند!
این کلمات در ظاهر به تشویق و ستایش مقام زن می‌پردازند اما در حقیقت قصد دارند تا حضور اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زنان را کم رنگ کنند و حقوق آنها را پایمال کنند. ادبیاتی که در عرصه سیاست جمهوری اسلامی بسیار وجود دارد و همیشه مقام والای زن است که باعث می‌شود زنان از حقوق اولیه خود مانند حق انتخاب پوشش، حق کار برابر، حق حقوق برابر در زمینه ازدواج، طلاق، ارث، دیه و دیگر ابعاد زندگی محروم شوند.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com