نگاهی به رویدادهای اخیر .
(مطالب مرتبط)

خیزش بزرگ اما نه قیام .
(یک پیروزی بزرگ در مقابل حاکمیت ارتجاعی ایران) .

برای قیام و سرنگونی و جابجایی یک حکومت ، لنین سه اصل را قرار میدهد :
_ مردم حکومت را نخواهند .۱
_ حکومت قادر به حاکمیت نباشد .۲
_ مردم جهت سرنگونی رژیم بپا خیزند .۳

در معادلۀ فوق دو اصل اول مهم است ولی کافی نیست .
بعد از حدود چهل سال از حاکمیت حکومت اسلامی در ایران و برای اولین بار در شهرهای مختلف صفی از جوانان رادیکال و قشر پیشرو جامعه با شعار سرنگونی حکومت پا به میدان گذاشت .
این واقعه هشدار بزرگی به حکومت سیاه بود . بعد از ۵ روز تلاش ، مردم به معنای وسیع و لازم به صحنه نیامدند . حکومت هم از لاک وحشت خود بیرون خزید و در مقابل این خیزش یک گام به عقب نهاد و اعتراضات مردم را قبول کرد و گامی هم به جلو که مقابله به مثل خواهد کرد و عده ای را هم دستگیر نمود .

توده های مردم یعنی نیروی اصلی قیام ، آنانی که حکومت را نمیخواهند در این واقعه نظاره گر صحنه بودند . یعنی پاسیف . سکوت روزهای اولیۀ حکومت و هشدار بعدی آن و سکوت مردم ، معنا دار بود و بیان این واقعیت هست که این معادله هنوز در این شرایط و این روز به معنای قیام و سرنگونی نیست . بلکه مرحلۀ اول جنبش است .
حرکت قشر پیشرو جامعه و این خیزش مهم و جدی در گام اول خود و بدون حضور مردم اگر چه تنها ماند اما یک پیروزی بزرگ در مقابل حاکمیت ارتجاعی بود . یک خیزش بزرگ بود اما نه قیام .

پیروز باد مبارزات حق طلبانۀ مردم ایران
مرگ بر رژیم سیاه اسلامی ایران
زنده باد سوسیالیسم

بهروز شادیمقدم
۱.۱.۲۰۱۸

http://hadait.blogfa.com/

حکومت سرکوبگر اسلامی در تنگنا قرار گرفته است

جنبش اعتراضی نسل جوان و پیشرو ایران دامنۀ وسیع تری پیدا کرد . درگیری و خشونت هم به آن اضافه شد . این نسل و مبارزه اش با نسل های قبلی و نسل اصلاح طلبان متفاوت است و اصلاح طلبی را نمیشناسد . شعارش مرگ بر دیکتاتوری و سرنگونی حکومت اسلامی است .

حکومت در بن بست سختی قرار گرفته است . ادامۀ این اعتراضات و گسترش آن جنبش آزادیخواهی را تقویت خواهد کرد و معادلۀ سیاسی و توازن قوا را در ایران را به نفع مردم و در موضع ضعف قرار گرفتن حاکمیت تغییر خواهد داد . یعنی موقعیتی مناسب . ناتوانی حکومت درقبال جنبش .

با ادامۀ این حرکت های اعتراضی یا سرکوب یا کوتاه آمدن در مقابل این اعتراضات تنها راه انتخاب رژیم است .

کوتاه آمدن ، جنبش مردمی و گسترده را به میدان خواهد آورد و سرکوب هم همینطور . حکومت سرکوبگر اسلامی در تنگنا قرار گرفته است .

درگیری و شدت عمل و گسترش و خشونت حرکت های اعتراضی اخیر گامی دیگر و عملی فراتر بود از این مبارزه .

دشمن را گام به گام باید به عقب برد . تا آنجا که دیگر قادر به حاکمیت نباشد .

هر چه گسترده تر باد مبارزات حق طلبانۀ مردم ایران .
سرنگون باد رژیم سیاه اسلامی ایران .
زنده باد سوسیالیسم .

بهروز شادیمقدم
۲.۱.۲۰۱۸

http://hadait.blogfa.com/

رشد جنبش آزادیخواهی و شکست اصلاح طلبان در مبارزات اخیر .

بپا خاستن قشر پیشرو و رادیکال جامعه و براه افتادن امواج انقلابی اخیر با شعار مرگ بر دیکتاتوری و حکومت آخوندی لرزه بر اندام حکومت سیاه اسلامی انداخت و بعد از حدود چهل سال برای اولین بار و به طور جدی سرنگونی رژیم را در جامعۀ ایران و در صحنۀ سیاسی در دستور کار گذاشت .

در این حرکت ها از اصلاح طلبان و لیبرالیسم موجود در جامعه خبری نبود . خواست و شعار تظاهر کنندگان سرنگونی و تغییر نظام بود .

حکومتیان در اثر شوک وارده بر آنان و در این واقعه چند روزی به حال اغماء رفتند . اصلاح طلبان موجود در جامعه هم که تا کنون میدان دار مبارزه بودند وحشت زده به سوراخ هایشان خزیدند و سران اصلاح طلب درون رژیم پشت حاکمیت قرار گرفتند و این رویداد ها را محکوم کردند و سپر بلای دشمن شدند .

مبارزۀ رادیکال و سازش ناپذیر کنونی اصلاح طلبان و لیبرالیسم آنان را از صحنه و گردونۀ سیاسی این دوره پرتاب کرد و بدامن رژیم انداخت . لیبرالیسم یعنی اصلاح طلبی بزرگترین خطری است که مبارزات و حرکات رادیکال و پیشرو را تهدید میکند . اصلاح طلبان که هم مدافع حکومت اند و هم نقش حامی مردم را داشتند ، مبارزات اخیر و جنبۀ رادیکال آن راه را بر آنان بست و اصلاح طلبی را در جای واقعی خود گذاشت . در کنار ارتجاع و حاکمیت.

حرکت پیشرو و خلاف جریان ریشه در صف بندی جدید مبارزاتی و انشقاق طبقاتی دارد .
پراکندگی و عدم سازماندهی ونبودن رهبری و جای خالی طرح شعارهای سیاسی در جایی گزینی رژیم از نقاط ضعف این خیزش بزرگ بود . نقطه قوت اصلی این اعتراضات طرح شعار مرگ بر دیکتاتوری حکومت و سرنگونی آن بود و شعار نترسید نترسید این صف انقلابی و سرنگونی طلب خطاب به مردم ستمدیده که هنوز بالفعل و در عمل به این صف ملحق نشده اند ، شعاری اصلی و ضروری در مبارزۀ طبقاتی کنونی یعنی براه انداختن جنبش سراسری جهت سرنگونی این رژیم سیاه .
گسترده ترباد مبارزات حق طلبانۀ مردم ایران

بهروز شادیمقدم
۴.۱.۲۰۱۸

http://hadait.blogfa.com/

در این مرحله ،جنبش آزادیخواهی و سرنگون طلبی فرصت و موقعیت مناسبی را از دست داد .

“مارکس درس های تمام انقلاب ها را در زمینۀ قیام مسلحانه در این سخنان دانتون ، بزرگ ترین استاد تاکتیک انقلاب در تاریخ تلخیص کرده است .” اندرز شخص غایب – لنین “تهور، تهور و باز هم تهور”

سد ارتجاعی حاکمیت سیاه اسلامی بر ایران با سیلاب های ناگهانی و خروشان مبارزات اخیر ترک برداشت و حکومت را وحشت زده و دست پاچه و در مانده کرد . مبارزه و تلاش آوانکاردهای انقلاب و این صف پیشرو در اولین حرکت خود بی نتیجه ماند . توده های ستمدیده که جان به لبشان رسیده و خواهان سرنگونی رژیم اند به ندای ملحق شدنشان به مبارزین در صحنه جواب ندادند . صف پیشرو بدون حضور این مردم تنها ماند . عدم شرکت توده ها به دشمن نیرو و انرژی بخشید . سرکوب حرکت های اعتراضی آغاز کرد . در این مرحله ، جنبش آزادیخواهی و سرنگون طلبی فرصت و موقعیت مناسبی را از دست داد .

در صورت توده ای شدن این تظاهرات و حرکات اعتراضی حکومت بنا به موقعیت ضعیفی که داشت و به آن تحمیل شده بود ، نمیتوانست و قادر نبود به سرکوب توده ها متوصل شود . چون سرکوب چنین صفی یعنی خود را به کام مرگ بردن .

در ابتدای این حرکات انقلابی معترضین با تکرار شعار ” نترسید نترسید ، ما همه با هم هستیم .” مردم را دعوت به صف خود میکردند . با عدم ملحق شدن توده های مردم به آنان شعاری در نکوهش و سرزنش آنان سر دادند و آنها را “بی غیرت ها” خواندند .

شجاعت و تهور در مبارزه و مراحل آن جایگاهی خاص و گاه تعیین کننده ای دارد . تهور در مبارزۀ طبقاتی اکتسابی نیست . خصلتی طبقاتی است .

در جا به جایی قدرت در قیام ۵۷ ، در اقشار میانی جامعه ایران تجزیه رخ داد و لایه هایی از این قشر در حاکمیت و منافع آن سهیم شدند . بخشی از شرکت کنندگان در مراسم تظاهرات به طرفداری از حکومت اینها هستند و قسمت اعظم این اقشار در موقعیتی روز به روز ضعیف تر قرار گرفت . در کنار طبقۀ کارگر و دهقانان ، دیگر محرومان و ستمدیدگان جامعه را این اقشار میانی تشکیل میدهند .

به میدان آوردن و آمدن این اقشار در مبارزه با نظام حاکم کار اراده گرایانه و ساده ای نیست . ترس و وحشت و تزلزل و احتیاط آنها در مقابل دشمن سرکوبگر بیشتر از منفعت های آنان است . فقط طبقه ای پیشرو که منافع آنان را تصویر کند و در پیشاپیش مبارزه قرار داشته باشد و یا یک جریان سیاسی قدرتمند قادر خواهد بود این اقشار را با خود همراه کند و آنان را به میدان مبارزه بکشاند . این مسئله در تاریخ بارها اتفاق افتاده است . چه به صورت مثبت و چه در حالت منفی آن .

در جریان انقلاب اکتبر در روسیه و مبارزات طبقۀ کارگر به اتکای حزب بلشویک این امر صورت گرفت و در قیام ۵۷ هم ارتجاع پان اسلامیستی توانست این اقشار را به نفع خود به میدان آورد .
در کشاکش مبارزۀ طبقاتی آینده این امر را طبقۀ کارگر به عهده خواهد داشت .
آزادی و رهایی محرومان و ستمدیدگان و طبقات و اقشار زجر کشیدۀ جامعه تنها در گرو به میدان آمدن طبقۀ کارگر و حزبی پیشرو او و با بر پایی حکومت کارگری ممکن خواهد بود .
بهروز شادیمقدم
۷.۱.۲۰۱۸

http://hadait.blogfa.com/

مطالب مرتب
رشد جنبش آزادیخواهی و شکست اصلاح طلبان در مبارزات اخیر
حکومت سرکوبگر اسلامی در تنگنا قرار گرفته است
خیزش بزرگ اما نه قیام
اکتبر ۱۹۱۷
اکتبر ۱۹۱۷
hadait.blogfa.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com