خشم یکی از احساس‌های طبیعی انسانی است که اغلب از بروز آن خودداری می‌شود و تصور غالب بر این است که بروز خشم امری ناپسند و زشت است. این در حالی است که اگر فرد آموزش ببیند چگونه به روش درست احساسات خود را تخلیه کند بسیار مفیدتر و کاربردی‌تر از این است که احساسات خود را فروبخورد یا خودخوری کند.
درجه‌ی خشم می‌تواند از یک ناراحتی و آزردگی اندک تا عصبانیت و غضب شدید را شامل شود. وقتی که خشمگین می‌شویم فشارخون، ضربان قلب و میزان ترشح آدرنالین خون ما افزایش می‌یابد.
خشم همیشه هم بد نیست و در واقع در بیشتر موارد برای مواجهه با تعرض‌کننده بروز داده می‌شود تا از رفتار تهدیدکننده‌اش دست بکشد. به زبان دیگر خشم نوعی انرژی عاطفی است که در هنگامی‌که در مورد ما ستم شده و یا فردی از مرزهای شخصی ما عبور کرده، افزایش می‌یابد.
ماموریت این انرژی از بین بردن وضعیت نامطلوبی‌ست که باعث درد و رنج ما شده است. به همین دلیل است که باید خشم را فروخورد بلکه باید یاد گرفت چگونه به روشی درست آن را ابراز کرد. زمانیکه خشم خود را نادیده می‌گیریم ویا انکار می‌کنیم آن‌هنگام است که به رفتاری ناسالم مانند افسردگی یا غضب تبدیل می‌شود.

✅ چند روش پیشنهادی برای تخلیه سالم خشم:
۱. با یک دوست درد دل کنید. معمولاً وقتی با خشم موضوعی را مطرح می‌کنیم در آن اغراق زیادی وجود دارد اما اگر با صحبت با یک دوست این فرصت را داشته باشیم که خود را تخلیه روانی کنیم و با ذهنی بازتر به مسئله نگاه کنیم می‌توانیم نسبت به حل موضوعی که باعث خشم ما شده تصمیم عاقلانه‌تری بگیریم.

۲. نامه بنویسید. کلمات را بر روی کاغذ بیاورید و خود را تخلیه کنید. این‌کار باز هم به شما کمک می‌کند تا بخشی از انرژی خشم خود را تخلیه کرده و بتوانید با روحیه‌ی بهتر و چشم‌انداز بازتری با فرد یا موضوعی که موجب ناراحتی شما شده مواجه شوید.

۳. فریاد بکشید. البته قطعاً نه بر سر دیگران! اگر واقعا نیاز دارید انرژی خود را به شکل فیزیکی‌تری تخلیه کنید پس یک محیط خلوت پیدا کنید و تا دلتان می‌خواهد فریاد بکشید یا بالش را روی دهان خود بگذارید و فریاد بکشید حتی می‌توانید از یک بالش به عنوان کیسه بوکس اضطراری استفاده کنید. اما یادتان باشد که قرار است خشم شما تخلیه شود تا احساسات و تفکر خود را بهتر مدیریت کنید نه اینکه بدتر کنترلشان را از دست بدهید.

۴. با فردی که باعث خشم و ناراحتی شما شده صحبت کنید اما یک صحبت سازنده به این معنی که از توهین کردن، فریاد کشیدن، فحش دادن و از همه بدتر درگیری فیزیکی پیدا کردن دوری کنید.
کسی کاری انجام داده که باعث ناراحتی شما شده و این موضوع حل نمی‌شود مگر با گفتگوی سازنده دو طرفه، نه زد و خوردی که باعث خصومت و احتمالا خشم بیشتر می‌شود!

نکته مهم آخر اینکه اگر بسیار خشمگین می‌شوید و اغلب خشم شما در برابر موضوعات از حد معمول شدیدتر است حتما برای درمان به یک مشاور مراجعه کنید تا علت و ریشه‌ی چنین عکس العمل‌های شدیدی را کشف کنید.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com