در این مقاله قصد داریم در مورد دو راهنمای DSM-5 و ICD-10 صحبت کنیم. بی‌شک تاکنون بارها نام این دو راهنما را شنید‌ه‌اید. به خصوص در میان اقلیت‌های جنسی و جنسیتی داخل ایران راهنمای DSM-5 نامی آشناتر است زیرا اولین راهنمای رسمی بود که در سال ۱۹۷۳ همجنس‌گرایی را از لیست بیماری‌های تشخیصی خارج کرد. گامی بزرگ در تاریخ جنبش اقلیت‌های جنسی و جنسیتی برای رسیدن به حقوق انسانی خود؛ اما این دو راهنمای شناخته شده متعلق به کدام سازمان‌ها هستند و دلیل اهمیت آن‌ها چیست؟

✅ طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها یا ICD
طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامت (ICD)، یک لیست طبقه‌بندی پزشکی است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) ایجاد و منتشر می‌شود. در حال حاضر دهمین ویرایش این راهنما در دسترس عموم قرار دارد و در سال ۲۰۱۸ ویرایش یازدهم آن منتشر خواهد شد.
این راهنما شامل دستورالعمل‌هایی برای بیماری‌ها، علائم و نشانه‌ها، یافته‌های غیرطبیعی، شکایت‌ها، شرایط اجتماعی و علل خارجی ایجاد کننده آسیب یا بیماری است که توسط پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی استفاده می‌شود.
همجنس‌گرایی در سال ۱۹۹۲ از بخش بیماری‌های روحی راهنمای ICD حذف شد. جالب است بدانید که تهیه ویرایش نسخه دهم آن که هم‌اکنون مورد استفاده است، از سال ۱۹۸۳ آغاز و تا سال ۱۹۹۲ طول کشید. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور در دنیا از این راهنمای جهانی استفاده می‌کنند.

✅ راهنمای آماری برای اختلالات روانی یا DSM
کمیته مجموعه اطلاعات و آمار انجمن روانپزشکی آمریکا، نسخه متفاوتی از ICD را به عنوان اولین چاپ راهنمای تشخیص آماری اختلالات روانی (DSM-I) در سال ۱۹۵۲ منتشر کرد که در حال حاضر ویرایش پنجم آن در دسترس عموم قرار دارد. همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد همجنس‌گرایی در سال ۱۹۷۳ از این لیست خارج شد اما جای خود را به طبقه‌بندی دیگری به نام “اختلال گرایش جنسی” داد که افرادی را شامل می‌شد که با گرایش جنسی خود راحت نبودند تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۸۷ این مورد هم از لیست بیماری‌های این راهنما خارج شد.
با خروج همجنس‌گرایی از لیست بیماری‌های این راهنما، زمینه برای بیماری‌زدایی از همجنس‌گرایی ایجاد شد که در نتیجه، بحث در مورد همجنس‌گرایی به تدریج از حوزه پزشکی و روانپزشکی به عرصه‌های اخلاقی و سیاسی منتقل شد و مؤسسات پزشکی و علمی، دیگر نمی‌توانستند بر اساس عقل و منطق نسبت به همجنس‌گرایان تبعیض قائل شوند.
این راهنما یک راهنمای نظری نیست و عمدتاً بر روی تشریح و توصیف نشانه‌های بیماری، آمارهای مربوط به بیماری، تاثیر درمان و رویکردهای متداول درمانی، تمرکز دارد.

📌 این دو راهنما از این جهت مهم هستد که با قبول گرایش جنسی همجنس‌گرایانه به‌عنوان یک گرایش جنسی کاملاً طبیعی باعث تغییر مهمی در سوالات مطرح‌شده در مورد همجنس‌گرایان شدند.
سوال‌ از “چه چیز باعث همجنس‌گرایی می‌شود و چگونه باید آن را درمان کرد!” به تمرکز بر روی نیازها و سلامت روان گروه‌های اقلیت جنسی و جنسیتی تبدیل شد.
همچنین در بسیاری از کشورها منجر به لغو مجازات روابط همجنس‌گرایانه شد و درنتیجه منجر به بازتر شدن مسیر برای رسیدن به حقوق شهروندی و انسانی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی گردید.

مطالعه بیشتر برای علاقه‌مندان

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com