جشنواره زنان مشرق‌زمین FeminEast festival با حضور ۱۹ خواننده زن از مشرق‌زمین و هند ازجمله آینور دوغان، سپیده، خواهران نوران، سارا اقلیمی و دنیا کمالی، از ۱۵ تا ۲۳ دسامبر به مدت یک هفته در دو شهر استکهلم و گوتنبرگ برگزار خواهد شد.

جشنواره زنان مشرق‌زمین به همت تئاتر ملی سوئد با همکاری انجمن‌ها و سازمان‌های مختلف فرهنگی برگزار می‌شود.

بیشتر زنان هنرمندی که در جشنواره زنان مشرق‌زمین حضور دارند، اصالت خاورمیانه‌ای دارند. آنها یا در برخی کشورهای اروپایی فعالیت می‌کنند یا در خاورمیانه و تحت حکومت‌های غیر دموکراتیک و زن‌ستیز زندگی می‌کنند و به همین دلیل، با وجود توان هنری، با محدودیت‌های متعدد اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

جشنواره زنان مشرق‌زمین، از موسیقی کلاسیک تا موسیقی تلفیقی، سنتی، پاپ، محلی و هیپ هاپ را در بر گرفته است. این برنامه‌، بخشی از برنامه سالیانه تئاتر ملی سوئد در پروژه «صدای تغییر» است.

برنامه‌ها و خوانندگان حاضر در جشنواره زنان مشرق‌زمین به ترتیب زیر هستند:

 

آینور دوغان

آینور دوغان Aynur Dogan  یکی از خوانندگانی است که در جشنواره امسال حضور دارد.

او با صدای روشن، قوی و ویژه خود یکی از برجسته‌ترین هنرمندان کرد کرمانجی به شمار می‌رود که در ترانه‌هایش به ظلم، آزادی و عشق اشاره دارد.

آینور دوغان در سال ۱۹۷۵ میلادی در درسیم به دنیا آمد. در سال ۱۹۹۲ در خلال درگیری میان نیروهای امنیتی ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به استانبول مهاجرت کرد. در استانبول در مدرسه موسیقی آ.اس.ام در رشته موسیقی و آواز تحصیل کرد و نخستین آلبوم خود، «سه‌یر» را در سال ۲۰۰۲ منتشر ساخت.

او در سال ۲۰۰۴ آلبوم کچا کوردان Keçe Kurdan (دختر کرد) را منتشر کرد. این آلبوم در فوریه ۲۰۰۵ توسط دادگاه استانی دیاربکر ممنوع اعلام شد. اتهام دادگاه این بود که در اشعار این آلبوم برای سازمان‌های غیرقانونی تبلیغ شده است. در حکم دادگاه آمده بود که این آلبوم «زنان را برمی‌انگیزد تا به کوه‌ها بروند و تجزیه‌طلبی را ترویج می‌کند». ممنوعیت آلبوم بعدها در اواخر سال ۲۰۰۵ برداشته شد. از این خواننده تاکنون حدود ده آلبوم منتشر شده است.

آینور دوغان روز ۱۵ دسامبر ساعت ۱۹ در Stora Scen سودراتئاتر در استکهلم، و روز ۱۶ دسامبر ساعت ۱۹ در خانه موسیقی، Stenhammarsalen در گوتنبرگ برنامه خواهد داشت.

 

 

صدای زنان ایران

دو زن جوان ایرانی به عنوان خواننده در جشنواره امسال حضور دارند: سارا اقلیمی و دنیا کمالی.

این برنامه با آواز سُهیر شُقیر، خواننده موسیقی اعتراضی سوریه افتتاح خواهد شد.

سپس سارا اقلیمی و دنیا کمالی، به رهبری تهمورس پورناظری، آهنگساز برجسته ایرانی و از پایه‌گذاران موسیقی معاصر ایران، ترکیبی از موسیقی‌های ایران، از خراسان تا کردستان را با نگاهی متفاوت در ترکیب‌بندی سازها و تنظیم موسیقی به روی صحنه می‌برند.

در این کنسرت، هنرمندان برجسته‌ای از ایران، ارمنستان و فرانسه بخش‌های متفاوت موسیقی ایران از موسیقی باستانی تنبور گرفته تا موسیقی معاصر و همچنین موسیقی اقوام ایرانی را اجرا می‌کنند.

آنها با خوانندگی سارا اقلیمی و دنیا کمالی، یک موسیقی پرحرکت و پرانرژی را روی صحنه می‌برند.

کیخسرو پورناظری (پدر) و سهراب پورناظری (برادر تهمورس) نیز هنرمندانی هستند که با وجود محدودیت اجرای خوانندگان زن در ایران، بیش از ۲۰ سال است که برای حضور صدای زن تلاش مستمر کرده‌اند.

این برنامه، در شهر گوتنبرگ، روز ۱۵ دسامبر ساعت ۱۹ در Stenhammarsalen خانه موسیقی، و در استکهلم روز ۱۶ دسامبر ساعت ۱۹ در Stora Scen سودراتئاتر برگزار می‌شود.

 

 

سپیده

سپیده خواننده دیگری است که در جشنواره زنان مشرق‌زمین می‌خواند.

برنامه سپیده با موسیقی گروه دوپّو به رهبری مژگان ابوالفتحی آغاز می‌شود.

او روز ۱۵ دسامبر، ساعت ۲۱ تا دوم بامداد با گروه خود، چند ترانه پرانرژی و ریتمیک را در کلوب Kägelbanans در سودراتئاتر استکهلم روی صحنه خواهد برد.

در ادامه کنسرت سپیده، دی جی مرجان، برنامه‌ را با موسیقی و رقص در کلوب Kägelbanan ادامه خواهد داد.

 

 

 

صدای اعتراض زنان شهر

در برنامه URBAN NIGHT (صدای زنان شهر) که ۱۶ دسامبر از ساعت ۲۱ تا ۲ صبح ادامه خواهد داشت، سه خواننده رپ حضور دارند: لیندا پیرا، کومبا و شادیا منصور.

شادیا منصور

این خوانندگان هیپ هاپ، به طور مشخص معترض و فمینیست هستند و به هنر خود به عنوان یک حرکت اعتراضی – اجتماعی نگاه می کنند.

آنها در ترانه‌های خود در پی عدالت و برابری اجتماعی هستند و از صدای خود برای بیان حق آزادی جنسی، حق مالکیت بر بدن و اعتراض نسبت به تبعیض‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

کومبا

خوانندگان این برنامه از تبارهای مختلف هستند، اما در سوئد زندگی می‌کنند. گروه رقصنده – فمینیستی یوک، و دی‌جی آرمانی نیز آنها را همراهی می‌کنند.

لیندا پیرا

این برنامه در استکهلم در کلوب Kägelbanan در سودراتئاتر برگزار می‌شود.

 

لیندا پیرا:

کومبا:

شادیا:

 

 

خواهران شاهین

خواهران شاهین از درسیم آمده‌اند و در آثار خود به موسیقی کهن این شهر توجه دارند.

در آثار آنها انسان‌گرایی و طبیعت‌گرایی جایگاهی ویژه دارد. خواهران شاهین و نوازندگان گروه آنها با نوایی ریتمیک مخاطبان خود را به یک رابطه دوستانه با کل جهان دعوت می‌کنند.

Berrin Sahin  برین شاهین که با سه خواهر خود هنرنمایی می‌کند، باغلما و کورا می‌نوازد و به کردی، ترکی، آذری و زبان‌های دیگر می‌خواند. علاوه بر اینها در چند سال گذشته با هنرمندان سوئدی نیز همکاری کرده است. این برنامه تحت رهبری شاهپور باستان‌سیر (نوازنده و پیانیست) اجرا می‌شود.

کنسرت خواهران شاهین در استکهلم روز ۱۶ دسامبر ساعت ۱۹ در Stallet، و در گوتنبرگ، روز ۱۷ دسامبر ساعت ۱۸ در خانه موسیقی،  Stenhammarsalen برگزار می‌شود.

بلیت کنسرت خواهران شاهین در گوتنبرگ شامل کنسرت گروه موسیقی دوپّو نیز می‌شود.

 

 

گروه موسیقی دوپّو

مژگان ابوالفتحی یکی از نوازندگان جوان و نوپای ایرانی است که سرپرست گروهی از نوازندگان زن ایرانی به نام دوپّو است.

موسیقی این گروه، ریتمیک، پرانرژی و پرحرکت است و ترکیبی از موسیقی‌های اقوام مختلف ایرانی را در بر می‌گیرد.

این کنسرت روز ۱۷ دسامبر ساعت ۱۸ در Stenhammarsalen خانه موسیقی گوتنبرگ برگزار می‌شود. بلیت این کنسرت در گوتنبرگ، شامل کنسرت خواهران شاهین در این شهر نیز می‌شود.

 

 

 

گلنار و ماهان

گلنار و ماهان نام یک گروه ایرانی موسیقی تلفیقی جاز است که در وین فعالیت می‌کند.

گلنار شهیار و ماهان میرعرب چند سال است که باهم همکاری می‌کنند و تا به امروز دو آلبوم منتشر کرده‌اند. گلنار خواننده و ماهان آهنگساز و نوازنده گیتار است.

این گروه تحت تأثیر سنت‌های موسیقی اقوام مختلف ایرانی، جاز آمریکایی و نواهای آفریقایی – کوبایی هستند.

گروه گلنار و ماهان به معنای واقعی یک گروه موسیقی جهانی است. آنها تا به حال نامزد دریافت موسیقی جهانی برای کارهای مختلف خود شده‌اند.

کنسرت گروه گلنار و ماهان روز ۱۷ دسامبر ساعت ۲۰ در Stallet استکهلم برگزار می‌شود. بلیت کنسرت گروه گلنار و ماهان، شامل کنسرت گروه سکینه تاینا نیز می‌شود.

 

 

سکینه تاینا

سکینه تاینا حرفه خود را در زمینه موسیقی در کشور خود ترکیه از دهه ۱۹۹۰ شروع کرد.

او عضو مرکز فرهنگی بین‌النهرین بود. این مرکز در سراسر ترکیه فعالیت دارد و اعضای آن به دلیل متون کردی، تحت حکومت‌های مختلف سرکوب شده‌اند. برخی از آنها حتی زندگی خود را به پای تعهد فرهنگی‌شان گذاشته‌اند.

سکینه در ترکیه برنامه‌های مختلفی را برای این مرکز سازماندهی کرد تا اینکه به دلیل محدودیت‌های حرفه‌ای ناچار به مهاجرت شد. ترانه‌های سکینه تاینا متاثر از موسیقی ایزدیان کردستان (یکی از اقلیت‌های مذهبی کرد در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز) است.

کنسرت سکینه تاینا روز ۱۷ دسامبر ساعت ۲۰ در Stallet استکهلم برگزار می‌شود. کنسرت گروه سکینه تاینا، شامل کنسرت گروه گلنار و ماهان نیز می‌شود.

 

 

زوهال اولجای

زوهال اولجای یکی از مشهورترین بازیگران و خوانندگان ترکیه است.

او فعالیت هنری خود را نخست به عنوان بازیگر شروع کرد. سپس در سال ۱۹۸۹ شروع به فعالیت در حوزه خوانندگی کرد. ترانه‌های او دارای ملودی‌های زیبا و ساده و همچنین الهام‌گیری از موسیقی جاز است.

این خواننده روز ۱۷ دسامبر ساعت ۱۸ در Stora Scen سودراتئاتر استکهلم برنامه خواهد داشت.

 

 

هانکا پالدوم

هانکا پالدوم یکی از مشهورترین خوانندگان بوسنی و هرزگوین است و به عنوان ملکه موسیقی سنتی بوسنی (سودالینکا) شناخته می‌شود.

او با بیش از ۲۰ آلبوم، یک فیلم و چندین نمایش تلویزیونی، یکی از برجسته‌ترین هنرمندان زن بوسنی و هرزگوین است. او در بوسنی بسیار محبوب است.

این خواننده روز ۲۱ دسامبر ساعت ۱۹ در Kulturhuset Stadsteatern استکهلم، روز ۲۲ دسامبر ساعت ۱۹ در Malmö Live، و روز ۲۳ دسامبر ساعت ۱۹ در سالن بزرگ Konserthus گوتنبرگ برنامه دارد.

 

خواهران نوران

«جیوتی» و «سلطانه» نوران، از هنرمندان جالب و پرشوری هستند که برای نخستین بار است برای اجرای برنامه به سوئد می‌آیند.

این دو هنرمند جوایز متعددی ازجمله بهترین ترانه بالیوود در جوایز IIFA و بهترین خواننده زن در جوایز MMA را به دست آورده اند.

خواهران نوران با گروه ۱۲ نفره خود در Konserthuset (کاخ سلطنتی فیلارمونیک استکهلم) به سبک قوالی می‌خوانند. این دو ازجمله هنرمندان برجسته قوالخوان زن در شبه قاره هند به شمار می‌آیند.

خواهران نوران از پیروان و ادامه دهندگان راه نصرت فتحعلی‌خان در عرصه موسیقی صوفیانه هستند.

برنامه خواهران نوران در استکهلم، روز ۲۲ دسامبر ساعت ۱۹ خواهد بود.

 

 

منبع:

http://www.riksteatern.se/forestallningar/femineast/201712151900

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com