– اگر از من جدا شوی خودکشی می‌کنم
حتی اگر خودتان هم تجربه‌ی شنیدن این دیالوگ را نداشته باشید، احتمالش زیاد است که فردی را بشناسید که در چنین شرایطی قرار دارد یا بوده.
متاسفانه افرادی که چنین تهدیدهایی می‌کنند و یا حتی تهدید به آسیب زدن به خود یا طرف مقابلشان می‌کنند یکی از موارد بارز خشونت‌گران خانگی هستند.
فرض کنید در چنین موقعیتی قرار دارید. قصد دارید از شریک خود جدا شوید اما او مرتباً خود و یا حتی شما را تهدید جانی می‌کند. چه کار باید کرد؟
مهم است که حتما در مواجه با چنین فردی اگر امکانش را دارید از یک روانشناس و مشاور کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند که چگونه به بهترین وجه ممکن با این وضعیت برخورد کنید، بدون اینکه سلامت روان خود را به خطر انداخته باشید. روانشناسان به خوبی تیپ شخصیتی افرادی که به هر وسیله‌ای_ آسیب به خود یا دیگران، مظلوم‌نمایی و دروغ و شایعه پراکنی_ سعی در کنترل عاطفی اطرافیان دارند را می‌شناسند و می‌توانند به شما کمک کنند.
همه تهدیدهای طرف مقابل را جدی بگیرید. شما نباید روی زندگی خود ریسک کنید و تصور نکنید که این فرد روزی مرا دوست داشته پس قطعا به من یا عزیزانم صدمه نمی‌زند. در درجه اول امنیت و سلامت شما است که اهمیت دارد. بخصوص در کشور ایران که روابط بین دو همجنس جرم محسوب می‌شود و مجازات‌های سنگینی دارد و حتی افراد ترنسجندر نیز توسط حکومت به رسمیت شناخته نمی‌شوند. مهم است که اول از همه به فکر امنیت و سلامت خودتان باشید.
اگر هردو در یک خانه زندگی می‌کنید و شما بحث جدایی را پیش کشیده‌اید و با برخورد بسیار خشن و یا تهدید مرگ مواجه شدید، حتماً با کمک یک دوست که حامی شماست تا حد امکان در زمانیکه شریک سابقتان در منزل نیست، وسایل خود را از خانه خارج کنید و محل زندگی جدید خود را در اختیار افرادی که فکر می‌کنید ممکن است به اطلاع شریک سابقتان برسانند، قرار ندهید.
اگر به هر دلیلی صلاح می‌دانید که از طریق تلفن و یا پیام از شریک خود جدا ‌شوید، و وی شروع به تهدید می‌کند که به خودش یا شما آسیب می‌زند، هرگز به جایی که حضور دارد نروید. اگر صراحتاً تهدید به خودکشی کرد به او بگوئید که از این تصمیم متاسف و ناراحت هستید و این انتخاب شما نیست.
تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید که شریک سابقتان فکر کند با القای حس گناه و مقصر شناختن شما می‌تواند شما را کنترل کند. نهایت کمک شما می‌تواند این باشد که به او اطلاع بدهید برای تصمیمی که گرفته واقعا متاسف هستید و اگر بخواهد می‌توانید اطلاعات تماس با شخص متخصصی که بتواند به او کمک کند را در اختیارش قرار دهید.
اگر شرایطش را دارید می‌توانید به افراد نزدیک به شریک سابقتان مثل اعضای خانواده یا دوستان صمیمیش وضعیت او را اطلاع دهید تا مراقب رفتارهایش باشند اما خود بیش از این دخالت نکنید.
اگر گفت که باشد پیش روانشناس می‌روم به شرطی که تو هم باشی! این شرط را قبول نکنید. همیشه از موضعی با او برخورد کنید که نشان‌دهنده تصمیم قاطع شما و اعتمادبنفس بالای شماست اجازه ندهید با رفتارها و تهدیدهایش شما را در موضع ضعف قرار دهد.
بدترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که تردید خود را نسبت برقراری مجدد رابطه را به فرد مقابل نشان دهید. این موجب می‌شود که شخص مقابل به امیدی واهی دست به هر نوع تلاشی از جمله تهدید مرگ خود یا شما بزند. همواره قاطع باشید و به قول معروف با دست پس نزنید و با پا پیش بکشید. این قاطعیت به نفع هر دوی شماست.

می‌توان گفت فردی که در هنگام بحث در مورد جدایی، حیله‌ی آسیب به خود یا شما را پیش می‌کشد فرد قابل اعتمادی نیست و چنین رابطه‌ای قطعا سالم نخواهد بود.
در آخر همان‌طور که در ابتدای نوشتار اشاره کردیم، حتما از یک روانشناس یا مشاور کمک و راهنمایی بگیرید. شاید با خود فکر کنید که وضعیت من بغرنج‌تر از این است که یک مشاور بتواند کاری کند، این فکر بسیار غلط و اشتباه است. یک فرد آموزش دیده می‌تواند در یک موقعیت دشوار راهنمای ارزشمندی باشد.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com