جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به سیاست‌های آموزشی دولت و معرفی وزیر علوم مقابل این دانشگاه تجمع کردند.

همزمان با معرفی منصور غلامی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، موج اعتراضات به این تصمیم در بدنه دانشجویی کشور آغاز شد. بعد از برگزاری تجمع‌های جداگانه در دانشگاه‌های علامه‌طباطبایی، پلی‌تکنیک،  فردوسی مشهد و چمران اهواز، دانشجویان دانشگاه تهران نیز امروز تجمع کرده‌اند.

 

برخلاف تجمع‌های پیشین در این رابطه که شعارها و مطالبات دانشجویی مبنی بر پس‌گیری گزینه پیشنهاد دولت برای وزارت علوم بود، دانشجویان دانشگاه تهران علیه سیاست‌های خصوصی‌سازی، امنیتی‌سازی و تبعیض‌آمیز دولت در عرصه دانشگاه اعتراض کرده و بیانیه‌ای نیز در توضیح این انتقادات قرائت کردند.

 

در این تجمع که جریان‌های مختلف دانشجویی در آن حضور داشتند، شعارهای «پردیس بین‌الملل  انحلال انحلال»، «تدبیر این وزارت علم است یا تجارت» و «تشکل مستقل حق مسلم ماست» سر داده شد و پلاکاردهایی با عبارت «هفت درصد دانشجویان کل کشور رایگان تحصیل می‌کنند» در دستان دانشجویان به چشم می‌خورد. در پایان این تجمع نیز بیانیه‌ای از سوی دانشجویان مستقل خوانده شد. در بخشی از این بیانیه آمده است:« در چهار سال گذشته، دانشگاه نیز مانند سایر عرصه‌های زندگی اجتماعی در ایران، هدف یک برنامه‌ی فراگیر سیاسی-اقتصادی قرار گرفته است، برنامه‌ای که مردم و فرودستان – از جمله کارگران، معلمان، پرستاران و دانشجویان – را از حقوق اجتماعی اساسی‌شان محروم کرده است. برنامه‌ دولت اعتدالی، که حمله به جیب‌های خالی و سفره‌های فقیرانه‌ فرودستان و تضمین سودآوری سرمایه‌داران است، در حوزه‌ آموزش به شکل خصوصی‌سازی و پولی‌سازیِ خدمات آموزشی تجلی یافته است.»

 

دانشجویان در این بیانیه با اشاره به اینکه دولت با پولی‌سازیِ فزاینده‌ خدمات آموزشی نشان داده که دانشگاه «بانک» هم است، تاکید کرده‌اند:« در هفته‌های اخیر، معرفیِ منصور غلامی از سوی دولت به مجلس، برای تصدی کرسی وزارت علوم، منجر به اعتراض دانشجویان سراسر کشور شده است. این اعتراض‌ها – و همچنین تجمع اعتراضیِ امروز ما دانشجویان دانشگاه تهران – اگر چه «به بهانه‌ معرفی آقای غلامی صورت گرفته‌اند، اما ریشه در مسائل اساسی‌تری دارند که نمی‌توان آن‌ها را به این یا آن شخص خاص فروکاست. ما دانشجویان دانشگاه تهران، بر این باوریم که مطالبات دانشجویان و جامعه‌ دانشگاهی تنها با تداوم فعالیت و تلاش بی‌وقفه‌ای که دانشجویان در سال‌های اخیر علیه روند پولی‌شدن و امنیتی‌شدن دانشگاه‌ها ایستاده‌اند، محقق می‌شوند. ما بر خلاف تشکل‌های وابسته و قدرت‌ساخته دست گدایی جلوی این یا آن جناح سیاسی دراز نکنیم، بلکه به قدرت جمعی دانشجویان و فرودستان برای پیگیری خواسته‌هایشان برحق‌شان باور داریم.»

 

لینک دکهٔ خبر: میدان

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com