امروز ۲۶ اکتبر یا ۴ آبان روز آگاهی رسانی درباره افراد اینترسکس است به همین مناسب در نوشتاری کوتاه تلاش کردیم تا “تفاوت بین اینترسکس، ترنسجندر، ترنسکشوال” را برای شما توضیح دهیم.
🌈 دوجنسی یا اینترسکس به افرادی گفته می‌شود که درساختمان تولید مثلی و جنسی خود دچار ابهام جنسی هستند. به زبان ساده‌تر یعنی نوزادی که بدنیا می‌آید ساختمان تولید مثلی و جنسی دارد که در هیچکدام از هنجارهای معمول پزشکی تعیین شده برای جنس زن و مرد جای نمی‌گیرد.
برای مثال، نوزادی که با اندام جنسی بیرونی زنانه متولد شده است اما در داخل بدن خود اندام جنسی مردانه‌ دارد یا برعکس و یا حتی نوزادی که اندام جنسی ظاهریش جنبه‌های بارزی از هر دوجنس مرد و زن را دارد و یا فاقد هر دو علائم اولیه جنسی مرد و زن است و از این رو نمی‌توان جنس او را در طبقه‌بندی زن یا مرد تعریف کرد.
درفقه اسلامی به این افراد اصطلاحاً خنثی گفته می‌شود. دوجنسی بودن ضرورتاً در هنگام تولد قابل مشاهده نیست ممکن است در سن بلوغ و یا در سن بالاتر توسط فرد کشف ‌شود.
افراد دوجنسی فارق از میزان و نوع ابهام اندام جنسی خود می‌توانند هویت‌های جنسی مختلفی داشته باشند. این یکی از دلایلی است که فعالان حقوق دوجنسی‌ها سعی دارند تا قوانین را تغییر دهند و مانع از تعیین جنس اجباری نوزادان دوجنسی توسط پزشکان شوند تا این نوزادان فرصت داشته باشند در سنین بزرگسالی، خود تصمیم بگیرند که می‌خواهند با چه جنسی به زندگی ادامه دهند.
گاهی اوقات وقتی فردی خود را به عنوان ترنسجندر معرفی می‌کند اما افراد تصور می‌کنند او دوجنسی یا اینترسکس است؛ درحالیکه تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد.
🌈 ترنسجندر یک واژه‌ و چتر بزرگ است که تمامی افرادی را که با پوشش و رفتار خود دوگانه‌ی جنسیت زن و مرد و کلیشه‌های متعارف جنسیتی را به چالش می‌کشند را شامل می‌شود. این افراد از منظر پزشکی ساختمان تولید مثلی سالم و کاملی دارند.
اگر از خوانندگان مطالب ما باشید حتما با برخی از زیرمجموعه‌های چتر ترنسجندر آشنا شده‌اید برای مثال: بایجندر، آندروجینی، آجندر، جندرکوئیر و…
افراد ترنسجندر هم می‌توانند بدون جنسیت باشند، هم هویت جنسیتی خارج از دوگانه‌ی جنسیت زن/مرد داشته باشند و هم اینکه هویت جنسیتی زن یا مرد داشته باشند که با جنسشان در تضاد است.
ترنسجندرها ممکن است بخشی از پروسه‌ی تطبیق جنسیت مثل هورمون درمانی یا تخلیه سینه را انجام دهند یا انجام ندهند.
یعنی مثلاً یک ترنسجندر زن که هویت جنسیتی زنانه دارد و اندام جنسی مردانه، ممکن است هورمون درمانی کند یا عمل زنانه‌سازی صورت یا لیزر موی صورت انجام دهد اما به هردلیل نمی‌خواهد عمل تطبیق جنسیت داشته باشد.
اما افراد ترنسکشوال، کسانی هستند که هویت جنسیتی آن‌ها با جنسشان در تضاد است و می‌خواهند پروسه‌ی تطبیق جنسیت را به طور کامل انجام دهند.
پس با توضیحاتی که ارائه شد دریافتیم که افراد دوجنسی یا اینترسکس در ساختمان تولید مثلی خود دچار ابهام جنسی هستند اما افراد ترنسجندر و ترنسکشوال اندام تولید مثلی کاملی دارند ولی هویت جنسیتی آن‌ها با این اندام تولید مثلی همسو نیست. افراد ترنسجندر به دنبال انجام عمل تطبیق جنسیت نیستند اما افراد ترنسکشوال به دنبال عمل تطبیق جنسیت هستند.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com