تحقیقات علمی زیادی بر روی مدیتیشن انجام شده که ثابت می‌کند مدیتیشن به معنای واقعی کلمه باعث تغییر فیزیکی در مغز می‌شود و به عنوان راه حلی برای استرس، اضطراب، فشار خون بالا، افسردگی، مشکلات خواب، کنترل خشم و بسیاری موارد دیگر مورد توجه قرار گرفته!
اما با وجود نرم‌افزارها و کتاب‌های آموزشی و کلاس‌ها و مربیان حرفه‌ای که امروز وجود دارند و به نوعی مدیتیشن را به شکل یک ورزش روی مد تبلیغ می‌کنند افراد زیادی هستند که با انجام مدیتیشن مشکل دارند.
به افراد برای حل برخی از مشکلاتشان از جمله مشکلات مربوط به فشارهای روحی روزمره زندگی پیشنهاد می‌شود تا مدیتیشن را در برنامه روزانه خود جای دهند اما متاسفانه بعضی افراد یک یا دوبار این روش را امتحان می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که مدیتیشن مناسب آن‌ها نیست! آن‌ها خود را مقصر می‌دانند که نمی‌توانند به خوبی شخصیت‌های داخل کتاب‌ها مدیتیشن کنند.
این فکر درست نیست. فرایند پیشرفت افراد مختلف در یک کار بخصوص مانند یکدیگر نیست. هر فرد شرایط روحی، جسمی و محیطی منحصربفرد خودش را دارد و مهمتر از آن مدیتیشن قطعاً فقط به معنی ساکت و بی‌حرکت یک جا نشستن و تکان نخوردن نیست! روش‌های زیادی برای مدیتیشن وجود دارد که هرکس بنا بر شرایط زندگی، شخصیتی و فیزیکی خود می‌تواند مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کند.
پس قبل از اینکه به خود بگوئید من نمی‌توانم مدیتیشن کنم، یک بار دیگر آن را امتحان کنید اما این بار سه مرحله ساده‌ای را که در ادامه بیان می‌کنیم در این تلاش دوباره رعایت کنید تا متوجه تغییر شوید.

▪️ قدم‌های کوچک بردارید! حتما از افرادی که سالهاست مدیتیشن می‌کنند شنیده‌اید که مثلا: من روزی دو بار و هر بار حداقل به مدت ۳۰ دقیقه مدیتیشن انجام می‌دهم! با تمام احترامی که برای تلاش این افراد باید قائل بود اما بهتر است حرف‌های آن‌ها را دور بریزید.
هیچکس از فردی که تازه اقدام به مدیتیشن کرده انتظار چنین مدت زمانی را ندارد! با روزی ۵ دقیقه شروع کنید و وقتی ۵ دقیقه مدیتیشن برایتان تبدیل به یک روتین شد کم کم به سمت ده دقیقه در روز حرکت کنید. سرعت افزایش زمان مدیتیشن را کاملا بنابرتوانایی خود تنظیم کنید و عجول نباشید.

▪️ وقت خود را طوری تنظیم کنید که مدیتیشن را روزانه در یک ساعت خاص انجام دهید. یادتان باشد این زمان نباید وقتی باشد که ذهنتان هنوز خواب یا خیلی خسته است. حتما نباید محیط اطراف شما ساکت و خوشبو باشد! اگر بتوانید در هنگام حضور افراد یا کمی سروصدا در اطراف خود مدیتیشن کنید، مطمئن باشید در هرجایی می‌توانید مدیتیشن کنید؛ پشت میز کار، زنگ تفریح مدرسه، مترو یا تاکسی!

▪️درک کنید که روزهایی خواهند بود که مدیتیشن کردن برایتان دشوار و سخت است اما این نباید دلیل بر دلسردیتان باشد. مدیتیشن یک تمرین است که برخلاف تصور عمومی در مورد تخلیه‌ی کامل ذهن نیست (که تا حد زیادی غیرممکن است)، بلکه در مورد مشاهده‌گری است. دیدن اینکه افکارتان چگونه از جلوی چشم ذهن شما عبور می‌کنند بدون اینکه آن‌ها را دنبال کنید یا درگیرشان شوید. وانجام این عمل نیاز به صبر و حوصله و پشتکار فراوان دارد.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com