کجاست ساحل آرامش؟!

«زندگینامه امانوئل تو»

این کتاب علاوه بر زبان فارسی به زبان هلندی نیز منتشر شده است.

De memoires van Emanuel Too

امانوئل تو در تاریخ بیست و پنجم شهریور ماه سال ۱۳۲۱ خورشیدی در خانواده­‌ای از آشوریانِ اصیل در تهران چشم به جهان گشود. زندگی امانوئل تو یک زندگی پُر ماجرا به همراه فراز و نشیب‌­های بسیار زیاد است. وی تنها چهارده سال سن دارد که برای کار و زندگی راهی دریا می‌شود تا سرنوشت خود را با دستان خود رقم بزند. پس از چندی، موقعیت خوبی برای او ایجاد شده و برای ادامۀ تحصیل عازم کشور پاناما می­‌شود. او تحصیلات دانشگاهی خود را در آن جا آغاز کرده و در نهایت با مدرک «Chief Engineer» از دانشگاه فارغ‌­التحصیل می‌­شود.

امانوئل تو در اواخر سن بیست و دو سالگی با دریا وداع کرده و به ایران باز می­‌گردد. او شروع به کار و فعالیتِ شبانه‌­­روزی می­‌کند؛ پله‌­های پیشرفت و ترقی را یکی پس از دیگری طی نموده و به موفقیت­‌های چشم­گیری دست می­یابد. اما متأسفانه به دلیل مشکلات در روابط خانوادگی، هیچ­گاه از درون احساس خوشبختی نمی­‌کند.

امانوئل تو پس از وقایعِ سال ۱۳۵۷ در ایران، ناچار به ترک وطن می­‌شود. به رغم نداشتن فعالیت سیاسی، مورد تهمت و افترای افرادِ رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفته و حکم‌­های ناعادلانه­‌ای برای او صادر می­‌شود. نه تنها تمام اموال و دارائی­‌های او توقیف می­‌شود، بلکه حکم اعدام نیز برایش صادر می­­‌گردد. در غربت و در جریان این تبعید اجباری، در کنار موفقیت­‌هائی که حاصل تلاش همیشگی اوست، مشکلات و مصیبت­‌ها و بداقبالی­‌های بسیاری هم گریبانگیر وی می­‌شود. او پس از هر شکست، دوباره ایستاده و به فعالیت و مبارزۀ خود ادامه می­‌دهد.

«کجاست ساحل آرامش؟!» داستان زندگی پرماجرای امانوئل تو است با فراز و نشیب­‎هائی باور نکردنی، که مثل یک رمان خوانده می­‌شود. داستان یک زندگی واقعی با شیرینی­‌ها و تلخی­‌های آن، با شادی­‌ها و اندوه­ها و به ویژه با موفقیت­‌ها و شکست­‌ها. داستانی که هم­چون یک آینه، بازتاب زندگی بخشی از جامعه ایران در نیمه دوم قرن بیستم و اوائل قرن بیست و یکم را در آن می­یابیم.

*****

 

دکتر سیروس آموزگار: ( نویسنده، روزنامه نگار، سیاست‌مدار و تحلیل گر)

او پیاپی به امتیازهائی دست می­‌یابد که حتی در رویاهای دیگران هم نمی­‌گنجد و «دیگران» طمع‌کارانه، تلاش می­‌کنند تا سهمی نیز از آن سفره­‌یِ گسترده برای خود بگیرند. قهرمان این کتاب چنین کسی است!

گشاده­‌دستی به کنار، خواننده گاه از اغماض بیش از حد قهرمان کتاب نسبت به کسانی که چندین و چند بار از اعتماد مهربان وی، نابکارانه بهره می­‌گیرند و دست خیانت درون کیسه­‌یِ او می­‌برند و او هربار با اظهار ندامت، حتی دروغین، از جانب آنان در بخشیدن­شان تردید نمی‌­کند، دچار حیرت می­‌شود. ولی به نظر من حتی همین توانائی بی­‌پایان برای بخشیدن نیز، درسی است که وی از معشوقه­‌یِ خود دریا گرفته است. کدام رود، کدام برکه، کدام دریاچه، کدام دریا و کدام اقیانوس را می‌­شناسید که آلایندگان مستمر آب را از تن به خنکی نهری سپردن و یا از صید ماهی برای قوت شب باز دارد؟؟

کاش همه­‌یِ انسان­‌ها می­‌توانستند درسی از دریا بگیرند.

 

امیر حسینِ دیانی: (منتقد و عضو هیأت تحریریه فصلنامه ره آورد)

روند زندگی، تجربه­‌های فردی و تبیین معنای زندگی هر یک از میلیاردها انسانی که بر روی این کره خاکی می­زیند، مختص خود آن­هاست؛ این زندگینامه از آن روی خواندنی است که فراز و نشیب­اش به افسانه می­‌ماند، اما واقعی و مستند است. مقام، ثروت و یا کانون گرم خانواده…؟! پرسشی که هزاران سال است انسان در پی یافتن جوابی برای آن است که با منطق و احساس هم­خوانی داشته باشد. راوی این زندگینامه – امانوئل تو- با تجربه­‌های شگفت­‌آورش در زندگی، می­‌گوید:”خشکی و دریاها را درنوردیدم و هنوز به ساحل آرامش دست نیافته­‌ام!”

مریم بهادرزاده؛ نویسندۀ کتاب

چند سال پیش در محفلی دوستانه، آقای «تو» را برای اولین­‌بار دیدم. شاید هنوز ده دقیقه­­‌ای از ملاقات ما نگذشته و تنها چند کلمه­‌ای بین ما رد و بدل نشده بود که غم و اندوه فراوان ایشان را به­‌خاطر دوری از وطن، در وجودشان احساس کردم! پس از آن، در ملاقات­‌های بعدی احساس می­‌کردم که کوله‌­باری سنگین از مشکلات و خاطرات تلخ را با خود حمل می­‌کنند. چنین می­‌اندیشیدم که شاید ایشان در ذهن خود زندانی شده‌­اند. هنوز نمی‌­دانند که خانه و آشیانه­‌یِ واقعی‌­شان کجاست و در هیچ­‌کجا احساس آرامش و خوشبختی نمی‌­کنند. هنوز هم خیابان «نادری» تهران را به بهترین خیابان­‌های اروپا و امریکا ترجیح می­‌دهند و روستاهای شهرستان «ارومیه» ایران را با زیباترین جزایر دنیا عوض نمی­‌کنند. در وجودشان مردی ناامید و تنها می­‌دیدم که خسته از همه­‌چیز و همه­‌کس، حتی خودش ­است. او دنیائی­ حرف و دردِدل دارد که فقط با ساعتی صحبت کردن در مورد آن­ها، احساس آرامش و رضایت نمی­­‌کند. شاید نیاز دارد به‌­نحوی ناله‌­ها و فریادهایش را از ظلم و ستم و ناجوانمردی مردم و دنیا، به گوش جهانیان برساند. دو سال پیش در یکی از دیدارهایمان بود که آقای «تو» با من در مورد نوشتن خاطرات زندگی‌اش صحبت کرد و از من پرسید که آیا حاضرم در این راه با او همکاری کنم؟ به سرعت و با کمال میل پذیرفتم. همراه او سفری داشتم در اعماق زندگی­‌اش از دوران کودکی تا به امروز. در این سفر، بارها با هم گریستیم، افسوس خوردیم، خشمگین شدیم و گاهی نیز خندیدیم. گاهی با خود فکر می­کردم که چه­‌گونه امکان دارد که این همه مشکلات و مصیبت­‌ها و گاهی بد اقبالی­‌ها، در سالیان متوالی، تنها گریبانگیر یک شخص شود و چه‌­گونه این فرد هم­چنان رویِ پای خود ایستاده است و کمر خم نکرده؟! او اکنون خود را به دلیل تصمیمات و عملکردش در تمام دوران زندگی­ و در مورد مسائل مختلف، سرزنش می­‌کند و خود را مقصر در همه‌­چیز می­‌داند. در حالی­که زمانی که وارد عمق زندگی او شدم، به این نتیجه رسیدم که در آن برهه از زمان و یا آن شرایط و موقعیت خاص، شاید که آن تصمیم درست بوده و یا چاره­ای جز آن نبوده است. اگرچه گاهی اوقات، این شخصِ ماجراجو، اشتباهات انکار­ناپذیری را کرده که متأسفانه غیرقابل جبران بوده ­است! مسلماً ریشه­‌یِ برخی از افکار و عملکرد وی، به دوران کودکی و نوجوانی برمی­گردد که برخوردهای پدرش باعث سرشکستگی او شده است. بنابراین می­‌خواسته به نحوی صاحب قدرت شود که استعدادِ خارق­العاده­‌یِ خود را به پدر اثبات کند. ولی افسوس زمانی­که دارای قدرت است، باز هم برخوردهای برخی از اعضای خانواده و به­‌خصوص پدر از یک طرف و شکست­‌های عاطفی در زندگی زناشوئی از طرف دیگر، باعث می‌­شوند که هیچ­گاه از درون احساس خوشبختی نکند. بنابراین سعی می­‌کند که هر روز نقابی بر چهره بگذارد و خود را مشغول سرگرمی­‌های دیگر کند که شاید کمتر درد و رنج بکشد.

این کتابِ خاطرات، شامل مسائل سیاسی، فعالیت­‌های کاری، زندگی خصوصی و خانوادگی آقای «تو» است که تأکید اصلی آن به رویِ سیاست می­‌باشد که همواره باعث تغییر و تحولات تأسف­باری در زندگی­ او شده­ است. اگرچه ایشان ناخواسته وارد جریانات سیاسی می­‌شود و بدون هیچ پیش زمینه­‌یِ قبلی، تنها با عشق به وطن، با قلبی ساده و پاک و با خلوص نیت، پا به عرصه­‌یِ سیاست می­‌گذارد و وقت و انرژی خود را در راه وطن صرف می­‌کند. در حالی­که غافل از بازی­‌های سیاسی و ناجوانمردی­‌های بسیاری از مدعیانِ آزادسازیِ وطن بوده است.

زندگی آقای «تو» همواره دارای فراز و نشیب­‌های بسیار زیادی بوده است. زمانی دارای قدرت و ثروت زیادی بوده که نتیجه­یِ زحمت و فعالیت­‌های شبانه­ روزی­اش از دوران کودکی و با شغلِ کارگری بوده؛ زمانی نیز چنان درمانده بوده که به سختی از عهده­‌یِ هزینه­‌های روزمره­یِ زندگی‌اش برمی­‌آمده است! او به افراد زیادی اعتماد کرده است که متأسفانه بیشتر آن­ها (که گه‌­گاه رابطه­‌یِ نزدیکی نیز با او داشت‌ه­اند) به طرق مختلف به او خیانت کرده‌­اند. ایشان بارها شکست خورده ولی مجدداً ایستاده و به فعالیت خود ادامه داده است؛ بدون این­که حتی به جسم و روح خود فرصتِ آرامش دهد. این کتاب می­‌تواند برای جوانانِ امروز آموزنده باشد تا سعی کنند که از ناملایمات زندگی ناامید نشوند و همواره به مبارزه­‌یِ خود ادامه دهند. شاید برخی اشتباهات ایشان نیز درسی برای دیگران باشد.

 

برای تهیه این کتاب به زبان فارسی (شابک: ۸-۰۹-۹۵۷۵۵-۱۰-۹۷۹) می­توانید به نشانی و وبسایت­‌های زیر مراجعه نمائید:

هلند: مرکز نشر دنا    www.denabooks.com

آلمان: کتاب آیدا           www.aidabook.de

فرانسه: نشر ناکجا        www.naakojaa.com

سوئد: نشر باران          www.baran.se

اتریش: خانه کتاب      www.khaneketab.at

کانادا: کتابفروشی پگاه   www.pegahfarsibook.com

برای تهیه این کتاب به زبان هلندی ((ISBN: 978-94-92020-17-8 می­توانید به وبسایت زیر مراجعه نمائید:

http://nieuwedruk.nl       De memoires van Emanuel Too/

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com