مقاله های خبری عملا خودشان را می نویسند. بر خلاف درونمای بیابان های باستانی و برخورد نهایی تمدن ها، تصویر زندگی مخفیانه مردان همجنسگرا و زنان همجنسگرای مظلوم در هر یک از کلیشه های مود علاقه ی ما هم درباره جامعه دگرباشان و هم بطور کلی درباره خاورمیانه نقش ایفا می کند.

قبلا درک این منطقه بسیار پیچیده بود، و از آنچه خوانندگان غربی نشان دادند، پیچیده تر است، آسان است که فرض کنیم جامعه دگرباشان در خاورمیانه بسیار شبیه به نمونه ی آن در ایالات متحده است، تنها اینکه بیشتر مظلوم واقع شده اند.

اما برای اینکه به داستان واقعی یا داستان هایی دقیق تر دست یابید، نمی توانید در این کلیشه ها زیاده روی کنید، و شما باید با فرضیه هایتان چالش کنید.

جامعه دگرباشان در خاورمیانه یک نهاد انحصاری نیست. اگرچه شرایط مطابق با کشور، شهر یا تنظیمات شهری و البته فرد به فرد متفاوت است، بطور کلی به جامعه دگرباشان در خاورمیانه همان آزادی ها همراه با ایده آل های غربی پیشرفت #همجنسگرایان، مانند ازدواج همجنسگرایان، ابراز آزادانه ی احساس های عاشقانه و دیگر نشانه های سطحی پذیرش در جامعه، اعطا نشده است.

افراد معمولی موضوع خشونت هر روز هستند

مهمتر از آن، جامعه دگرباشان همچنین دارای عدم حفاظت از دولت و آزار و اذیت شخصی است. اما مواجه شدن با خشونت تنها منحصر به جامعه دگرباشان نیست. فعالان، ساکنان، و گاهی تنها شهروندان معمولی در خاورمیانه موضوع #خشونت از طرف اشغال، دیکتاتوری، و سرکوب سیاسی و سانسور هستند که اغلب با حمایت و حتی مشارکت غربی است.

البته خاورمیانه از همجنسگراستیزی شایع رنج می برد و جامعه های #دگرباش خاورمیانه با چالش های ویژه از طرف آن مواجه می شوند. اما برای بطور متوسط عرب همجنسگرا، #حقوق_دگرباشان نمی تواند از مسائل حقوق بشر که کل خاورمیانه را تحت تاثیر قرار میدهد جدا باشد.

به هر حال اگر شما به انواع داستان هایی که بر رسانه ها حکمفرماست گوش دهید، خواننده معمولی فکر خواهد کرد که بزرگترین مساله ای که افراد دگرباش در خاورمیانه با آن مواجه هستند، خالصا بر پایه هویتشان به عنوان یک همجنسگراست.

همه فکر می کنند که آنها در اینکه چگونه افراد دگرباش در این منطقه باید #آشکارسازی کنند و یا زندگی کنند، دستی دارند. بعضی از فعالان دگرباش بسیار مشتاق هستند که دگرباشان را در خاورمیانه نجات دهند، بنابراین خودشان درباره دگرباشان صحبت خواهند کرد.

 

این داستان ساده انکار می کند که جامعه دگرباشان در خاورمیانه یک شخصیت بنیادین دارد. با گرفتن صدا و نیرویشان، با تظاهر کردن که مردان همجنسگرا و زنان همجنسگرا در این منطقه تنها در حال دوندگی پشت بعضی آزادی های پرچم رنگین کمان هستند که دگرباشان غربی دارند، این روایت های ساده خشونتی را به آنها تحمیل می کند. هنگامی که جامعه های آسیب پذیر مانند جامع زنان یا جامعه دگرباشان یا دیگر اقلیت ها نیرو و پویاییشان را از دست می دهند و به عنوان کسانی که تنها نیاز به نجات دارند مصور می شوند، نتیجه منطقی دیگر برای غرب این است که بیاید و کار نجات را انجام دهد، و اغلب خشونت بیشتری در این فرایند وارد می کند.

فضایی برای افراد دگرباش که خودشان باشند

این زمانی است که انجمن آهوا وارد می شود. این سازمان در سال ٢٠١١ در ابتدای بهار عربی تاسیس شد، آهوا نیازی را تامین کرد که شدیدا از آن محروم بود، و آن نبود یک دستورکار سیاسی برای یک شنونده خارجی بود. جامعه دگرباشان در خاورمیانه یک خروجی برای صدایشان را یافت که مسائلی که برایشان بیشتر اهمیت دارد را مورد توجه قرار دهند که شامل مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، دینی و سیاسی است.

بطور مختصر، آهوا یک انجمن دو زبانی برای جوانان دگرباش در خاورمیانه است که به مکانیسم بازی اعمال قدرت می کند تا کنش واکنش های معتبر و با کیفیت را آسان کند.

آنچه وجود آهوا را آنقدر ضروری می کند این است که این انجمن یک فضای امن برای افراد دگرباش در خاورمیانه ایجاد می کند که خودشان باشند. روایت های بسیار زیادی حول مسائل دگرباشان در این منطقه بطور ضمنی یا با صراحت از استعمارطلبی غربی و اشغال خارجی حمایت می کنند، یا تنها درباره مسائل دگرباشان با رنگ کردن باقی خاورمیانه به عنوان عقب افتاده یا گیر کرده در زمان صحبت می کنند.

در عوض، کاربران آهوا فضایی را در آن یافتند که زندگی خودشان را تعریف کنند، بدون اهمیت به اینکه آنها چگونه به نظر می رسند. این سایت در حال حاضر بیش از ۵٩٠٠ عضو ثبت شده دارد که درباره تقریبا ٢٠٠٠ موضوع مختلف گفتگو می کنند. بعضی از موضوع ها جهانی هستند – مثلا چگونه شما با شریک سابقتان بهتر شوید، یا چگونه فردی برای یک رابطه آزاد تلاش کند. بقیه موضوع ها منحصر به این منطقه هستند. چگونه انقلاب مصری بر جامعه دگرباشان تاثیر گذاشت؟ بسیاری می خواهند که دین و #میل_جنسی را خطاب قرار دهند یا آشکارسازی به خواهران و برادرانشان یا آشکارسازی به عموم را بیان کنند.

در حالی که مردم سراسر جهان توانستند تا با موضوع های بسیاری ارتباط برقرار کنند، آهوا فضایی را ساخت تا گفتگویی داشته باشد که بطور گسترده مرتبط با خاورمیانه است.

بطور مداوم تحت نظر سانسورهای دولت

مانند بسیاری دیگر از پروژه ها در ماجال برای اینکه یک برنامه کاری دیجیتالی تقویت شود، آهوا با چالش های امنیتی بسیاری مواجه شده است.

ما مجبور بودیم که اقدام های احتیاطی اضافی در مورد امنیت و خلوت شخصی اعمال کنیم، زیرا صحبت کردن درباره مسائل دگرباشان در این منطقه حساس است.
ما همیشه در حال مشاهده واکنش سریع از سانسورها و نظارت های دولت هستیم.

به هر حال ما زمانی که حرف از پروژه پیگیری امنیت اجتماعی در سایت صدای مردم یا سایت حقوق مهاجران می زنیم، نگران امنیت هستیم. اینها سایت هایی هستند که درباره شرایط اسفناک برای کارگران مهاجر در خلیج صحبت می کنند.

آهوا در این بخش توجه منفی به خود جلب می کند، نه فقط به دلیل اینکه با مسائل بحث برانگیز مقابله می کند، بلکه زیرا کاربرانش را تقویت می کند و تقویت کردن مردم یک تهدید برای رژیم های ستمگر سراسر جهان است.

زمانی که آهوا در پی اعتراض ها و شورش ها سراسر خاورمیانه پدیدار شد، افراد دگرباش و متحدانشان نور امیدی برای تغییر معنادار اجتماعی دیدند که بهسازی سیاسی همیشگی را به همراه خواهد داشت.

پشت پرچم های رنگین کمان و خاندان های شرقی

اعتراض ها راه را برای سرکوب و درگیری های خشونت آمیز به ارمغان آوردند، اما امید برای تغییر ثابت است. پرچمهای رنگین کمان نمی توانند آغاز به گفتن داستانهای واقعی بکنند، حتی در ایالات متحده و بسیار کمتر در خاورمیانه. رنگ کردن همه عرب ها به عنوان همجنسگراستیز و عقب افتاده نیز داستانی واقعی نیست.

زمانی که افراد دگرباش در خاورمیانه دسترسی به سکوهایی داشته باشند که به آنها اجازه دهد تا داستانشان را بگویند، داستان واقعی پدیدار می شود.

داستان واقعی جامعه دگرباشان در خاورمیانه حتی بیش از یک داستان جالب از خاندان های اصلی شرقی است، این داستان واقعی به قرن ها باز می گردد، یک داستان غنی و پویا که درون استعمار و دیکتاتوری، خشونت و افراط گرایی در می آمیزد، و نیز خلاقیت و شعر، عشق و خانواده را در بر می گیرد. قصیده های باستانی برای عشق همجنس وجود دارند که پس از #اسلام ادامه یافتند و دوام آوردند و پس از استعمار تنها فراموش شدند.

روش های ویژه ای وجود دارد که مردان محبت و علاقه به یکدیگر را نشان دهند که اجازه موجودیت ناگفته، بی صدا و همیشه حاضر را می دهند.

پشت روایت های ساده، عشق و عشق همجنس در بسیاری از داستان های خاورمیانه بافته شده است. قویترین بخش داستان جامعه دگرباشان از جزییات یا زمینه ی آن نمی آید. در عوض، این پویایی و صدای داستانپرداز و این کمک و پویایی است که تمامی داستان های افراد دگرباش در خاورمیانه را برای گوش کردن با ارزش می کند.

ترجمه تخصصی برای دارما و مارتیا: احسان پارسی و ارسلان

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‏‎فیس بوک ما:
‏‎‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia ‏‎
وب سایت ما:‏
‏‎‏http://dharmamartia.org
‏‎صفحه خبر وب سایت :
‏‎‏http://dmblog.dharmamartia.org/#home
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‏‎
کانال تلگرام ما:
‏‎‏https://telegram.me/DharmaMartia
‏‎همکاران ما:
‏‎‏رسانه همیاری: ‏‎‏
‏http://media.hamyaari.ca
‏‎‏سایت خودنویس: ‏‎‏
‏www.Khodnevis.org
‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:

www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgender.com ‏‎

منبع :

http://amp.weforum.org/agenda/2016/01/the-real-story-of-the-gay-middle-east

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com