Storme' DeLarverie in "The Gay Metropolis" by Charles Kaiser. (Courtsey of Storme DeLarverie/Charles Kaiser)

تصویر:‌ Stormé DeLarverie لزبینی که جنبش هم‌جنس‌گرایان را برانگیخت


«چرا هیچ کاری نمی‌کنید!؟» این جمله‌ای بود که در شبانگاه حمله بی‌رحمانه پلیس از زبان استورمه دلاروریه، لزبین رنگین‌پوست به فریاد بلند شنیده شد، فریادی که شورش استون‌وال را تحریک کرد و جنبش همجنسگرایان را به راه انداخت.

همجنسگرایان و ترنس‌ها و مبدل‌پوشان در کافه‌ها همیشه در معرض خطر بودند. در آن زمان افراد برای پوشیدن لباسی که متناسب با جنسیتشان دانسته نمی‌شد و بخاطر رفتاری که هم‌جنس‌گرایانه فرض شود مضروب و دستگیر می‌شدند.

اما این بار تنها مشت محکم یک زن لازم بود تا پلیس به عقب رانده شود و قربانیان جرئت مبارزه کسب کنند. زنی دلاور که بسیاری او را به خاطر می‌آورند و استورمه دلاروریه نام داشت.

استورمه دلاروریه، زنی دلاور که بسیاری او را به خاطر می‌آورند و جرقه انقلاب حقوق همجنسگرایان را زد.

در کتاب «کلان‌شهر همجنسگرا: تاریخ برجسته زندگی همجنسگرایان در آمریکا» به قلم چارلز کایسر (۱۹۹۷) ضمن تلاش برای تعریف نقش کسانی که بر جرقه‌های این جنبش تاثیر گذاشتند،‌ استورمه کاتالیزور به نوعی این انقلاب دانسته شده، نقشی که خود او هرگز به دنبال امتیازی یا اعتباری از قبل آن نبود.

اما جریان آن شب از چه قرار بود؟

در بامداد ۲۸ ژوئن ۱۹۶۹ پلیس نیویورک به یک کافه بار در گرینویچ ویلج حمله کرد. استورمه دلاروریه زن لزبین مبدل‌پوش و شجاع برای اولین بار در تاریخ جواب خشونت پلیس را داد. و در حالی که از سر و رویش خون جاری بود، رو به جمعیت برگرداند و با تمام وجود فریاد زد:

«چرا هیچ کاری نمی‌کنید؟!»

استورمه را کشان کشان به درون ماشین پلیس بردند و آنجا بود که جمعیت طاقتش تمام شد. آن شب انقلابی آغاز شد که به تلاشی مستمر برای احقاق حقوق انسانی هم‌جنس‌گرایان و سایر اقلیت‌های جنسی منجر شد.

استورمه دلاروریه که پدری سفیدپوست و مادری سیاهپوست داشت در دهه ۲۰ به دنیا آمد. بسیاری دعوت استورمه برای مبارزه را به خاطر دارند که چگونه لزبین‌ها، گی‌ها، درگ کویین‌ها و درگ کنیگ‌هایی که آن شب در آنجا بودند را به اراده برای مبارزه فراخواند.

استورمه دلاروریه تا دهه‌ها به کامیونیتی لزبین‌ها خدمت کرد.

استورمه را با تعلق خاطر خاصی با عنوان «ابرقهرمان همجنسگراها» می‌شناسند – نکته جالب توجه آنجاست که عبارت ابرقهرمان همجنسگراها (gay superhero) در انگلیسی با استفاده از معنی عام کلمه «گی» به معنی کلی همجنسگرا ساخته شده است. و آدم را به فکر وا می‌دارد که چرا گروهی که ابرقهرمانشان زن است همواره کلمه مردانه را برای اشاره به هم زنان و هم مردان به عاریت گرفتند. و چرا اینطور نشد که بگویند ابرقهرمان لزبین‌ها و منظورشان تمام همجنسگراها باشد؟

استورمه دلاروریه تا دهه‌ها به کامیونیتی لزبین‌ها خدمت کرد و با مجوز حمل سلاح و علاقه خاص خود به همه «دختران دلبندش» از حریم کافه‌های لزبین در آمریکا پیش از انقراضشان پاسداری می‌کرد. او این کار را تا سنین هشتاد و چند سالگی ادامه داد. اکنون اما تعداد انگشت‌شماری کافه بار لزبین در آمریکا باقی مانده است.

او به یاد می‌آورد:

«این شورش بیشتر شبیه به نافرمانی مدنی بود… من می‌دانستم بالاخره دیر یا زود بقیه مثل من روحیه اعتراضی می‌گیرند.»

این روحیه اعتراضی به گفته استورمه موتور محرک جنبش ال‌جی‌بی‌تی تا به امروز بوده است.

استورمه در ۲۴ می سال ۲۰۱۴ در خواب چشم از جهان فروبست.

ترجمه و گردآوری #شش‌رنگ

با #شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
🏳️‍🌈 https://t.me/Iran6Rang
🏳️‍🌈 https://www.facebook.com/6rang.Iran
🏳️‍🌈 https://www.instagram.com/6rangiran
🏳️‍🌈 https://www.youtube.com/user/6rangIran
🏳️‍🌈 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

#لزبین #گی #ترنس #ترنسجندر #مبدل‌پوش #همجنسگرایان #همجنسگرایی #استون‌وال

#جنبش#حقوق_همجنسگرایان #ال‌جی‌بی‌تی #سکشوالیته
#StorméDeLarverie

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com