ڕۆژی کورد: حسن روحانی، روز سه‌شنبه۲۴ مردادماه ۱۳۹۶ شمسی، در سخنرانی معرفی کابینه جدید خود به مجلس جمهوری اسلامی ایران، درباره توافق هسته‌ای هشدار داد و گفت: “دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربه شکست خورده تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را در نهایت به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه‌ها برگردند، یقیناً ایران در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات باز خواهد گشت.”

روحانی همچنین اضافه کرد: “برجام الگوی تفوق صلح و دیپلماسی برجنگ و یک جانبه گرایی است و اگرچه این، ترجیح جمهوری اسلامی ایران است ولی تنها گزینه کشور نبوده و نخواهد بود.”

این اظهارات حسن روحانی دو روز پس از تصویب طرح “مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکایی‌ها در منطقه” در مجلس ایران است.

نمایندگان مجلس ایران روز یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ شمسی، با اکثریت آراء جزئیات طرحی را تصویب کردند که به گفته آنان برای مقابله “اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه” است.

این طرح با ۲۲۸ رای موافق، یک رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر به تصویب رسید. خبرگزاری ایرنا نوشته است که نمایندگان پس از تصویب این طرح شعار “مرگ بر آمریکا” سر دادند.

در ماده ۱۴ طرح مصوب نمایندگان مجلس نوشته شده است: «دولت و قوای مسلح کشور موظفند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدان در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیشران‌ها، باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قدرت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام نمایند».

بر اساس این طرح هزار میلیارد تومان از بودجه دولت ایران برای گسترش فعالیت‌های موشکی در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار می‌گیرد. همچنین دولت حسن روحانی موظف شده مبلغ هزار میلیارد تومان دیگر در اختیار نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، قرار دهد.

طرح “مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکایی‌ها در منطقه” در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تدوین شده است.

این طرح تحریم‌هایی را علیه “اشخاص آمریکایی” در نظر گرفته است که به گفته جمهوری اسلامی در “ارتکاب نقض قواعد اساسی و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر علیه مردم منطقه” مشارکت داشته‌اند. این مصوبه همچنین علیه “نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا” و مسئولانی طراحی شده که در نقض “حقوق مردم آمریکا” به‌ویژه “مسلمانان” و “سیاه‌پوستان” نقش داشته‌اند.

طرح یاد شده وزارت امور خارجه ایران را مکلف کرده است که طی سه ماه با همکاری وزارت اطلاعات و ستاد “حقوق بشر” قوه قضائیه ایران “نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این ماده اقدام کرده و نام آنها را در فهرست تحریم ثبت و منتشر نماید.»

این طرح همچنین خواستار آن شده است که وزارت امور خارجه ایران علیه مقام‌های آمریکایی و یا دیگر اتباع این کشور که به گفته نمایندگان مجلس، «در سازماندهی،‌ تأمین مالی،‌ راهبری یا ارتکاب اقدامات تروریستی علیه منافع دولت یا اتباع جمهوری اسلامی ایران مشارکت موثر دارند» تحریم‌هایی را اعمال کند.

چند ساعت پس از اظهارات تهدیدآمیز حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مجلس این کشور درباره خروج از توافق هسته‌ای، یک مقام روس گفت که روسیه تمام توان خود را به کار خواهد بست تا ایران را به حفظ این توافق متقاعد کند. اولگ موروزف،عضو کمیته امور خارجه سنای روسیه، روز سه‌شنبه ۱۵ اوت، به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: “من فکر می کنم که ما تمام توان خود را برای متقاعد کردن ایران به حفظ وضع موجود به کار گیریم، زیرا گسترش غیرقابل کنترل فن‌آوری هسته‌ای برای هیچ کس خوب نخواهد بود.”

اواخر ماه ژوئیه گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رساند که این تحریم‌ها پس از تصویب در مجلس سنا به امضای رئیس جمهوری آمریکا رسید.

دولت آمریکا معتقد است که ایران “اولین دولت حامی تروریسم در جهان” است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com