تواناتک: بر اساس گزارش های فراوانی که تاکنون منتشر شده است تاکنون بارها جی‌میل بسیاری ها، از مقامات دولتی آمریکایی گرفته تا روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و حقوق بشری هک شده است. این نه یک حمله پیچیده علیه سیستم گوگل بلکه یک دستکاری تقریبا ساده و هوشمندانه HTML ایمیل است که موجب می‌شود تا یک حمله از نوع فیشینگ به حساب (جی‌میل) شما شود.

برخی از قربانیان بر این اعتقادند که برای انها لینکی مشابه صحفه گوگل ارسال شده است و از انها خواسته شده بود که نام کاربری و پسورد خود را در آن وارد کنند،  بدون آنکه اینها متوجه باشند که آیا این صحفه اصلی جیمیل هست یا نه. اینگونه می شود که نام کاربری و رمز عبور یک کاربر به دست گروههای خلافکار و غیر مجاز می افتد.

ما چه می توان کرد که شانس هک کردن حساب جی‌میل شما کاهش یابد؟ در ینجا ما شش مرحله را به شما معرفی می‌کنیم که می تواند به کمک شما بیاید.

یک : سیستم تایید دو مرحله‌ای یا Two step verification

هکرها  با شکستن رمز شما می‌توانند به آسانی به نام کاربری و رمز عبور شما دست پیدا کنند برای همین یکی از بهترین راه‌ها برای هر چه بیشتر امن‌تر کردن حساب جی‌میل خود، سیستم تایید دو مرحله‌ای است. شما با افزدون این قطعه اضافی در واقع شانس کمتری در اختیار هکرها قرار می‌دهید. گوگل امکانی با عنوان “سیستم تایید دو مرحله ای” و یا Two step verification  دارد که در واقع یک لایه امنیتی اضافه‌ی است. شما با استفاده از این لایه قادر خواهید بود که هرگاه خواستید وارد ایمیل خود بشوید، یک پیام کوتاه (SMS) از شرکت گوگل دریافت کنید و با وارد کردن این پیام است که می‌توانید وارد ایمیل خود می‌شوید. حالا اگر شما از این امکان سیستم گوگل استفاده کنید مجرمان اینترنتی نخواهند توانست به حساب جی‌میل شما دسترسی پیدا کنند مگر آنکه به گوشی موبایل شما هم دسترسی داشته باشند! استفاده از این سرویس و امکان شرکت گوگل بسیار ساده است. برای نصب و راه اندازی این سیستم می‌توانی اینجا کلیک کنید، پیشتر این آموزش در فروم‌های تواناتک ارائه شده بود. هنگامی که برای یکبار این سیستم را راه‌اندازی کردید، پس از آن هر بار که تصمیم دارید وارید ایمیل خود شوید پس از اینکه نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کردید،  از شما شماره “رمز” خواسته خواهد شد . تلفن موبایل شما شماره آن شماره “رمز” را از شرکت گوگل به صورت پیامک دریافت خواهد کرد. خب فقط امیدواریم که کسانی که خورده شیشه دارند به گوشی شما دسترسی نداشته باشند! البته راه دیگری برای دریافت این رمز این است که اگر دارای یک گوشی هوشمند هستید می‌توانید اپلیکیشن Google Authenticator استفاده کنید. به این ترتیب رمز برای شما SMS نمی‌شود و این اپلیکیشن رمز را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهرحال به این نکته نیز توجه داشته باشید که نباید فکر کنید با سیستم دو مرحله‌ای کردن ورود به حساب جی‌میل خود به معنی آن است که هکرها دیگر قادر نخواهند بود جی‌میل شما را هک کنند و زیر نظر بگیریند. آنها می‌توانند بر روی دستگاه کامپیوتر شما برنامه‌های جاسوسی نصب کنند و و بر صحفه نمایش شما نظارت کنند. اما با استفاده از سیستم دو مرحله‌ای کردن ورود به حساب جی‌میل سطح امنیت ایمیل شما ارتقاء خوبی خواهد یافت و زندگی را بر مجرمان اینترنتی تلخ تر و سخت‌تر خواهد کرد.

دوم : ارسال ایمیل شما به جایی که شما خبر ندارید!

جیمیل هواره این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا بتوانند ایمیل خود را به آدرس دیگری نیز ارسال (Forward) کنند. این همان جایی است که ممکن است سوء ستفاده کنندگان از آن بهره ببرند تا یک نسخه از ایمیل شما بدون آنکه شما متوجه بشوید به ادرس ایمیل دیگری ارسال شود. اما شما با یک چک کردن ساده می توانید متوجه این موضوع بشوید که ایا امیل های شما به جای دیگری هم ارسال می شوند یا نه.برای چک کردن این مورد به بخش تنظیمات حساب ایمیل خود Gmail account settings بروید و سپس بخش “Forwarding and POP/IMAP” را پیدا کنید.اگر ایمیل های شما به آدرس ایمیل دیگری هم ارسال می شوند پس شما چیزی شبیه تصویر زیر می‌بینید.

این خوبه که ایمیل‌های شما به یک آدرس دیگه هم ارسال بشوند اما قسمت بد ماجرا این است که نه شما بلکه شخص دیگری، بدون اینکه شما بدانید، ایمیل آدرسی را در اینجا قرار داده بشود و هر ایمیلی که شما به هر کجا می‌زنید نسخه‌ای از آن هم به دست این آدرس برسد. اما اگر نسخه ای از ایمیل های شما به آدرس دیگری ارسال نمی‌شوند، در تصویر بالا باید گزینه‌ی Disable forwarding انتخاب شده باشد.

هکرها می‌خواهند به حساب جی‌میل شما دسترسی پیدا کنند، مخصوصن اگر اگر شما هدف حلمه از طرف یک دولت سرگوبگر قرار بگیرید طبیعی هست که آنها برای کنترل شما رمز شما را تغییر نمی‌دهند و با استفاده از ابزاری مانند Forwarding تلاش می‌کنند که شما را تحت نظر داشته باشند. دقت کنید که در چنین حالتی حتی استفاده از سیستم تایید دو مرحله‌ای و یا تغییر پیاپی رمز عبور نمی‌تواند امنیت جی‌میل را برای شما به ارمغان بیاورد. برای همین بسیار مهم است که به این بخش از ایمیل خود نیز سری بزنید و زیر نظر داشه باشید که آیا نسخه‌ای از ایمیل‌های شما برای کس دیگری هم می رود یا خیر.

سوم : از کجای ایمیل شما می توان به آن دسترسی پیدا کرد؟

صفحه‌ی جی‌میل خود را که باز کنید در بخش پایین آن آخرین فعالیت‌هایی که شما انجام داده‌ای را با زمان دقیق آن عمل را خواهید دید. اینجا همان جایی است که می‌تواند به کمک شما بیاید و نشان دهد که آیا کسی به ایمیل شما سر زده است یا نه. مثلا شما ساعتی را خواب بوده اید و.. ولی وقتی این بخش را چک کنید و متوجه شوید که در آن ساعت خاص و یا ساعت غیر معمولی دیگر فعالیتی در جی‌میل شما ثبت شده است شما می‌توانید به این نکته پی‌ببرید که از ایمیل شما جاسوسی شده است. همچنین کشور و IP ارتباط‌هایی که با جی‌میل شما برقرار شده نمایش داده خواهد شد.

<b

با کلیک کردن بر روی لینک Details صفحه‌ای برای شما به نمایش در خواهد آمد که نوع دسترسی و IP addressکامپیوتری که به ایمیل شما دسترسی پیدا کرده است به نمایش در خواهد آمد. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند که اگر حتی از طریق یک کامپیوتر در یک کشور خارجی به ایمیل شما دسترسی صورت گرفته است آن را کشف کنید.

نکته بسیار مهمی که باید در اینجا یاد آور شویم این است که گوگل این امکان را به شما می‌دهد که اجازه دسترسی به میل باکس خود را به دیگران بدهید. همانطوری که در تصویر زیر می‌بینید در بخش Grant access to your account اگر ایمیلی وارد شود، دقیقن مانند این است که آن شخص رمز عبور شما را دارند و به راحتی می‌تواند مانند خود شما با میل باکس شما کار کند.

چهارم : انتخاب یک رمز عبور درست حسابی!

همانطور که بارها کارشناسان امنیت سایبری ما گفت‌اند شما هرگز نباید از یک کلمه عبور و نام کاربری برای حساب‌های مختلف اینترنتی خود استفاده کنید. زیرا این کار همانند این است که شما برای همه درهای خانه و ماشین خود فقط از یک کلید ستفاده کنید و از این طریق کار سوء ستفاده کنندگان و مجرمان اینترنتی را راحت می‌کنید.باید به این موضوع بسیار دقت کنید که از کلمه‌ای پیچیده برای رمز عبور خود استفاده کنید. رمز عبوری که حدس زدن و دست یابی ان چندان ساده نباشد و امنیت جی‌میل شما را بیشتر تضمین کند.در این ویدیو به شما اموزش داده می‌شود که چگونه با انتخاب یک رمز عبور مناسب ، که بتوانید ان را به خطر نیز داشته باشد، امنیت جی‌میل خود را ارتقاد دهید.

تا دیر نشده دست به کار شوید و قبل از اینکه ایمیل شما مورد دستبرد قرار بگیرد، با انتخاب یک کلمه رمز مناسب جلوی پشیمانی را بگیرد! وقتی یک رمز قدرتمند و مناسب انتخاب کردید در نحوه ذخیره و نگهداری ان نیز دقت کنید، یعنی اینکه رمز خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و مطمئن باشید هنگامی که این رمز را در جایی و صحفه ی می نویسید این یک سایت فیشینگ نباشد.

پنجم: امنیت کامپیوتر شما

خب این گزارش بدون گفتن از این مورد نمی‌تواند به پایان برسد و ناقص به نظر می‌آید. شما با بروز رسانی آنتی ویروس کامپیوتر خود و دیگر اقدامات خطر هکرهایی که در کامپیوتر شما سیستم‌های جاسوسی به کار می‌گیرند و یا ینکه تلاش می‌کنند تا به کامپیوتر شما – و البته ایمیل آدرس های شما – دسترسی پیدا کنند را کمتر خواهید کرد.

شما همیشه باید از امنیت یک کامپیوتری که می‌خواهید از طریق آن ایمیل خود را باز کنید، و یا حساب بانکی خودتان را اینترنتی چک کنید، مطمئن باشید. به همین خاطر است که من همیشه وقتی که می‌خواهم از رایانه‌های یک لابی یک هتل استفاده کنم بسیار نگرانم و استرس دارم. چون شما نمی دانید که در درون این رایانه الان چه خبر است! و چه کسی قبل از شما از این استفاده کرده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com