روژی کورد: شمار درخواستها جهت افزوده شدن سپاه تروریستی پاسداران جمهوری اسلامی به لیست گروههای تروریستی و افزوده شدنش در لیست سیه، روزبروز در حال افزایش است.

۲۶۵ نماینده پارلمان اروپا در بیانیه‌ای ضمن محکوم نمودن نقض حقوق بشر در ایران، سپاه پاسداران را متهم به دخالت در درگیری‌های متعدد منطقه‌ای کردند. این نمایندگان خواستار گنجاندن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی شدند.

روز جمعه بیست و دوم بهمن‌ماه ساعت ١۶:٣٠ به وقت ایران، کوردها نیز بر اساس فراخوان فعالین سیاسی مدنی کورد، طوفان تویتری گسترده ای را جهت داخواست افزودن سپاه پاسداران به لیست گروههای تروریستی برگزار نموده بودند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا نیز طرحی را برای افزوده شدن سپاه پاسداران به لیست گروههای تروریستی ارائه کرده است.

طرح پیشنهادی، بخشی از تلاشهای گسترده‌تر و قول دونالد ترامپ در برخورد تندتر با ایران را به‌ خوبی نشان می‌دهد، که اگر این اجرا شود قدم بی‌سابقه‌ای در قرار دادن تمام عیار سپاه پاسداران در لیست سیاه سازمان تروریستی خارجی می‌باشد. که به مراتب فراتر از اهداف تحریمهایی که قبلا بر نهادها و افراد وابسته به سپاه پاسداران، قدرتمندترین نیروی امنیتی ایران، می‌رود که کنترل بخشهای بزرگی از اقتصاد ایران و نفوذ گسترده‌‌ی سیاسی دارد.

چنین حرکتی برای اولین بار با طرح قانون ۱۹۹۶ گروههای تروریستی خارجی که برای گروههای ستیزه‌جو مانند القاعده و داعش درخواست شده بود و مورد استفاده گرفت که در مورد همه تحریمهای بر تمام سازمانهایی از دولتهای خارجی و نهادهای بالقوه بکار گرفته شد

یکی مقام رسمی امریکا در اینبار گفته بود: این می‌تواند عملیات نیروهای مورد حمایت ایران را در عراق و سوریه را به علیه داعش محدود کند و احتمالا حتی از عملیات علیه نیروهای تحت حمایت امریکا در عراق حمایت کند پاسخی که سپاه پاسداران به رهبر ایران علی خامنه‌ایی داد.

دولت کنونی آمریکا قبلا به تهران هشدار داده است که او را برای آزمایش موشکهای زیر نظر گرفته است و سپس یک سری از تحریمهای انفرادی و جمعی جدید به ایران در گامهای اولیه‌اش تحمیل کرد.

اینک گروه “دوستان ایران آزاد” در پارلمان اروپا به سرپرستی ژرارد دِپرِز روز دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ شمسی، بیانیه‌ای را علیه نقض حقوق بشر در ایران و دخالت سپاه پاسداران در درگیری‌های منطقه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه که به امضای ۲۶۵ نماینده از مجموع ۷۵۱ نماینده پارلمان اروپا رسیده است، شمار بالای اعدام‌ها، ازدواج دختران خردسال و نیز وضعیت زنان در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

این گروه از نمایندگان پارلمان اروپا با استناد به گزارش سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده‌اند که در دوره چهارساله دولت حسن روحانی شمار اعدام‌ها در ایران افزایش یافته و بیش از سه هزار نفر اعدام شده‌اند.

این بیانیه همچنین به وزیر دادگستری در ایران، مصطفی پورمحمدی اشاره کرده و او را یکی از اعضای “هیأت مرگ” در تابستان سال ۱۳۶۷ دانسته است. نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و شورای حقوق بشر خواسته‌اند تا کمیته‌ای برای بررسی اعدام‌های سیاسی سال ۶۷ در ایران تشکیل دهند. شمار اعدام‌شدگان تابستان سال ۶۷ در این بیانیه ۳۰ هزار نفر ذکر شده است. این رقمی است که سازمان مجاهدین خلق ایران اعلام کرده ولی آمارهای سایر گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌شدگان در این سال بین ۳ تا ۴ هزار نفر بوده است.

در بیانیه نمایندگان پارلمان اروپا تصریح شده که کشورهای اروپایی “باید” روابطشان با ایران را مشروط به توقف اعدام ‌و نیز پیشرفت چشمگیر وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com