اصول یوگیاکارتا: اصول مربوط به شمول قوانین بین‌المللى حقوق بشر، در زمینۀ تمایل جنسى و هویت جنسیتى
👇👇👇👇👇
همۀ انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند. کلیۀ حقوق انسانى، جهان‌شمول، وابسته به هم، جداناپذیراند و پیوند عمیقى با هم دارند. گرایش‌جنسی و هویت‌جنسیتی بخش جداناپذیر از حیثیت و انسانیت فرد است و نباید باعث تبعیض یا استفاده‌ى نادرست شود.
در این که افراد با هرگونه تمایل جنسى و هویت‌جنسیتى بتوانند شأن و منزلتى را که حق هر فرد است داشته باشند، پیشرفت‌هاى چندى صورت گرفته است. بسیارى از کشورها قوانینى تصویب کرده‌اند که حقوق برابرى را، بدون تبعیض، بدون تمایز جنسى، و مستقل از تمایل جنسى و هویت‌جنسیتى تضمین می‏ کند.
با وجود این، نقض حقوق بشر که برخى به دلیل تمایل جنسى و هویت جنسیتی‏ شان، چه واقعى و چه بنا به فرض، قربانى آن هستند، منشاء نگرانى عمیقى در سطح جهانى است. این نقض حقوق شامل قتل‌هاى فراقضایى، شکنجه و بدرفتارى، تعرضات جنسى و تجاوز، ایجاد مزاحمت در زندگى خصوصى، بازداشت‌هاى خودسرانه، جلوگیرى از اشتغال و تحصیل، و تبعیض‌هاى شدیدى که مانع از برخوردارى از سایر حقوق انسانى می‏ شوند، است. این نقض حقوق‌ با دیگر اشکال خشونت، کینه‌ورزى، تبعیض و طرد، همچون تبعیض‌هاى مبتنى بر نژاد، سن، مذهب، معلولیت، وضعیت اجتماعى، اقتصادى وغیره، تشدید می‏ شوند.
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
کشورها و جوامعى هستند که با استفاده از آداب و رسوم، قوانین، و خشونت، هنجارها و موازینى را در زمینۀ جنسیت و تمایلات جنسى به افراد تحمیل می‏ کنند تا چگونگى روابط خصوصى آنان و هویتى را که براى خود قائل اند کنترل نمایند. این کنترل جنسیت و مناسبات جنسى، همچنان به عنوان نیروى عظیمى در پشتِ خشونت مداوم مبتنى بر جنسیت و نابرابرى میان دو جنس عمل می ‏کند.
نظام بین‌المللى شاهد پیشرفت‌هاى عظیمى در جهت برابرى جنسى و حفاظت در مقابل خشونت‌هاى اجتماعى، جماعتى و خانوادگى بوده است. به علاوه، ساز و کارهاى کلیدى در زمینۀ حقوق انسانى در سازمان ملل، وظایفى را تصریح کرده اند که بر عهدۀ کشورهاست تا حمایت مؤثر از همگان را در مقابل تبعیض‌هاى مبتنى بر تمایلات جنسى یا هویت‌جنسیتی تضمین نمایند. با وجود این، پاسخ بین‌المللى به این نقض حقوق بشر که به تمایلات جنسى و هویت‌جنسیتی مربوط می‏شود، یکدست و مستمر نبوده است.
براى پاسخ به این کمبودها، داشتن درکى هماهنگ از مجموع نظام حقوق بین‌الملل دربارۀ حقوق بشر و به کار بستن آن در مسائل مربوط به تمایلات جنسى و هویت‌جنسیتی، ضرورى است. مجهز بودن به نگاهى همه‌جانبه و روشن ساختن وظایفى که در نظام فعلى حقوق بین‌الملل در زمینۀ حقوق بشر، چگونگى اعتلاء و حفظ تمامى حقوق انسانى براى همگان براساس برابرى و عدم تبعیض، بر عهدۀ کشورهاست، اهمیت حیاتى دارد.
کمیسیون بین‌المللى حقوق‌دانان و سرویس بین‌المللى حقوق بشر، به عنوان ائتلافى از سازمان‌هاى دفاع از حقوق بشر، یک سلسله اصول حقوقى بین‌المللى درزمینۀ اجراى قوانین بین‌المللى در حوزۀ نقض حقوق بشر مبتنى بر تمایل جنسى و هویت جنسیتى تصویب کردند، تا وظایفى را که در رابطه با حقوق انسانى بر عهدۀ کشورهاست، روشن‌تر و یکدست‌تر سازند.
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
گروهى از کارشناسان ممتاز، این اصول را نوشتند، به بحث گذاشتند و دقیق‌سازی کردند. در پى نشستى که از ۶ تا ۹ نوامبر ۲۰۰۶ به طور فشرده در دانشگاه گاجا مادا در شهر یوگیاکارتا، کشور اندونزی برگزار شد، ۲۹۹ کارشناس بلندپایه از ۲۵ کشور، با تجربه‌هاى متنوع و تخصص در زمینۀ قوانین حقوق بشر، اصول به کار بستن حقوق بین‌المللى حقوق انسانى را در رابطه با تمایل جنسى و هویت جنسیتى به اتفاق آراء به تصویب رساندند.
پروفسور مایکل اوفلاهرتى، گزارشگر این نشست، سهم بزرگى در انشاء و بازبینى اصول داشت. تعهد و تلاش‌هاى مستمر او براى موفقیت این پروژه اهمیت حیاتى داشت.
اصول یوگیاکارتا در زمینه‌ی حقوق انسانى و به کار بستن آن‌ها در مسائل مربوط به تمایل جنسى و هویت جنسیتى، حوزۀ وسیعى از هنجارها را در برمی‏گیرند. این اصول تعهدات اصلى کشورها را در عملى ساختن حقوق انسانى تصریح می‏کنند. در پایان هر یک از این اصول، توصیه‌هایى شامل جزئیات، خطاب به دولت‌ها آمده است. کارشناسان در عین حال بر این نکته تأکید می‏کنند که کلیۀ دست‌اندرکاران در اعتلا و حفظ حقوق انسانى مسئولیت دارند. توصیه‌هاى الحاقى، سایر دست‌اندرکاران را همچون نهادهاى حقوق بشر سازمان ملل، نهادهاى کشورى دفاع از حقوق بشر، رسانه‌ها، سازمان‌هاى غیردولتى و صاحبان منابع مالى، مورد خطاب قرار داده است.
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
کارشناسان معتقدند که اصول یوگیاکارتا، وضعیت فعلى قوانین حقوق بشر را در رابطه با مسائل مربوط به تمایل جنسى و هویت جنسیتى نشان می‏دهد. به علاوه، بر آنند که دولت‌ها باید بتوانند به علت تحول دایمى قوانین در زمینۀ حقوق بشر، تعهدات بیشترى برعهده بگیرند.
اصول یوگیاکارتا، هنجارهاى لازم‌الاجراى حقوقى بین‌المللى را تصریح می‏ کنند و کشور‌ها موظف‌اند قوانین خود را با این هنجارها هماهنگ کنند. این اصول آیندۀ دیگرى را نوید می‏دهند. آینده‌اى که در آن، همۀ انسان‌هاى آزاد به دنیا آمده و از لحاظ حیثیت و حقوق برابر، می‏توانند از این حقوق گران‌بهایى که با تولدشان [ذاتی] به دست آورده‌اند، بهره‌مند شوند.
برای آگاهی از تمام ۲۹ اصل یوگیاکارتا به این لینک مراجعه کنید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com