نشست سلامت روانی ترنس در ژنو در خلال ۳۵امین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار شد

دیروز نشست جانبی #سلامت_روانی #ترنس به میزبانی نهادهای غیردولتی حقوق ترنسجندر، در خلال ۳۵۵امین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل و با حضور پروفسور ویتیت مونتاربورن گزارشگر ویژه خشونت و تبعیض علیه گرایش جنسی و هویت جنسیتی برگزار شد.

مائورو کابرال، از فعالان جهانی برجسته ترنس و اینترسکس و مدیر سازمان گیت (اقدام جهانی برای برابری ترنس*) در این نشست ابراز داشت:

«تنها فرق افراد ترنس با افراد سیسجندر (ناترنس) این است که هویت جنسیتی آن‌ها با آن چیزی که شخص دیگری (پزشک،‌ ماما…) در زمان تولد تعیین کرده است متفاوت است. از سوی دیگر افراد غیر ترنس (سیسجندر) هویت جنسیتی‌شان با آن چیزی که آن شخص دیگر در زمان تولد یادداشت کرده است متفاوت نیست.

متاسفانه در حال حاضر گروه اول در دسته اختلال روانی قرار داده می‌شوند و افراد دسته دوم به عنوان افرادی کاملا عادی و سالم شناخته می‌شوند. و این دسته‌بندی خودسرانه بین دو نوع تجربه کاملا سالم انسانی به منزوی کردن و تبعیض علیه افراد ترنس منجر شده است.»

وی در ادامه صحبت‌هایش به عواقب پزشکینه کردن و روان‌پزشکینه کردن هویت جنسیتی می‌پردازد.

مائورو کابرال که خود ترنس و اینترسکس است از فعالان شناخته شده در زمینه مبارزه با پزشکینه کردن هویت جنسیتی ترنس (depathologization) می‌باشد.

این نشست به میزبانی مشترک سازمان‌های زیر برگزار شد:
سازمان اقدام جهانی برابری ترنس* (GATE – Global Action for Trans* Equality)، ترنسجندر اروپا (TGEU – Transgender Europe)، آراف‌اس‌ال (RFSL)، ایلگا جهانی (ILGA World)، شبکه ترنسجندر آسیا و اقیانوسیه (Asia Pacific Transgender Network)

مقالات مرتبط:
«من ترنسم و اینکه من خودم هستم، اختلال نیست.»
به قلم مائورو کابرال- ترجمه شش رنگ
بخش اول: https://goo.gl/NMMsXD
بخش دوم: https://goo.gl/7gaQ9p

با #شش_رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:

🌈💙 https://www.facebook.com/6rang.Iran
🌈💙 https://t.me/Iran6Rang
🌈💙 https://www.instagram.com/6rangiran
🌈💙 https://www.youtube.com/user/6rangIran
🌈💙 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org
#شش_رنگ #ترنسجندر, #ترنسکشوال, #هویت_جنسیتی, #برابری, #عدالت, #انسانیت,#حقوق_بشر, #حق_حیات, #اینترسکس #جنس #سیسجندر #جنسیت #گزارشگر_ویژه#گرایش_جنسی #حقوق_جنسی #حقوق_جنسیتی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com