نگاه روژی کورد

از دیروز چهارشنبه که دو حمله در مجلس و قبر خمینی رخ داد، همچنانکه قابل پیش بینی بود، تمامی تلاشها جهت متهم نمودن کوردها به انجام این حمله شروع شده است. حملاتی که برخلاف سیاست همیشه ای جمهوری اسلامی در کتمان کردن مسائل و معضلات داخلی ایران، به صورت بسیار سوال برانگیزی به صورت دقیقه به دقیقه، رسانه ای شد.

این تلاشها ابتدا از سوی بی بی سی و سپس برخی دیگر از رسانه های خارج و سپس از سوی جمهوری اسلامی شروع شد.

طی این حملات، گفته می شود که ۱۶ نفر کشته و ۵۲ نفر مجروح شده اند.

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران، از ۱۶ فرد کشته شده، سه نفر زن و بقیه مرد هستند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۱۷ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای، وقوع حمله به مجلس و قبر خمینی «یک هفته پس از جلسه مشترک رئیس جمهوری آمریکا» با سران عربستان سعودی را «بسیار معنادار» دانسته و اعلام کرد که این حمله را «بدون انتقام نمی‌گذارد».

جمهوری اسلامی همواره مبارزات ملت کورد را به عربستان سعودی نسبت داده است و اکنون نیز می گوید از عربستان انتقام خواهد گرفت که با توجه به ایجاد توپخانه هی جدید در مناطق مرزی در کوردستان طی چند هفته گذشته، می توان آنر به معنای شروع عملیات جدید در کوردستان و حتی حمله به کوردستان عراق تفسیر نمود که درصدد انجام رفراندوم برای استقلال می باشند.

برخی از مفسرین سیاسی کورد، در رابطه با گسترش سلفی ها در کوردستان با پشتیبانی جمهوری اسلامی، قبلا طی مصاحبه هایی با مرکز روژی کورد، یکی از اهداف جمهوری اسلامی را به “بهانه ای برای حمله به کوردستان در زمانی که جمهوی اسلامی احساس خطر کند”، عنوان نموده بودند.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز روز چهارشنبه در این رابطه تهدید کرد که «بدون تردید انتقام خون شهدای حادثه تروریستی امروز تهران را از تروریست‌ها، وابستگان و حامیان آنان خواهیم گرفت».

محمدحسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به دو حمله روز چهارشنبه در تهران گفت: «این دو اقدام یک هفته بعد از جلسه مشترک آمریکا با سران یکی از دول مرتجع منطقه صورت گرفت که هم آمریکا و هم این دولت طبق اسناد، به‌وجودآورنده داعش هستند».

وی افزود: «اینکه این دو عملیات یک هفته بعد از این جلسه برگزار می‌شود، یعنی هم آمریکا و هم رژیم سعودی به مزدوران خود دستور داده بودند که دست به این کار بزنند و آنها هم آمدند و علی‌رغم اینکه تعدادی از مردم و پاسداران ما را به شهادت رساندند، اما نتوانستند به هدف خود برسند».

رضا سیف‌اللهی در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون ایران گفت: «هویت این افراد از بعضی مناطق ایران است که به داعشی‌ها پیوسته بودند و در آن مناطقی که داعش اعلام خلافت کرده بود با آنها همکاری می‌کردند».

با توجه به اشارات فوق و نیز گسترش انگیزه مبارزات مسلحانه در کوردستان و احتمال قریب الوقوع رفع انشعابات در بین احزاب کورد و بویژه دو حزب دمکرات کوردستان و دمکرات کوردستان ایران و گسترش مبارزات مسلحانه در کوردستان، چنین بنظر می رسد جمهوری اسلامی که به دلیل فشارهای خارجی و طرح “کلید خوردن براندازی رژیم از سوی ترامپ” پس از تعیین مایک برای بخش ویژه ایران در سازمان سی آی ای، جمهوری اسلامی در نظر دارد کشتاری جدید از نوع سالهای دهه ۱۳۶۰ را در کوردستان شروع نماید.

آنچه بیش از این جای سوال دارد، همنوائی رسانه های فارسی زبان خارج از ایران با رژیم در منسوب نمودن این حملات به کوردها با توجه به سنی بودن شماری از مردم کوردستان می باشد که اهداف پشت پرده آنرا باید جویا شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com