بایدها:

• فرزندان خود را باور داشته باشید. آن‌ها می‌دانند که واقعا چه کسی هستند. به کودکان خود اعتماد کنید زیرا وقتی تلاش می‌کنند تا به شما کمک کنند تا مسئله ترنسجندر بودن را بفهمید، با شما صادقانه رفتار می‌کنند و قصد گول زدن و گمراه کردن شما را ندارند.
• از نام و ضمیری استفاده کنید که فرزند شما احساس می‌کند برایش درست است. اگر از ضمیر و یا نامی که خود برای فرزندتان انتخاب کرده‌اید استفاده کنید، درواقع به آن‌ها می‌گویید که باورشان ندارید و نمی‌توانید اعتماد کنید که آن‌ها بدانند چه کسی هستند و به چه چیزی نیاز دارند. همچنین با این کار به عناصر اصلی هویت آن‌ها بی‌احترامی کرده‌اید و مرتباً به آن‌ها آسیب می‌زنید و آن‌ها هر روز بیشتر از شما فاصله خواهند گرفت تا جایی‌که دیگر روی کمک شما حساب نخواهند کرد و به دیگرانی که ممکن است به آن‌ها صدمه بزنند اتکا خواهند کرد.
• اگر امکانش را دارید حتما با دیگر والدینی که کودکان و نوجوانان ترنسجندر در خانواده دارند ارتباط برقرار کنید. استفاده از تجربیات افراد دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا راه خود را بهتر پیش ببرید.
• فرزند خود را بدون قید و شرط دوست داشته باشید. هویت فرزند خود را قبول کنید و آن‌ها را همان‌گونه که هستند در آغوش بکشید. این نکته را درک کنید که با وجود فرهنگ‌سازی اشتباه حاکم بر جامعه تمام افراد ترنسجندر نیاز و یا تمایلی به انجام عمل تطبیق جنسیت ندارند. اگر فرزند شما تمایل به انجام تمام یا قسمتی از پروسه‌ی تطبیق جنسیت ندارد، به رسمیت شناختن هویت او را موکول به انجام عمل تطبیق جنسیت اجباری نکنید.
• درکنار فرزند خود حضور داشته باشید. وقتی به شما نیاز دارند چه بخواهند چه نخواهند در کنار آن‌ها باشید و حمایت و عشق خود را نشان دهید.
• تا می‌توانید نسبت به مسائل جنس و جنسیت اطلاعات کسب کنید. حتی می‌توانید از مشاوران متخصص در این زمینه که تحت تاثیر سانسور اطلاعاتی موجود در جامعه قرار ندارند، برای درک بهتر این مسائل کمک بگیرید.

نبایدها:

• این موضوع درباره شما نیست. خود را محور این موضوع قرار ندهید. به عنوان یکی از والدین همیشه موضوع، فرزند شما است. شما نباید از کودک خود بخواهید تا از شما حمایت کند یا درک کند که این مسئله چقدر برای شما سخت است. این شما نیستید که تمام عمر خود را در بدنی اشتباه سپری کرده‌اید و همواره در معرض خطر ترنسجندر ستیزی قرار دارید. ایرادی ندارد که پذیرش این موضوع و کنار آمدن با آن برای شما سخت باشد، اما این سفر شخصی شما است نه فرزندتان، اگر به کمک نیاز دارید از یک مشاور کمک بگیرید اما از فرزند خود نخواهید تا به خاطر عدم درک و پذیرش شما هویت خود را انکار کند.
• مشکلات فرزند خود را کوچک نمایی نکنید. به او نگوئید که این یک دوره موقت یا انتخابی است. چالش‌هایی که فرزند شما با آن‌ها روبه‌رو است را دست کم نگیرید. با این کار درواقع به فرزندتان نشان می‌دهید که او را باور نمی‌کنید و آمادگی این را ندارید تا از او حمایت کامل کنید و تبعات این موضوع گریبان گیر هر دوی شما خواهد بود.
• به دلیل این‌که مسئله ترنسجندر بودن را درک نمی‌کنید فرزند خود را طرد نکنید. به یاد داشته باشید در وهله اول باید تنها عشق خود را نثار آن‌ها کنید.
• هویت ترنسجندر فرزند خود را نقطه بزنگاه و منبع شرم و مقصر دانستن او قرار ندهید. بعضی والدین به این فکر می‌کنند که چه کار کرده‌اند که باعث شده تا فرزندشان ترنسجندر شود! ترنسجندر بودن یک چیز شر و بد و عامل شرمندگی نیست.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com