پرشیا۳۶۰ اطلس تصویری ایران است که به صورت خودکار از عکس‌های اینستاگرام ساخته می شود این سایت هر روز هزاران تصویر مرتبط با ایران را منتشر و دسته بندی می کند.

پرشیا۳۶۰ ارائه‌دهنده‌ی تصویری واقعی از زندگی٬ طبیعت و جامعه ایران امروز است؛ اطلسی که هر چند دقیقه یک‌بار به‌روز می‌شود و تمامی رنگ‌های ایران را به ارمغان می‌آورد. در طی یکی دو روز اول فعالیت پرشیا۳۶۰ مشخص شد تصاویر منتشرشده در این سایت، بیانی هم‌زمان از روند و رویکرد جامعه دارند: مثلا تهرانی‌ها بیشتر به غذا و آلودگی هوا توجه دارند و شیرازی‌ها به طبیعت. امروز هم‌زمان با شهرآورد تهران تعداد زیادی عکس مرتبط با فوتبال و تیم‌های استقلال و پرسپولیس منتشر شده است. ساخته شدن اطلسی به‌روز از رویکرد تصویری جامعه‌ی ایران که با توجه به تاریخ انتشار و دسته‌بندی‌های دقیق قابل‌ارزیابی و مطالعه است، از مهم‌ترین مزایای سایت پرشیا۳۶۰ به‌حساب می‌آید.

ایجاد این اطلس تصویری مزایای دیگری نیز دارد. تحقیقات اجتماعی و افکارسنجی با استفاده از داده‌کاوی و مدیریت دانش که کاربردهای گسترده در روابط عمومی و تجارت دارد، امکانی بالقوه و به سهولت قابل دست‌یافت محسوب می‌شود.

نکته مهم دیگر غیر‌تجاری بودن محتوای منتشر شده در پرشیا۳۶۰ است. این تصاویر٬ محتوای عمومی کاربران هستند که جنبه خصوصی ندارند‌٬ توسط کاربران و به صورت اجتماعی ایجاد می‌شوند و مالکیت آن متعلق به سایت پرشیا۳۶۰ نیست؛ بلکه این محتوا متعلق به حوزه دامنه عمومی (Public Domain) است. بنابراین همه‌ی ما مشغول ایجاد اطلسی هستیم که به‌سرعت منبعی بی‌کران از تصاویر متنوع٬ جذاب و رایگان برای استفاده همه خواهد بود.

هرچند شرایط کاربری و قوانین و مقررات فعلی سیستم‌های مختلفی که تلفیق آن‌ها با یکدیگر پرشیا۳۶۰ را پدید آورده، بحث کپی‌رایت را در تطابق با استاندارد‌های جهانی خلاقیت عمومی یا Creative Commons در حوزه دامنه عمومی قرار می‌دهد، اما ممکن است تغییراتی که به‌عنوان مثال اینستاگرام در شرایط کاربری خود ایجاد می‌کند، در آینده ما را نیز به رعایت موارد ابتدایی از کپی‌رایت ناچار کند. با این‌حال یک موضوع تعهدی غیر‌قابل خدشه برای این سایت محسوب می‌گردد و آن این‌که عکس‌ها متعلق به جامعه کاربران هستند و چه برای مصارف تجاری یا غیر‌تجاری قابل‌ خرید و فروش نیستند.

به‌طبع هزینه‌ی سنگین سرورهای چنین سایتی که در هر روز دست کم ۳ گیگابایت فضای جدید نیاز دارد از طرق متعارف نظیر تبلیغات قابل‌تامین خواهد بود.

 

ایجاد این اطلس تصویری مزایای دیگری نیز دارد. تحقیقات اجتماعی و افکارسنجی با استفاده از داده‌کاوی و مدیریت دانش که کاربرد های گسترده در روابط عمومی و تجارت دارد امکانی بالقوه و به سهولت قابل دست یافتن محسوب می شود.

 

نکته مهم دیگر غیر تجاری بودن محتوای منتشر شده در پرشیا۳۶۰ است٬ این تصاویر٬ محتوای عمومی کاربران هستند که جنبه خصوصی ندارند‌٬ توسط کاربران و به صورت اجتماعی خلق می شوند و مالکیت آن متعلق به سایت پرشیا۳۶۰ نیست بلکه این محتوا متعلق به حوزه دامنه عمومی Public Domain است٬ پس همه ما مشغول ایجاد اطلسی هستیم که بزودی منبعی بی کران از تصاویر متنوع٬ جذاب و رایگان برای استفاده همه خواهد بود.

 

هرچند با توجه به مطالعه شرایط کاربری که از سوی سیستم های مختلفی که تلفیق آنها با یکدیگر پرشیا۳۶۰ را موجب شده است در حال حاضر بحث کپی رایت را در تطابق با استاندارد های جهانی خلاقیت عمومی یا Creative Commons ٬ در حوزه دامنه عمومی قرارداده ایم اما ممکن است تغییراتی که مثلا اینستاگرام در شرایط کاربری خود ایجاد می کند در آینده ما را نیز ناچار به رعایت موارد ابتدایی از کپی رایت نماید٬ اما یک موضوع تعهدی غیر قابل خدشه برای این سایت محسوب می گردد این عکس ها متعلق به جامعه کاربران می باشد و چه برای مصارف تجاری یا غیر تجاری قابل فروش نمی باشند.

 

به طبع هزینه سنگین سرورهای چنین سایتی که در هر روز دست کم ۳ گیگابایت فضای جدید نیاز دارد از طرق متعارف نظیر تبلیغات قابل تامین خواهد بود

 

نمونه هایی از تصاویر منتشر شده در پرشیا۳۶۰

و اما چند آمار از عملکرد سایت در چند ساعت نخست فعالیت:


پرشیا۳۶۰ – اطلس تصویری ایران تنها ۳۴ ساعت پس از راه‌اندازی، بیش از دوهزار عکس را منتشر و دسته‌بندی کرده است. عمر کوتاه سایت باعث نمی‌شود که موتور جستجوی قدرتمندش٬ از یافتن تصاویر مرتبط با وقایع روز باز بماند. در این صفحه می‌توانید با انتخاب هریک از حدود ۳۵۰۰ کلمه‌کلیدی هر تصویری از ایران را بیابید. طی ۳۴ ساعت نخست فعالیت در هر ۳۸ ثانیه یک کلمه کلیدی یا هش‌تگ جدید و در هر ۵۴ ثانیه یک تصویر جدید به سایت افزوده شده است.

مثلا با دنبال کردن هش‌تگ شیراز ٬ تهران٬ بزن ٬ آلوچه یا فوتبال می‌توان تصاویر مرتبط با این کلمات را مشاهده نمود؛ تصاویری که هر لحظه برتعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

برنامه‌ها و امکانات زیادی در مدتی کوتاه به سایت افزوده خواهد شد. از جمله اضافه شدن منابع جدید برای تامین عکس‌های بیشتر، امکان ساخت سایت تصاویر اختصاصی برای کاربران با توجه سلیقه آن‌ها و نیز نقشه مصور.

پرشیا۳۶۰ را در فیسبوک  ٬ پینترست و گوگل پلاس و وبلاگ اطلاع رسانی پرشیا۳۶۰ نیز می توان دنبال کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com