مشاوره چیست؟

مشاوره، کمک مشورتی، فکری و اطلاعاتی است که فرد مشاور همراه با دادن آزادی در انتخاب راه حل به فرد دریافت کننده مشورت می‌دهد. مشاوران با بهره‌گیری از مهارت‌های مختلف روان‌شناختی، مانند روانکاوی، می‌کوشند به مراجع، در جهت تخلیهٔ هیجانی، غلبه بر هیجانات منفی، سازگاری و گزیدن راهکار برای مسائل، کمک کنند.
مشاوران، با استفاده از مهارت‌های کلامی و روان‌شناختی خود، سعی در تقویت عزت نفس، تفکر مثبت و احساس سلامتی روان، تقویت قدرت روحی و آگاهی‌بخشی، دارند و به حل مشکل مراجع، توسط خود او و با توجه به تفاوت‌های فردی و شرایط وی، کمک می‌کنند.

خدمات مشاوره در چهار زمینه اساسی ارائه می شود:
1- مشاوره سلامت روان: این نوع مشاوره مربوط است به زمینه های فردی مانند مسایل عاطفی، اضطراب، غمگینی، افسردگی، وسواس ترس ودیگر مسائل عاطفی که خفیف بوده و با اقدامات غیر دارویی بهبود پیدا می کند
2- مشاوره خانوادگی و مشاوره بین‌همسران : که در زمینه هایی مانند ازدواج، طلاق، رابطه با فرزندان، روابط جنسی، تعارضات و اختلافات رابطه دو نفر ارایه می‌شود.
3- مشاوره شغلی و تحصیلی: این نوع مشاوره در زمینه هایی مانند انتخاب رشته دانشگاهی، انتخاب شغل، متناسب با شخصیت، تعارضات مربوط به محیط کار، انواع استرس های شغلی و تحصیلی، فرسودگی شغلی تغییر رشته و شغل، سازگاری شغلی و از این دست مسایل ارایه می شود.
4- مشاوره توانبخشی: مشاوره توانبخشی به معنی کمک به افراد برای سازگار شدن با موقعیت های خاص زندگی است. ابتلا به بیمار های خاص، اعتیاد یا معلولیت فرد یا عضوی از خانواده، طی نمودن مراحل سوگ و عوارض آن، درگیر مسائل قانونی و زندان بودن و همچنین دوران بازگشت به جامعه بعد از تحت کنترل قرار گرفتن بیماری جسمی یا روانی مستلزم دریافت مشاوره توانبخشی است.

چه کسانی به مشاوره نیاز دارند؟

شاید کمتر فردی را پیدا کنید که نیاز به مشاوره نداشته باشد. خوشبختانه امروزه در میان نسل جوانان ایرانی می‌بینیم که دیدگاه افراد به دریافت کمک و مشاوره نسبت به سالهای گذشته مثبت‌تر شده است. برای بسیاری؛ ایده‌ی وارد کردن یک شخص غریبه به حریم شخصی‌شان بسیار وحشتناک است – یا حتی این ایده قابل مطرح کردن نیست. این مسئله حتی برای ما- جامعه اقلیت جنسی داخل ایران- به مراتب سخت تر است.
شما ممکن است به خود بگویید من خودم می‌دانم که چه باید بکنم تنها باید آن کار را انجام دهم.
دقیقاً! بسیاری از ما همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم زیرا پشتیبان و تشویق‌گری نداریم تا ما را برای شروع و به انجام رساندن کا‌رهای لازم حمایت و یاری کنند. یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا اهداف خود را مشخص کنید. و استراتژی‌های عملی‌تری را پیش روی شما قرار دهد تا بتوانید از موانع احتمالی که با آنها روبه‌رو خواهید شد گذر کنید. و در نهایت به عنوان یک شنونده حمایت‌گر، شما را در طول این پروسه یاری کند.
دلیل دیگر برای پیش مشاورنرفتن این است که مردم فکر می‌کنند بسیار احمقانه و یا حتی زشت است که مشکلات خود را برای یک فرد غریبه تعریف کنند. مشاور شما فقط یک انسان دیگر است با مشکلات خودش، که می‌تواند با مشکلات شما ارتباط برقرار کند. یک مشاور خوب با همدلی و صبر در جلسه اول با توضیح دادن پروسه مشاوره برای شما کاری می‌کند تا شما احساس راحتی کنید. و همچنین با سوال پرسیدن به شما کمک می‌کند تا در مطرح‌کردن نگرانی‌های خود راحت‌تر باشید. علاوه بر مهارت‌های روانشناختی، مشاور خوب دارای این مهارت است که با شما گرم باشد و ارتباط بگیرد تا شما احساس راحتی کنید و با علاقه در انتظار وقت بعدی مشاوره باشید.
ممکن است بعضی از افراد به دلیل خجالتی بودن و اینکه زیاد اهل صحبت کردن نیستند به مشاور مراجعه نکنند. بسیاری افراد وقتی قصد صحبت کردن از مسائل شخصی‌شان را دارند محافظه کار می‌شوند و شما نباید از این بابت نگران باشید و اگر خجالتی هستید بدانید که یک مشاوره خوب حتی ممکن است به بهبود روابط اجتماعی شما کمک کند.
بعضی افراد حتی از اینکه به مشاور مراجعه کنند خجالت می‌کشند اگر شما جز این دسته هستید به این فکر کنید که دریافت مشاوره و همراهی یک فرد آگاه و دلسوز برای حل مشکلاتتان جای هیچ خجالتی ندارد مشاوره درست می‌تواند از شما فرد آگاهتری نسبت به شخصیت خودتان و اهداف‌تان در زندگی بسازد می‌تواند به شما کمک کند تا از ضربه‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنید و در نهایت از شما فرد قوی‌تری می‌سازد.
به این فکر کنید که آیا واقعا آگاهی و قدرت و داشتن کنترل بهتر بر بروی زندگی‌تان باید باعث خجالت شما شود؟
عده ای بر این باورند که مشکلاتشان تنها با حرف زدن حل نمی‌شود. درست است که تنها حرف زدن شاید موقعیت شما را تغییر ندهد اما این یک نقطه شروع است. قبل از اینکه بتوانید نقشه و استراتژی مناسب برای رهایی از مشکلات خود بچینید لازم است تا بتوانید در مورد نگرانی‌ها و مشکلاتتان با خود صادق باشید و انها را بیان کنید و مورد بررسی قرار دهید.

چه زمانی باید از یک کارشناس کمک بگیرید؟

بعضی افراد زمانی اقدام به کمک طلبیدن از کارشناس می‌کنند که درد آنها آنقدر زیاد است که دیگر نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. یا وقتی که رویارویی با وضعیت یا حقیقت فعلی برای آنها بیش از اندازه رنج‌آور باشد. دیگران، ممکن است زمانی به مشاوره مراجعه کنند که متوجه یک الگو منفی در زندگی شخصی یا روابط‌‌شان شده‌ باشند.
مشاوره هموارکننده راهی برای پیدا کردن چیزی متفاوت در زندگی است تا این الگوی منفی تغییر کند، شکسته شود، و یا الگوی تازه ای ایجاد شود.
عاقلانه است که وقتی نمی‌توانید راه حل یک مشکل را خودتان پیدا کنید!
یا جوابی برای سوالاتی که دارید پیدا نمی‌کنید! یا حتی اهدافی که در روابط‌تان یا زندگی شخصی‌تان قصد رسیدن به آنها را داشته‌اید، در کنار هم قرار نمی‌گیرند! از کمک یک کارشناس حرفه‌ای استفاده کنید. به رغم بهترین تلاش‌های شما، اگر بیش از شش ماه است که تلاش می‌کنید تا مشکلات خود را رفع کنید و هیچ پیشرفتی حاصل نکرده‌اید بهتر است تا اقدام به درخواست کمک کنید.
فکر می‌کنید دیگه برای شما دیره که به مشاور مراجعه کنید؟ دوست دارین بهتون ثابت بشه که اشتباه می‌کنید؟ پس با مرکز مشاوره رنگین کمانی‌ها تماس بگیرید. من که از اون دسته آدم‌هام که میگن ماهی رو هر موقع از آب بگیری تازه هست.

راه‌های ارتباط با ما:
فیس بوک
تلگرام
پیامک در تلگرام
اینستاگرام

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com