روز جهانى زن را که یادآور دست‌آوردهای گران و تلاش و کوشش منسجم یک‌صد و هشت‌ساله زنان فرهیخته و مبارزى است که براى به دست آوردن حقوقى برابر در کشورهاى گوناگون تلاش و کوشش کرده‌اند و همچنان می‌کنند، چون سال‌های پیش و هرساله گرامى داشته در برابر اراده خلل‌ناپذیر بشمار زنان و مردان آزاده‌ای که درراه برابرى حقوق زنان گاه در سخت‌ترین شرایط و با در اختیار داشتن کم‌ترین امکانات و حتى باتحمل بزرگ‌ترین خطرها تلاش می‌کنند، سر تعظیم فرود آورده از صمیم قلب قدردان زحمات و فداکاری‌های یک‌یک آنان هستیم.

فرهیختگان جهان سال‌های سال است که به این حقیقت انکارناپذیر پى برده‌اند که تبعیض‌های جنسیتى از هر نوع که باشند، نه‌تنها غیرانسانی و ظالمانه‌اند که از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل افسردگى و بیمارى و عقب‌افتادگی در جوامع هستند. از همین روى نیز هرروز در تلاشى بی‌امان، فرهیختگان در جوامع گوناگون برآنند تا هرگونه تبعیض، مخصوصاً تبعیض‌های جنسیتى را از میان برداشته و با از میان برداشتن این تبعیض‌ها، هم جامعه را سالم و شاداب کنند و هم یکى از مهم‌ترین موانع پیشرفت و سعادت جامعه را از میان بردارند.

براى ما ایرانیانى که در این سى هشت سالِ تسلط نکبت‌بار نظام جمهورى اسلامى بر ایرانمان شاهد از بین رفتن تدریجى حقوق بانوانمان بوده‌ایم و به چشم دیده‌ایم که نظام حاکم ملایان با ایجاد تدریجى موانع جدید، بانوان ایران را از حقوق حقه خود محروم کرده‌اند، این روز معنى ویژه‌ای دارد.

این روز یادآور این حقیقت تلخ است که در هیچ جامعه‌ای حقوق به‌دست‌آمده را نمی‌توان محفوظ از تعرض دانست و نه‌تنها باید براى به دست آوردن حقوق برابر که از آن مهم‌تر براى حفظ و حراست از آن شبانه‌روز تلاش کرد و دمى آرام ننشست.

ما به چشم دیده‌ایم که حقوق برابر بانوان ایران که با تلاش‌های شبانه‌روزی بانوان و فرهیختگان جامعه ایران و حمایت‌های همه‌جانبه نظام پادشاهى در دوران درخشان سلطنت پهلوى به‌دست‌آمده بود و بسیارى آن حقوق را تثبیت‌شده و غیرقابل تغییر می‌دانستند چگونه قدم‌به‌قدم از بین رفتند و چگونه گاه با تهدید و خشونت و گاه با فریب و نیرنگ یکى پس از دیگرى از محتوا تهى شدند و در بسیارى از موارد یا به‌کل از بین رفتند و یا جز پوسته‌ای میان‌تهی از آن‌ها باقى نماند.

هشت مارس روز جهانى زن اما یادآور این حقیقت انکارناپذیر هم هست که بانوان ایران از این تجربه تلخ سی‌وهشت‌ساله تجربه‌ها آموخته‌اند و در کوره مبارزه با واپس‌گرائی اسلامى چون فولادى آبدیده شده‌اند.

بانوان ایران لحظه آرام ننشسته‌اند. در مبارزه‌ای جانانه تا توانسته‌اند نظام واپس‌گرای جمهورى جهل و جنون اسلامى را به عقب رانده‌اند؛ و به‌راستی‌که بخت ایران از داشتن بانوانى چنین آزاده و دلیر که براى دست‌یابی به حقوق خود لحظه‌ای آرام نمی‌نشینند بس بلند و آینده‌اش بسى روشن است.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) ضمن قدردانى از تلاش شبانه‌روزی بانوان ایران‌زمین و تمامى تلاش گران درزمینهٔ حقوق بانوان به این مبارزه جانانه با واپس‌گرائی اسلامى در هم همه ابعاد و زوایایش بالیده و به‌شدت افتخار می‌کند.

ما بار دیگر در این روز جهانى زن دست یکایک بانوان ایران‌زمین و فعالان جامعه مدنى ایران را که براى از بین بردن تبعیضات جنسیتى و پایه‌ریزی یک جامعه سالم و شاداب و به‌دوراز تبعیض تلاش می‌کنند را صمیمانه می‌فشاریم، به آنان درود می‌فرستیم و خود را در کنار آنان و دیگر فعالان جامعه مدنى دانسته براى دست‌یابی به جامعه‌ای برابر و بى تبعیض، براى همه شهروندان ایران‌زمین، لحظه‌ای از تلاش و کوشش بازنخواهیم ایستاد.

دیر نخواهد بود که با از میان رفتن نظام واپس‌گرای جمهورى اسلامى گامى بس بلند براى ساختن فردایی بهتر و بى تبعیض برداشته شود.

به امید آن روز، روز جهانى زن بر همه بانوان به‌ویژه بانوان فرهیخته و مبارز ایران‌زمین و همه آزادگان جهان شاد و خجسته باد.

پاینده ایران
زنده باد ملت ایران
حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com