– تظاهرات همه روزه کارگران معترض کارخانه هپکو درسطح شهر اراک در راه دستیابی به مطالبات برحقشان!

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانجات ریسندگی فرنخ و مه نخ نسبت به تعطیلی کارخانه وبیکارشدن مقابل استانداری قزوین!

– تجمع کارگران کاشی اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت۶ماه حقوق مقابل کارخانه!

– کارگران بیکار شده کارخانه فولاد زاگرس:به اوضاع نابسامان ذوب آهن کردستان رسیدگی کنید

– عدم پرداخت۶ماه حقوق کارکنان سد سرداب فریدونشهر!

– طومار فرهنگیان بازنشسته درادامه تجمعات اعتراضی برای احقاق حقوق برحقشان!

– تجمع مالکان فاز ۶ پردیس مقابل وزارت راه و شهرسازی!

– تجمع اعتراضی چغندرکاران کرمانشاهی نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل کارخانه قند بیستون!

– تجمع اعتراضی اهالی روستای آب رزک محمود آباد در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد!

– خلاء آمارهای رسمی در حوادث کاری صنعت نفت؟!
============================================
در صفحات ویژه قربانیان حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو

– قربانیان جان باخته حادثه ساختمان پلاسکوتابه امروزبه۷نفررسید

– آمارهای عجیب وغریب ازتعداد کارگران شاغل در ساختمان پلاسکو!

– هر مغازه پلاسکو، دو تا سه کارگر داشت

– ثبت نام۵۳۳ نفر از شاغلین ساختمان پلاسکو برای مقرری بیکاری!

– پذیرش۳۵۰ کارگر پلاسکو برای دریافت بیمه بیکاری!

– جمعی از فعالان کارگری و مدنی سنندج از آتش نشانان شهید تقدیر کردند

– سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران:جان زحمتکشان طعمه آتش بی توجهی و سودجویی شد!

– مغازه دارها و هیئت مدیره ساختمان اخطاریه های شهرداری را به مالک اصلی (بنیاد مستضعفان) ارائه داده بودند ولی عکس العملی ندیدند!

– رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات شهرسازی:

شهرداری قانوناً مسئول ایمنی اماکن عمومی است/ ساختمان‌هایی با مشخصات پلاسکو در تهران فراوان است
=====================================================
تظاهرات همه روزه کارگران معترض کارخانه هپکو درسطح شهر اراک در راه دستیابی به مطالبات برحقشان!

تجمع و حضور در خیابان های اراک توسط کارگران شرکت هپکو به کار هر روز این کارگران تبدیل شده است و امروزچهارم بهمن ماه هم برای چندمین بار به خیابان های اراک آمدند.

به گزارش منابع خبری محلی،امروزچهارم بهمن ماه پس از راهپیامایی در خیابان های شهر اراک درمقابل دفتر نماینده خامنه ای در استان مرکزی تجمع کردند.

برپایه این گزارش،روز شنبه دوم بهمن ماه جلسه شورای واگذاری هپکو در تهران تشکیل شد.در این جلسه یکسری تسهیلات برای خریدار آینده در نظر گرفته شده است و همچنین در این جلسه مقرر شده است عرضه سهام هپکو در بورس آزاد گذاشته شود و سازمان خصوصی سازی می تواند بدون عرضه عمومی شرکت را با اقساط بلند مدت پنج ساله واگذار کند.

محمدرضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در خصوص وضعیت شرکت هپکو گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر مشکلات شرکت هپکو هستیم.

حاجی پور با اشاره به اینکه هم اکنون در وزارتخانه حضور دارم افزود: در ادامه پیگیری های مشکلات شرکت هپکو و در خصوص پیگیری مصوبات در ساعت ۱۴ امروز جلسه ای را با وزیر صنعت، معدن و تجارت داریم.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانجات ریسندگی فرنخ و مه نخ نسبت به تعطیلی کارخانه وبیکارشدن مقابل استانداری قزوین!

روز گذشته(سوم بهمن ماه)، کارگران کارخانجات ریسندگی فرنخ و مه نخ دراعتراض به تعطیلی کارخانه وبیکارشدن مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

به گزارش۴بهمن ایلنا،منابع کارگری در قزوین با بیان اینکه این دو واحد تولید کننده منسوجات در قزوین که از سوی یک کارفرما اداره می‌شود، عصر روز شنبه (دوم بهمن‌ماه) به دلایل نامعلومی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، گفتند: به تبع این اتفاق حدود ۲۰۰ کارگر قرار دادی هم اکنون بلاتکلیف هستند.

بر پایه این اطلاعات تعطیلی این دو کارخانه نساجی موقتی است و در حال حاضر فقط حدود ۲۰کارگر در محوطه این کارخانه‌ها برای انجام امور نگهبانی و مراقبت باقی مانده‌اند.

در این زمینه گفته می‌شود کارگرانی که تا پیش از این اتفاق در کارخانه‌های ریسندگی فرنخ و مه نخ مشغول به کار بوده‌اند، روز گذشته(سوم بهمن ماه) در اعتراض به وضعیت پیش آمده مقابل ساختمان استانداری واداره کار وتامین اجتماعی قزوین تجمع کردند.

این وضعیت در حالی است که حدود ۱۰۰ نفر از این کارگران با سوابق کاری بیش از ۲۵ سال در شرف بازنشستگی‌اند.

به گفته کارگران این کارخانه، در پی گیری مطالباتشان ، مسئولان استانی روز گذشته قول بازگشت بکار همه کارگران وآغاز فعالیت دوباره این واحد تولید کننده منسوجات را داده اند.

تجمع کارگران کاشی اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت۶ماه حقوق مقابل کارخانه!

روز دوشنبه ۴بهمن،جمعی از کارگران کاشی اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت۶ماه حقوق مقابل این کارخانه در جاده نجف آباد تجمع کردند.

به گزارش۴بهمن ایرنا، این کارگران گفتند که حقوق خود را طی ماه های گدشته دریافت نکرده اند.

یکی ازکارگران که خواست نامش درخبر اعلام نشود گفت: از چند ماه پیش با تغییر مدیریت به ما قول حل مشکلات را دادند اما تا کنون مشکلات حل نشده و حقوق و مزایای ما در ۶ ماه اخیر پرداخت نشده است.

کارخانه کاشی اصفهان بیش ۴۰ سال پیش در ۱۰ کیلومتری جاده اصفهان نجف آباد احداث شده وبا۶۰۰کارگر دارای ظرفیت تولید ۱۰ میلیون متر مربع انواع کاشی در سال است.

کارگران بیکار شده کارخانه فولاد زاگرس:به اوضاع نابسامان ذوب آهن کردستان رسیدگی کنید

در جریان سفر معاون رئیس جمهور به استان کردستان، کارگران بیکار شده فولاد زاگرس در شهرستان قروه، با تحویل یک طومار، خواستار رسیدگی به اوضاع کارخانه منحل شده فولاد زاگرس شدند.

به گزارش ۴بهمن ایلنا، همزمان با سفر محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور به استان کردستان، کارگران بیکار شده فولاد قروه، با تحویل یک طومار، خواستار رسیدگی به اوضاع معیشتی خود و اوضاع نابسامان ذوب آهن کردستان شدند.

در متن این طومار که به امضای بیش از پنجاه کارگر بیکار شده فولاد زاگرس رسیده، آمده است: درخواست داریم، نسبت به راه اندازی و حل مشکل این مجموعه که اشتغال ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۶۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم می‌کند، اقدام کنید.

در ادامه این طومار کارگران یادآورشده اند که کارخانه فولاد زاگرس تنها واحد تولیدی، صنعتی در شهرستان قروه است که سهم بسزایی در معیشت اهالی شهرستان قروه و آبادانی این شهر به عنوان سومین شهر پرجمعیت استان کردستان، داراست.

عدم پرداخت۶ماه حقوق کارکنان سد سرداب فریدونشهر!

۶ماه حقوق کارکنان سد سرداب فریدونشهر اعم از کارمندان دفتری، مهندسین و کارگران پرداخت نشده است.

هرچند حقوق این افراد باید توسط پیمانکار پرداخت شود اما پیمانکار علت پرداخت نکردن حقوق ها را، بدهی کارفرما یعنی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان به پیمانکار بیان کرده است.

به گزارش منابع خبری محلی، اجرای طرح ملی احداث سد سرداب در فریدونشهر صرف نظر از مباحث مروبط به توجیه اقتصادی، علمی، زیست محیطی و غیره آن در سال جاری طرح نامیمونی برای کارکنان آن بوده است؛ مهندسان و کارگرانی که حقوق شش ماه گذشته خود را دریافت نکرده اند.

هرچند حقوق این افراد باید توسط پیمانکار پرداخت شود اما پیمانکار علت پرداخت نکردن حقوق ها را، بدهی کارفرما یعنی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان به پیمانکار بیان کرده است. این طرح که از سال ۹۱ به مرحله اجرا رسیده و قرار بوده چهار ساله به پایان برسد هم اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی مواجه شده و علت این امر مشکلات مالی عنوان شده است.

مسأله قابل توجه در رابطه با کارگاه سد سرداب این است که مسئولان اداره کار نیز از این شرایط بازدید کرده و در جریان امور قرار گرفته اند و وقتی خبرنگار محلی مسأله را از رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی فریدونشهر جویا شد، وی ضمن اظهار اطلاع از عقب ماندن حقوق کارکنان کارگاه سد سرداب، علت عدم برخورد با این موضوع را نبود شاکی خصوصی بیان کرد یعنی شکایت نکردن هیچ یک از کارگران یا مهندسان بابت عقب افتادن حقوق ها.

طومار فرهنگیان بازنشسته درادامه تجمعات اعتراضی برای احقاق حقوق برحقشان!

یکی از معلمان بازنشسته می‌گوید در این طومار که به امضای ۱۲۰۰ فرهنگی بازنشسته رسیده، مطالبات اصلی این بازنشستگان مطرح شده است.

به گزارش۴بهمن ایلنا،او در تشریح این مطالبات می گوید: همسان سازی مستمری بازنشستگان فرهنگی با بازنشستگان دیگر ارگان ها و نهادهای دولتی و توجه به وضع معیشتی فرهنگیان بازنشسته از مهمترین این مطالبات است، که پیش از این در تجمعات اعتراضی مقابل مجلس و دیگر نهادهای دولتی، بارها مطرح کردیم و حالا به صورت مکتوب، به رئیس جمهور تحویل دادیم.

این بازنشستگان می گویند: رونوشت این طومار را در روزهای آینده به مجلس تحویل خواهیم داد.

تجمع مالکان فاز ۶ پردیس مقابل وزارت راه و شهرسازی!

پیش از ظهر امروز۴بهمن، مالکان زمین های فاز ۶ شهر پردیس که از سال ۹۴ جلوی نقل و انتقال اسناد زمین های آنها گرفته شده است مقابل وزارت مسکن راه و شهرسازی تجمع کردند.

بنابه گزارشات منتشره،این مالکان که به نمایندگی از ۴ هزار مالک این منطقه مقابل وزارت مسکن، راه و شهرسازی تجمع کرده اند تا نسبت به ابطال غیر قانونی اسناد مالکیت آنها چاره ای اندیشیده شود.

بر اساس این خبر، حدود ۵۶ هکتار از زمین های فاز ۶ پردیس که طی سال های گذشته به صورت قانونی به حدود ۵ هزار نفر واگذار شده است که مالکین در سال ۱۳۹۴ مطلع می شوند به دلایلی نامعلوم، شرکت توسعه عمران طی نامه ای دستور توقف خدمات ثبتی به خریداران را داده و اسناد مالکیت خریداران را بر اساس توان دولتی که دارد باطل کرده است.

این در حالی است که صدور اسناد تک برگ از سوی سازمان ثبت اسناد برای خریداران با استعلام از اداره جهاد کشاورزی شهرستان و شهرداری پردیس صورت گرفته و هنگام خرید سازمان ثبت زمین ها را به عنوان زمین شهری و قابل ساخت برای خریداران سند زده است اما اکنون شرکت توسعه عمران شهر جدید پردیس و منابع طبیعی در پشت صحنه اجازه خرید و فروش این اراضی را نمی دهند.

تجمع اعتراضی چغندرکاران کرمانشاهی نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل کارخانه قند بیستون!

امروز۴بهمن، جمع زیادی از کشاورزان کرمانشاهی که دولت و کارخانه ها مطالبات آنها درخصوص خرید تضمینی محصولاتشان را پرداخت نکردند، تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی،کشاورزان با اجتماع در مقابل کارخانه قند بیستون خواستار پرداخت مطالبات و هزینه دسترنج یک ساله و حتی دوساله معوق خود شدند.

طی دو سال گذشته در دولت یازدهم به نحوی بی سابقه مقدار زیادی از مطالبات کشاورزان در خصوص خریدهای تضمینی پرداخت نشده و یا با تاخیر زیاد پرداخت شده است.

عدم اهتمام دولت به پرداخت دسترنج کشاورزان در عین وجود هزینه های نجومی سفرهای اشرافی دولتمردان و حقوق های نجومی، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

تجمع اعتراضی اهالی روستای آب رزک محمود آباد در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد!

جمعی ازاهالی روستای «آب رزک» محمود آباد جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وضعیت زمین‌های این روستا تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری محلی، تعدادی از مردم روستای «آب رزک» محمود آباد یاسوج جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با در دست داشتن اسنادی اعلام کرده‌اند که از گذشته دور تا کنون زمین‌های این روستای محمود آباد متعلق به ما بوده است و اکنون برخی به دنبال تصرف آن هستند.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید؛ این زمین‌ها بیش از سه دهه است که در اختیار پدران و اجداد ما بوده و اسناد آن هم موجود است و اکنون عده‌ای به دنبال اختلاف انگیزی در این رابطه هستند.

وی ادامه داد: ما خواستار هستیم که همه مسائل به شکل قانونی و با طی روند قانونی آن بررسی و انجام بگیرد.

خلاء آمارهای رسمی در حوادث کاری صنعت نفت؟!

نبود آمار رسمی و دقیق از کارکنان صنعت نفت در بالا و پایین‌دستی سبب شده است عملاً مجرایی قابل اتکا برای تحلیل وضعیت حادثه در این صنعت در ایران وجود نداشته باشد. برخی از منابع تعداد کارکنان صنعت نفت ایران را بین ۲۲۰تا ۲۶۵هزار نفر اعلام می‌کنند که باز هم مشخص نیست، کارکنان پیمانی که اغلب قربانی حوادث هستند در این آمار لحاظ شده‌اند یا خیر؟

صنعت نفت ‌و گاز نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها در زمره صنایعی قرار می‌گیرد که بیشترین آمار حادثه و مرگ ‌ومیر کارگران را در اختیار دارد؛ به عنوان مثال در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ تعداد ۶۴۸ حادثه منجر به فوتی بین کارگران بخش استخراج نفت‌وگاز ایالات ‌متحده رخ داد که به معنای فوت حدود ۱۳۰نفر به طور میانگین است و نرخ مرگ‌ومیر در صنعت نفت‌وگاز این کشور را در این بازه به ۲۹.۱ در هر ۱۰۰هزار نفر رساند.

براساس بررسی‌ها از آخرین گزارش اداره کار ایالات‌متحده شمار حوادث منجر به فوتی صنعت استخراج نفت‌وگاز امریکا در سال ۲۰۱۵ به ۹۲نفر رسیده که کاهشی ۳۸درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ را نشان می‌دهد. همچنین شمار کشته‌های صنعت نفت و گاز امریکا در سال ۲۰۱۵ به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ رسیده است.

این روند کاهشی درحالی اتفاق می‌افتد که تولید نفت‌وگاز ایالات‌متحده خصوصاً با توسعه صنعت شیل گسترش شدیدی پیدا کرده است.

درحالی که دسترسی به اطلاعات مرگ‌ومیر مشاغل ایالات‌متحده به راحتی و از طریق پایگاه اینترنتی اداره کار این کشور امکان‌پذیر است، دست‌ یافتن به چنین اطلاعاتی در ایران به صورت مدون تقریباً غیرممکن است.

نبود آمار رسمی و دقیق از کارکنان صنعت نفت در بالا و پایین‌دستی سبب شده است عملاً مجرایی قابل اتکا برای تحلیل وضعیت حادثه در این صنعت در ایران وجود نداشته باشد. برخی از منابع تعداد کارکنان صنعت نفت ایران را بین ۲۲۰تا ۲۶۵هزار نفر اعلام می‌کنند که باز هم مشخص نیست، کارکنان پیمانی که اغلب قربانی حوادث هستند در این آمار لحاظ شده‌اند یا خیر؟

بنابراین در مقایسه آمار ایران با کشوری مانند ایالات‌متحده باید به این مساله توجه داشت که آمار ۱۲۰کشته در صنعت نفت امریکا درحالی اعلام شده است که براساس اطلاعات موسسه امریکن‌پترولیوم API درحال حاضر بیش از ۲میلیون ‌نفر در صنعت نفت این کشور مشغول به کارند.

هدف اصلی از طرح این آمارها در این گزارش نه مقایسه بین وضعیت دو کشور بلکه مشقات دسترسی به آمارهای حوادث صنعت نفت به ویژه موارد منجر به فوت در ایران است.

ممکن است صنعت نفت ایران به هر دلیلی دارای مرگ‌ومیر کم‌تری نسبت به صنعت نفت امریکا باشد اما عدم شفافیت، ابهام، نبود گزارش و مصائب دسترسی به مدیران میانی مسوول در این زمینه سبب می‌شود که تصویر روشنی از جایگاه فعلی ایران در این زمینه وجود نداشته ‌باشد. در نتیجه امکان ارزیابی و بهبود توسط کارشناسان و رسانه‌ها وجود نداشته و آمارها و گزارش‌ها در جلسات خصوصی مدیران و وزیر محبوس می‌مانند.

علل و راهکارهای حوادث در صنعت نفت

عموم کشورهای پیشرفته و درحال توسعه با درک پیچیدگی‌ها و مخاطرات بی‌شمار صنعت نفت و گاز اقدام به تهیه استانداردهای HSE و اتخاذ رهاوردی سیستماتیک در این زمینه کرده‌اند. با بررسی گزارش موسسه خدمات تکنولوژی ارتباطات WIPRO مستقر در هند، چالش‌ها و مخاطرات حادثه‌آفرین صنعت نفت‌وگاز را معرفی کرده و در ادامه مدلی برای مدیریت چنین ریسک‌هایی معرفی می‌کند.

به طور‌کلی، افراد مشغول به کار در صنعت نفت و گاز در معرض خطرات جدی قرار دارند. از این ‌رو نظارت مداوم بر شرایط کاری آنها ضروری است. این نظارت‌ها شامل پروتکل‌های بهداشتی و چکاپ‌های پزشکی دوره‌یی است. به طور کلی خطرات صنعت نفت و گاز را به می‌توان به دو شاخه اصلی«ایمنی و مصدومیت» و «سلامتی و بیماری» تقسیم کرد.

مخاطرات «ایمنی و مصدومیت»

حوادث ناشی از کمبود ایمنی در صنعت نفت و گاز عموماً چند دلیل اصلی دارد. دلیل اول حوادث ناشی از حوادث وسایل نقلیه است. اغلب مسیرهای منتهی به سایت‌های نفت و گاز خصوصاً در مناطق ناهموار فاقد امنیت کافی برای راندن هستند. خستگی ناشی از رانندگی در فواصل طولانی و شیفت‌های بلند کاری نیز از دیگر زمینه‌های بروز حادثه‌های مرتبط با وسایل نقلیه است. برخورد ابزارآلات و دستگاه‌ها و سایر مصالح با کارگران نیز از دیگر عوامل بروز حوادث منجر به مصدومیت به حساب می‌آید.

صنعت نفت ایران در سال‌های اخیر شاهد بروز مواردی از این حوادث بوده است. به عنوان مثال می‌توان به مرگ یک کارگر در اثر آوار شدن تلی از خاک روی وی اشاره کرد. حادثه‌یی که یکی از علل ریشه‌یی آن در گزارش اداره بهداشت وزارت نفت، انتخاب پیمانکار براساس پایین‌ترین قیمت و بدون بررسی HSE است. گفتنی است که این پیمانکار هیچ‌ مسوول HSE برای انجام کار در نظر نگرفته ‌بود.

اداره‌کل بهداشت وزارت نفت در شرح این حادثه عنوان کرده است که کارگران پس از یک روز بارانی جهت ادامه حفاری و آماده‌سازی کانال برای احداث سازه حفاظتی لوله گاز وارد کانالی به عمق ۱۹۰سانتی‌متر، طول ۱۵متر و عـرض ۱۲۰سانتی‌متر شدند که روز قبل آن را حفر کرده بودند ولی هنوز دقایقی از آغاز کار نگذشته بود که در اثر نیروی وزن حاصل از خاک حفاری که به طرز غیرایمن و با حجـم قابـل تـوجهی در لبه کانال دپو شده بود، دیواره کانال یک‌باره و ناگهانی ریزش (in Cave) کرد و موجب مدفون شدن یکی از کارگران پیمانکار شد. در این حادثه به دلیل ماهیت کوتاه‌مدت و کم هزینه پیمان مورد نظر، پیمانکار به صورت استعلام کتبی و بدون ارزیابی HSE و صرفاً بر مبنای پایین‌ترین پیشـنهاد مـالی انتخـاب شـده بـود و دسـتگاه نظـارتی کارفرمـا نیز در چندین روز منتهی به حادثه نظارت فیزیکی و اثربخشی را به عمل نیاورده بود.

مورد دیگر از این دست حوادث در ایران حادثه دلخراش «کمپرس‌ شدن یک کارگر بین لیفتراک و تریلی» است. در شرح این حادثه نیز عنوان شده که در محوطه انبار مرکزی یکی از واحدهای صنعتی دو فعالیت کاری در حال انجام بوده است. گروهی از کارگران انبار از ساعات اولیه صبح به همراه یک لیفتراک سه‌تنی در حال انتقال، جابه‌جایی و انبار شیرهای عملیاتی دپو شده بوده و گروهی دیگر از ساعات اولیه بعدازظهر به همراه یک لیفتراک پنج‌تنی در حال جابه‌جایی لوله‌های مبدل حرارتی بوده‌اند.

فعالیت همزمان این دو گروه سبب می‌شود که مسیر عبور لیفتراک سه‌تنی به‌دلیل ورود تریلی جهت بارگیری لوله‌های مبدل حرارتی مسدود شود و لیفتراک مذکور در فاصله یک‌ونیم متری از تریلی از حرکت باز می‌ایستد. در این هنگام انباردار از راننده لیفتراک سه‌تنی درخواست می‌کند تعدادی تخته از محوطه اطراف فراهم کرده و روی کفی تریلی منتقل کند. راننده لیفتراک هم بدون کشیدن ترمزدستی، لیفتراک را در حالت دنده جلو و به‌صورت روشن ترک می‌کند و پس از پیدا کردن تخته‌های مذکور به درون لیفتراک بازمی‌گردد. در ادامه انباردار با هدف بالا رفتن روی کفی تریلی و تنظیم تخته‌ها روی شاخه‌های لیفتراک سه‌تنی سوار می‌شود تا از این طریق روی کفی تریلی منتقل شود.

در این هنگام راننده لیفتراک اهرم بالا بردن دکل را می‌کشد تا شاخک‌ها را به سمت بالا هدایت کند و جهت تسریع در این کار از پدال گاز نیز استفاده می‌کند. این مساله منجر به حرکت سریع لیفتراک به سمت جلو و کمپرس ‌شدن انباردار با لبه تریلی و مرگ وی می‌شود.

خطر آتش

آتش‌سوزی و انفجار، عامل دیگر و شاید مهم‌ترین عامل بروز حوادث در صنعت نفت است. انفجار‌هایی که به‌علت وجود مواد به‌شدت اشتعال‌پذیر هیدروکربوری و اکسیژنی است. نمونه این حوادث در صنعت نفت و پتروشیمی ایران خصوصاً در ماه‌های اخیر بسیار دیده‌ شده که مهم‌ترین آن حادثه پتروشیمی بوعلی‌سیناست.

بخش دیگری از حوادث صنعت نفت و گاز به علت سر خوردن یا سقوط کارگران است. کارگرانی که عمدتاً در ارتفاعات قابل‌توجهی مشغول به کارند و سطحی که بر آن گام بر می‌دارند عمدتاً امن و مستحکم نیست و هر آن امکان سقوط‌شان وجود دارد. در عین حال عدم تدارک سیستم‌های محافظت از سقوط کارگران در بسیاری از تاسیسات نفت و گازی نیز می‌تواند به تشدید این حوادث بینجامد. سقوط یکی از بیشترین آمارها را در حوادث کارگری صنعت نفت ایران به خود اختصاص می‌دهد که در تازه‌ترین آنها، اردیبهشت ماه امسال دو کارگر در پتروشیمی ایلام جان خود را براثر سقوط از دست دادند.

فعالیت در صنایع نفت و گاز عمدتاً به معنای فعالیت در فضاهای بسیار محدود و تنگ است. فضاهایی که ورودی و خروجی بسیار کوچک و جریان هوای طبیعی بسیار نامطبوعی دارند. فضاهایی نظیر انبارهای ذخیره‌سازی، خط‌ لوله و سیلوها مکان‌هایی نیستند که برای فعالیت مداوم در آنها طراحی شده ‌باشند

مخاطرات «سلامتی و بیماری»

مجاورت دایمی کارگران صنعت نفت‌وگاز با مواد خطرناک و مسموم هیدروکربوری و شیمیایی و فعالیت در محیط‌هایی با آلایندگی صوتی شدید، ارتعاشات فراوان، ساطع ‌شدن اشعه‌ و دمای زیاد، آن‌ها را درمعرض بیماری‌های فراوانی قرار می‌دهد. همچنین مخاطرات بیولوژیکی نظیر انتقال ویروس و باکتری و مخاطرات ارگونومیکی نظیر جابه‌جایی‌های انجام شده با دست، حرکات تکراری و فعالیت‌ در حالت‌های غیرمعمول است. علاوه بر همه اینها باید به مخاطرات روانی ناشی از فعالیت بیش از حد، زمان‌های غیرمعمول برای کار کردن، محیط‌های بسته سایت‌ها و خشونت و سختی کار نیز اشاره کرد که تاثیرات سنگینی بر روحیه و روان نیروهای فعال در منطقه برجا می‌گذارد.

مدیریت امنیت شغلی و ریسک‌های سلامتی

هدف مدیریت امنیت شغلی و ریسک‌های سلامتی، شناسایی و ارزیابی مخاطرات ایمنی و سلامتی موجود در محل کار و تعریف اقدامات کنترلی مناسب و اقدامات بازیابی (retrieval steps) است. فعالیت‌ در صنعت نفت و گاز بسیار پیچیده است. در نتیجه ضرورت دارد که یک رهاورد سیستماتیک برای مدیریت مخاطرات ایمنی و سلامتی در این صنعت مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا می‌توان مدلی بر پایه برنامه (Plan)، اجرا (Do)، کنترل (Check) و عمل (Act) را به اجرا درآورد که به اختصار چرخه PDCA نامیده می‌شود.

فرآیند مدیریت ریسک

همان‌طور که اشاره شد مدیریت ریسک در پیش‌گیری از حوادث و بیماری‌های مرتبط با کار است. فرآیند مدیریت ریسک در وهله اول شامل شناسایی ریسک و در ادامه ارزیابی و اولویت‌بندی آنهاست. قدم بعدی در مدیریت ریسک به‌کار گرفتن ابزارهای پیش‌گیرانه و مراقبتی برای کنترل ریسک است. در صنعت نفت موقعیت‌های بسیار زیادی به وجود می‌آید که نیازمند به‌کارگیری مدیریت ریسک است. به‌عنوان مثال تحلیل امنیت شغلی یکی از این موارد است. معاینه و ممیزی محل کار نیز از دیگر مواردی است که نیازمند استفاده از مدیریت ریسک است.

به‌عنوان مثال در قضیه سقوط یکی از کارگران به مخزن ذخیره گوگرد مایع در یکی از شرکت‌های نفتی در سال‌های اخیر، وارونه‌ شدن دریچه مخزن براثر عبور یکی از کارگران و نبود علائم هشداردهنده مهم‌ترین فرضیه وقوع حادثه عنوان شد. حادثه‌یی که منجر به سقوط یک انسان به درون گوگردهای مذاب براثر عدم توجه به مدیریت ریسک است. بخش دیگری که توجه به مدیریت ریسک در آن ضروری است مدیریت تغییرات و شناسایی مخاطرات جدید تجهیزات و فرآیندهای نو است.

بخشی از یک گزارش روزنامه تعادل
—————————————————————————-
صفحات ویژه قربانیان حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو

قربانیان جان باخته حادثه ساختمان پلاسکوتابه امروزبه۷نفررسید

در نخستین دقایق بامداد پنجمین روز فاجعه پلاسکو ۴ پیکر از زیر آوارها خارج شد تا مجموع جان‌باختگان به ۷ نفر برسد.

آمارهای عجیب وغریب ازتعداد کارگران شاغل در ساختمان پلاسکو!

تعداد کارگاه های ساختمان پلاسکو:۱۲۰۰

تعدادکارگران مشمول بیمه تامین اجتماعی:۷۵۰ نفر

بعبارتی درهرکارگاه یکنفرهم مشمول بیمه تامین اجتماعی نبوده است.

محمدحسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی: آمار ثبت شده کارگران در پلاسکو ۶١٣ کارگر بود و سیستم بازرسی سازمان تامین اجتماعی ٧۵٠ اسم را برای ما فهرست کرده بود و این نشان می دهد ١٢٠ نفر در پلاسکو مشغول به کار بودند اما بیمه نداشتند و سیستم بازرسی ما آنها را شناسایی کرده است.

این۷۵۰کارگر در ۵۶۰ کارگاه فعالیت می کردند اما تیغه ‌هایی در این کارگاه ها کشیده شده بود و تعداد کارگاه‌ های کددار ثبت شده در تامین اجتماعی عدد یک هزار و ۲۰۰ نفر را نشان می ‌دهد بنابراین می توان گفت ۷۵۰ کارگر و یک هزار و ۲۰۰ کارفرما در ساختمان پلاسکو مشغول به کار بوده ‌اند و آمار رسمی عدد ۲ هزار نفر را نشان می دهد.

هر مغازه پلاسکو، دو تا سه کارگر داشت

با دفترچه‌های بیمه منتظرند تا اسم‌شان را صدا کنند؛ «آقای محمدی.» از بین جمعیت راهی پیدا می‌کند و می‌دود سمت اتاقی که کارمند زن، فرمش را گرفته. سالن ۶طبقه اول، اداره تأمین اجتماعی جنوب غرب تهران، شلوغ است، آن‌قدر شلوغ که جای سوزن انداختن نیست. مردان جوان و میانسال به صف ایستاده‌اند، برخی هم نشسته‌اند: «خانه‌خراب شدیم.» این را یکی از همان مردان جوان می‌گوید و سری تکان می‌دهد. موهایش ژولیده است و صورت اصلاح‌نشده‌اش سیاه.

آنها کارگران ساختمان ١۵طبقه پلاسکو هستند؛ ساختمانی که تنها ١٠ دقیقه پیاده تا شعبه ٢۴ اداره تأمین اجتماعی فاصله دارد.

آنها از شنبه‌شب که تقی نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که کارگران پلاسکو برای پیگیری بیمه‌شان به این شعبه مراجعه کنند، راه خیابان سی تیر را گرفتند و از صبح زود با دفترچه‌های بیمه، در راهروی باریک طبقه اول، صف کشیدند: «دو ساعت است این‌جا هستم، فرم را دادم، نمی‌دانم قبول می‌کنند یا نه.» این را پسر جوانی که کاپشن کوتاهی پوشیده می‌گوید. ۶‌سال در پلاسکو کار کرده، اما حتی یک روز هم بیمه نبوده: «یک و دویست حقوق می‌گرفتم، اما صاحب‌کارم بیمه‌ام نکرده بود، حالا هم به ما می‌گویند فقط آنهایی که بیمه هستند می‌توانند بیمه بیکاری بگیرند. نمی‌دانم می‌خواهند با ما چه کنند. باید منتظر بمانم.» امیدی نداردکه آخر بهمن، پولی دستش را بگیرد: «خیلی از کارگرهای پلاسکو بیمه نبودند. تعدادی هم خودشان را بیمه کرده بودند، اما اگر بیمه اختیاری باشد، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود.»

مغازه‌های پلاسکو هر کدام، دو تا سه کارگر داشت، افرادی که به‌عنوان توزیع‌کننده و فروشنده آن‌جا کار می‌کردند: «کارفرمای ما هم خودش ورشکسته شده. از او هم نمی‌توانیم توقعی داشته باشیم، خیلی از کارفرماها خودشان آمده‌اند برای بیمه بیکاری.» اینها را همان جوان می‌گوید: «کف حقوق کارگران در پلاسکو، یک میلیون و٢٠٠ هزار تومان بود، اما مثل این‌که بیمه فقط ٨٠٠‌هزار تومان می‌دهد، آن هم سه ماه.» این را با نگاه پرسشگری از مرد کناری‌اش می‌پرسد. او تأیید می‌کند: «من خودم بیمه هستم. یک‌میلیون و ۵٠٠ هزارتومان حقوق می‌گرفتم اما حالا به ما گفته‌اند ٨١٢‌هزار تومان یعنی کف حقوق کارگر را به ما می‌دهند. این بیمه هم برای سه ماه است، بعدش را نمی‌دانیم.» او فروشنده یکی از مغازه‌های طبقه همکف پلاسکو بود: «بیشتر فروشندگان و توزیع‌کننده‌های پلاسکو که خودشان کارفرما نیستند، متاهل هستند و بچه دارند، اینها چه باید بکنند.» آن دیگری به میان حرف‌هایشان می‌آید: «من هنوز حقوق دی‌ماه را نگرفته‌ام، اوضاع اقتصادی خوب نبود، کارفرما هنوز حقوق‌مان را نداده بود، خیلی‌ها مثل من هستند، الان هم نمی‌دانم حقوق دی‌ماه به من تعلق می‌گیرد یا نه. از کارفرما که انتظاری نیست، یکی باید به خودش پول بدهد.» آقای «غیاثوند»، پنجشنبه یعنی روز حادثه تا نیم‌ساعت قبل از ریزش ساختمان در مغازه بود: «آتش‌نشانی به ما گفت تخلیه کنید، تا ما به خودمان بجنبیم، آمدند و همه را ریختند بیرون، فکر نمی‌کنم دیگر کسی در طبقات مانده بود، ما که آمدیم بیرون، یه کم بعدش ساختمان ریخت.» چشم‌هایش قرمز است. شب‌های قبل نخوابیده: «خیلی از خانواده‌ها با ریزش این ساختمان بدبخت شدند، چه آنها که کسی را از دست دادند و چه آنها که مال‌شان را. ما هم یکی از آنهاییم.» مغازه‌ای که غیاثوند در آن کار می‌کرد، بیمه نداشت، هیچ بیمه‌ای: «آنهایی که بیمه آتش‌سوزی بودند، الان می‌توانند پول بگیرند، اما سقف بیمه آتش‌سوزی ٢٠٠‌میلیون تومان است، درحالی‌که خیلی از مغازه‌ها ۴٠٠، ۵٠٠‌میلیون تومان جنس داشتند.» او هم مثل خیلی‌های دیگر، دو ساعتی است که آن‌جا سرپا ایستاده و از خستگی، به جلو خم شده.

جلوی در اداره تأمین اجتماعی، فقط بیمه‌شدگان نیستند که آمده‌اند؛ آنهایی هم که گم شده‌ای در ساختمان فروریخته پلاسکو دارند، آمده‌اند: «پسرعمه‌ام داخل ساختمان بود، هیچ خبری از او نیست، از شهرستان آمدم ببینم چه کار می‌توانم بکنم.» خسته و درمانده است، با لهجه غلیظی حرف می‌زند.

بخشی ازیک گزارش آنا

ثبت نام۵۳۳ نفر از شاغلین ساختمان پلاسکو برای مقرری بیکاری!

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران می‌گوید از روز گذشته۳بهمن، ۵۳۳ نفر از کسبه و کارگران ساختمان پلاسکو برای ثبت نام دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار جنوب غرب تهران مراجعه کرده‌اند.

به گزارش۴بمن ایلنا،حاتم شاکرمی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اظهار داشت: از روز گذشته تاکنون که نامنویسی از کارگران بیکار شده کارگاه‌های ساختمان پلاسکو برای دریافت مقرری بیمه بیکاری آغاز شده است تاکنون ۵۳۳ نفر از کسبه و کارگران شاغل در این ساختمان ثبت نام کرده‌اند و هم اکنون نیز ثبت نام در اداره کار جنوب غرب تهران ادامه دارد.

شاه کرمی با بیان اینکه مقرری بیکاری این افراد از حداقل دستمزد کمتر نیست، افزود: مقرری بیکاری کارگران و کسبه ساختمان پلاسکو از همان روز حادثه پرداخت می‌شود.

پذیرش۳۵۰ کارگر پلاسکو برای دریافت بیمه بیکاری!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران با بیان اینکه ۳۵۰ کارگر پلاسکو برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کرده‌اند، گفت:تمام کارگران این مرکز به شرط داشتن سابقه بیمه، مشمول بیمه بیکاری می شوند.

به گزارش۴بهمن مهر،حاتم شاکرمی ، درباره آخرین آمار مراجعه کارگران ساختمان پلاسکو برای دریافت بیمه بیکاری گفت: دیروز همراه با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پنج ایستگاه پذیرش متقاضیان استفاده از حمایت های بیمه ای کارگران ساختمان پلاسکو واقع در خیابان سرهنگ سخایی تقاطع ۳۰ تیر بازدید به عمل آمد.

وی با اشاره به استقرار ۵ ایستگاه پذیرش تقاضای برقراری بیمه بیکاری از روز شنبه در محل مذکور گفت: به دلیل ازدحام مراجعه کنندگان از روز گذشته ۲ ایستگاه دیگر نیز به ایستگاه های موجود اضافه شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران با بیان اینکه پذیرش متقاضیان استفاده از حمایت های بیمه ای از روز شنبه آغاز شد افزود: طی دو روز گذشته ۳۵۰ نفر از کارگران ساختمان پلاسکو برای برقراری بیمه بیکاری پذیرش شدند که این تعداد در روز نخست(شنبه) ۱۰۰ نفر و در روز گذشته نیز ۲۵۰ نفر بود.

شاکرمی با بیان اینکه بیمه بیکاری این افراد از روز حادثه برقرار می شود افزود: از هفته آینده پذیرش شدگان بر اساس کدرهگیری که به آنها داده شده است به سازمان تامین اجتماعی معرفی می شوند.

وی همچنین درباره نگرانی کارگران کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر پلاسکو مبنی بر اینکه مشمول برقراری بیمه بیکاری نمی‌شوند، گفت: این واحدهای تجاری جزو کارگاه محسوب نمی شوند بلکه واحدهای صنفی هستند؛ علاوه بر این بر اساس تبصره (۲) ماده دو قانون بیمه بیکاری، بیمه شدگانی که به علت بروز «حوادث قهریه و غیرمترقبه» از قبیل سیل، زلزله جنگ، آتش سوزی و… بیکار می شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران ادامه داد: بنابراین تمام کارگران ساختمان پلاسکو حتی در صورت اشتغال در واحدهای زیر ۱۰ نفر مشمول بیمه بیکاری می‌شوند اما مشروط بر اینکه حداقل یک روز سابقه بیمه‌ای داشته باشند.

بر اساس این گزارش، مشمولان دریافت بیمه بیکاری ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو در هنگام مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صورت امکان مدارک اصل شناسنامه و تصویر آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، دفترچه بیمه یا شماره بیمه و عکس به همراه داشته باشند.

جمعی از فعالان کارگری و مدنی سنندج از آتش نشانان شهید تقدیر کردند

صبح روز گذشته۳بهمن، جمعی از فعالان کارگری و مدنی سنندج با حضور در یک ایستگاه آتش نشانی از قربانیان حادثه پلاسکو، تقدیر کردند.

به گزارش ۴بهمن ایلنا، صبح روز گذشته، جمعی از فعالان کارگری و مدنی شهرستان سنندج به همراه جمعی از مردم در ایستگاه مرکزی آتش نشانی سنندج حضور پیدا کردند.

حاضران با تقدیم دسته های گل از آتش نشانان شهید حادثه پلاسکو و دیگر کارگران جانباخته در این حادثه تقدیر کردند.

یکی از حاضران در این برنامه می‌گوید: حضور ما فقط می‌تواند مرهمی بر درد آتش‌نشانانی باشد که همکاران شریفشان را در حادثه دلخراش پلاسکو از دست داده اند و هنوز با سختی‌ها و خطرات فراوان، حافظ مال و جان مردم هستند.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران:جان زحمتکشان طعمه آتش بی توجهی و سودجویی شد!

درآتش سوزی ۲۹ دی ماه ۱۳۹۲ در خیابان جمهوری که به جانباختن دو کارگر خیاط زن منجر شد، سندیکای کارگران فلزکارمکانیک طی نامه هایی به آقایان روحانی و وزیرکار ربیعی به قصور وزارت کار اعتراض کرد. در آن نامه ها به کوتاه بودن نردبان ها و باز نشدن نردبان های هیدرولیکی اعزامی به سانحه و همچنین مجهز نبودن آتش نشان ها به تجهیزات روز اشاره کرده بودیم.

پس از آن حادثه و اعتراض سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ، اقای روحانی به عبدالرضافضلی دستور رسیدگی داد. احمد مسجد جامعی از سوی شورای شهر تهران مامور رسیدگی شد. مجلس سیدمهدی هاشمی، مهردادبذرپاش، علیرضا محجوب را مامور رسیدگی کرد. آنچه اتفاق نیفتاد آسیب شناسی حادثه و عدم پیگیری مناسب بود.

آتش نشانی در تاریخ ۱۲ تیرماه ۹۲ به شماره اتوماسیون ۵۸۵۵۸۱ تذکر به رعایت ایمنی به ساختمان های مذکور داده بود، یعنی شورای شهر و شهرداری که روسای آتش نشانی بودند از این موضوع بی اطلاع نبودند.

آن همه دستور دادن ها با مرگ آتش نشان ها درفاجعه پلاسکو نشان دادکه مسوولین به دنباع رفع مشکل نبوده اند.

سالهاست برج های ۳۰ طبقه در کوچه های ۶ متری در تهران رونمایی می شوند و شهرداری جز فروش تراکم، کاری دیگری نمی کند. سالهاست شهرداری و شورای شهر عوارض از کسبه پلاسکو گرفته اند و چشم به فرسوده بودن ساختمان بسته اند.

شهردار به وظیفه اش جهت رفع خطر از بناها طبق بند ١۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها و تبصره ذیل آن عمل ننموده است. و از همه فاجعه آمیزتر اینکه شهرداری منطقه ۱۲ اخطاریه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ به شماره ۵۰۷۰۴/۵/۵۱۲ را که به مالکین پاساژ پلاسکو ارسال کرده و در آن یادآورشده است «…. جهت رفع خطر و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی…… مبنی بر خطرناک بودن محل مزبور …» پی گیری ننموده است؟

رونوشت این نامه به یگان حفاظت شهرداری منطقه ۱۲، مدیر منطقه ۵ عملیات آتش نشانی، شهردار ناحیه ۱ منطقه ۱۲، مسوول دفتر حوزه امورشهری و فضای سبز منطقه ۱۲، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، اداره کل بازرسی وزارت کار، فرمانداری تهران، مدیر هماهنگی امور اجرایی دفتر قائم مقام منطقه ۱۲، رییس اتاق اصناف تهران، کارشناس بند ۲۰ و مسوول آمار و اطلاعات ساماندهی منطقه ۱۲ فرستاده شده است. با وقوع این فاجعه معلوم می شود که این نامه نگاری ها فقط برای خالی نبودن عریضه و باری به هرجهت برای سازمان ها فرستاده می شود.

متاسفانه وزارت کار و وزارت بهداشت مسوولیت های خود را به خوبی انجام نداده و جهت پلمپ کارگاههاى ناایمن طبق ماده ١٠۵ فصل چهارم قانون کار مصوب ۱۳۶۹ وارد عمل نشده اند، وگرنه این فاجعه رخ نمی داد.

«ماده ۱۰۵ ـ هرگاه در حین بازرسی، به تشخیص بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای، احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود، بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده او و نیز به رئیس مستقیم خود اطلاع دهند.

تبصره ۱ ـ وزارت کار و امور اجتماعی، و وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی، حسب مورد گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای از دادسرای عمومی محل، و در صورت عدم تشکیل دادسرا، از دادگاه عمومی محل، تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را صادر نماید. دادستان، بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام، و قرار مذکور پس از ابلاغ قابل اجراست.

دستور رفع تعطیل توسط مرجع مزبور، در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای و یا کارشناسان ذی ربط دادگستری، رفع نواقص و معایب موجود را تأیید نموده باشند.»

سالهاست سندیکاهای کارگری منجمله سندیکای کارگران فلزکارمکانیک بارها از وزارت کار خواسته است که بازرسی این وزارت فعال شود. چرا اجرای این خواسته برای وزارت کار ناخوشایند است؟ چرا باید عده ای از کارگران سود برده ولی برای ایمنی کارگران هزینه نکنند؟

بی تردید وزیران کار، بهداشت، شهردار و شورای شهر تهران مقصرین اصلی این حادثه هستند.

ما ضمن تسلیت به خانواده های دغدار این زحمتکشان، پیمان می بندیم که این تخلفات را پیگیری کنیم و خون این عزیزان و دو کارگر خیاط زن سال ۱۳۹۲ را نگذاریم پایمال شود.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

۳ بهمن ۱۳۹۵

مغازه دارها و هیئت مدیره ساختمان اخطاریه های شهرداری را به مالک اصلی (بنیاد مستضعفان) ارائه داده بودند ولی عکس العملی ندیدند!

جواد درودیان در پاسخ به این سوال که شهرداری مدعی است که حکم تخلیه برای ساختمان پلاسکو فرستاده شده بود، گفت: مغازه دارها هم اخطاریه های لازم را به مالکین (بنیاد مستضعفان) ارائه داده بودند ولی کسی حاضر به پاسخگویی این اخطاریه ها نبوده است.

جواد درودیان، رییس اتحادیه پیراهن دوزان،در خصوص جزییات جلسه ای که روز گذشته۳بهمن برگزار شد، اظهار کرد: آن چیزی که در این جلسات برای ما اهمیت دارد این است که به مسائل مال باختگان رسیدگی شود و اینکه مال باختگان در این حادثه چقدر ضرر دیده اند و حالا که سرمایه و سرقفلی افراد از بین رفته باید برای آنها چاره ای اندیشیده شود که بتوانند باز هم به کار خود ادامه دهند.

درودیان خاطر نشان کرد: در جلسه ای که روز گذشته برگزار شد، مالک اصلی (بنیاد مستضعفان) شرکت نکرده بود و طی جلسات متعددی که برای “حادثه پلاسکو” برگزار شده تا به حال هیچ نماینده و مسئولی در جلسات حضور پیدا نکرده و واقعا ما نمی دانیم مالک اصلی کجاست که به داد این مال باختگان برسد؟

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری مدعی بوده که حکم تخلیه برای ساختمان پلاسکو فرستاده شده بود، گفت: مغازه دارها هم اخطاریه های لازم را به مالکین (بنیاد مستضعفان) ارائه داده بودند ولی کسی حاضر به پاسخگویی این اخطاریه ها نبوده است.

بخشی ازیک گزارش دیده بان

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات شهرسازی:

شهرداری قانوناً مسئول ایمنی اماکن عمومی است/ ساختمان‌هایی با مشخصات پلاسکو در تهران فراوان است

رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی گفت: شهرداری تهران می‌گوید ۱۶ بار به مالک ساختمان پلاسکو تذکر داده است. بنا بر این خطری را احساس کرده که این تذکرات را داده است اما اقدامی برای ایجاد ایمنی در این ساختمان انجام نداده است این در حالی است که شهرداری مسئول ایجاد ایمنی در اماکن عمومی است.

به گزارش۴بهمن ایلنا،علی بیت اللهی با اشاره به دلایل فروریزش ساختمان پلاسکو پس از آتش سوزی گفت: ساختمان پلاسکو با بدنه فولادین ۵۰ سال گذشته ساخته شده است که در آن زمان چیزی به نام مقررات ملی ساختمان وجود نداشت.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی، مقررات ملی ساختمان را تدوین کردند که بر اساس این مقررات به ساختمان‌های فولادی و با بدنه فلزی که عایق حرارتی نداشته باشند پایان کار داده نمی‌شود.

رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی با تاکید بر این که یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف ساختمان‌ها با بدنه فولادی مانند پلاسکو عدم مطابقت آنها در برابر حرارت است که پوشش ضد حریق ندارند.

وی افزود: با آتش سوزی در طبقات دهم و نهم ساختمان پلاسکو، بدنه فولادی این ساختمان نرم می‌شود و با توجه به سن بالای این ساختمان پس از نرم شدن بدنه، این طبقات سست می‌شوند و بر روی طبقات دیگر فرو می‌ریزند. این حجم آوار باعث می‌شود که سایر طبقات هم بر روی یکدیگر فروبریزند.

بیت اللهی با تاکید بر اینکه مراکز تجاری که ویژگی‌ها و مشخصات پلاسکو را در تهران دارند فراوان هستند ، گفت: در همان مرکز شهر و نزدیک به محدوده بازار اغلب پاساژها و مراکز فروش، همین شرایط ساختمان پلاسکو را دارند و همین خطرات آنها را هم تهدید می‌کند.

این مقام مسئول گفت: اطلاعاتی از این ساختمان‌ها داریم اما از بردن نام این مراکز تجاری معذور هستیم و اساسا نظارت بر رعایت موارد ایمنی در ساختمان‌ها بر عهده شهرداری‌ها است.

وی افزود: همچنین نحوه لوله‌کشی گاز و افزایش مواد قابل اشتغال سطح خطر را در مراکز تجاری بالا برده است.

این مقام مسئول با اشاره به خلا قانونی در مورد نظارت بر ساختمان‌های مسکونی اظهار داشت: متاسفانه همین خطراتی که باعث فروریزش ساختمان پلاسکو در ساختمان‌های مسکونی هم وجود دارد و تهران هم مملو از ساختمان‌های مسکونی قدیمی با مشخصات ساختمان پلاسکو است.

وی افزود: در مورد نظارت بر موارد ایمنی در ساختمان‌های مسکونی با خلا قانون مواجه هستیم و نمی‌توانیم مالک یک ساختمان مسکونی را الزام به این کنیم که از سیستم اطفای حریق استفاده کند.

بیت اللهی تاکید کرد: البته برای مراکز تجاری و اماکن عمومی قانون به صراحت شهرداری‌ها را ملزم به نظارت کرده است، گفت: قانون شهرداری‌ها می‌گوید به طور مشخص وظیفه نظارت بر نحوه رعایت موارد ایمنی در اماکن عمومی بر عهده شهرداری‌ها است.

بیت اللهی گفت: در قانون شهرداری ماده ۵۲ بند ۱۴ به صراحت شهرداری‌ها را ملزم می‌کند که اگر مالک ساختمان پس از تذکرات شهرداری اقدام به تمهیدات ایمنی نکرد خود شهرداری‌ها باید نسبت به ایجاد ایمنی در این ساختمان‌ها اقدام کند.

وی افزود: شهرداری ملزم به این بود که ایمنی ساختمان پلاسکو را ایجاد کند و پس از آن از مالک ساختمان یعنی، بنیاد مستضعفان خسارت و به اضافه ۱۵ درصد جریمه دریافت کند.

رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری تهران در ایجاد امنیت ساختمان پلاسکو جدیت به خرج نداد ، گفت: امروز سانحه پلاسکو در سطح جهانی مطرح شده و همین نمونه برای تجربه شهرداری باید کافی باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های تجاری تهران همین شرایط ساختمان پلاسکو را دارند اظهار کرد: شهرداری به فکر ایجاد ایمنی در سایر ساختمان‌ها باشد.

بیت اللهی تاکید کرد: شهرداری تهران می‌گوید ۱۶ بار به مالک ساختمان پلاسکو تذکر داده است. بنا بر این خطری را احساس کرده که این تذکرات را داده است اما اقدامی برای ایجاد ایمنی در این ساختمان انجام نداده است این در حالی است که شهرداری مسئول ایجاد ایمنی در اماکن عمومی است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری اهرم اجرایی برای ایجاد ایمنی در اماکن عمومی دارد، گفت: شهرداری می‌توانست نسبت به پلمپ ساختمان پلاسکو اقدام کند و یا اینکه با منابع خود ایمنی را برقرار و بعد از آن خسارت را به اضافه ۱۵ درصد جریمه از مالک دریافت کند اما شهرداری هیچ جدیتی به خرج نداد.

این مقام مسئول تاکید کرد:‌ معتقدم در وهله اول مقصر خود مالک بوده که نسبت به رعایت موارد ایمنی اقدام نکرده و پس از آن شهرداری باید پاسخگو باشد چرا که طبق قانون شهرداری مسئول برقراری ایمنی در ساختمان‌ها است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می شود نحوه عملیات آتش نشانی در اطفای حریق غیر کارشناسی بوده و خاموش سازی این حجم از آتش با آب باعث سنگین ساختمان و فروریزش آن شده است ، گفت: این اظهارنظر غیرکارشناسی است چرا که اولین اقدام برای کاهش دمای ساختمان را آتش نشانی انجام دادند اما آنچه که مشهود است این است که امکانات آتش نشانی ها برای اطفای چنین حریقی کافی نبوده است و شهرداری باید نسبت به افزایش تجهیزات آتش نشانی‌ها اقدام می‌کرد.

چهارم بهمن ماه۱۳۹۵

akhbarkargari2468@gmail.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com