نشست مورخ پانزدهم آبان ماه گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌‍شناسی ایران با موضوع تفکیک جنیستی و با سخنرانی دکتر سعید معیدفر و شهلا اعزازی برگزار شد. دراین نشست سعید معیدفر، درباره انگیزه‌ها و پیامدهای تفکیک جنسیتی سخنرانی کرد و شهلا اعزازی به موضوع حمایت‌های دولتی از مردان پرداخت.

سعید معیدفر، سخنران اول این نشست بود وی در ابتدای سخنان خود به مطلب منتشر شده‌ای از او در سایت خبرآنلاین تحت عنوان «پروژه تفکیک جنسیتی یا تقویت تابوی سکسی؟» اشاره کرد که و واکنش‌ها و نظرات مخاطبان بسیاری را در پی داشت.

او همچنین با اشاره به مطالعه‌ای اجتماعی درباره مصرف مواد مخدر در سال ۸۳ گفت: از ۱۵۰۰ نمونه بررسی شده در سطح دانشگاه‌ها جرایمی چون مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان تنها ۳درصد بوده، این درحالی است که میزان افرادی که در گروه سنی مشابه در خارج از دانشگاه‌ها به مصرف موادمخدر می‌پردازند ۱۶-۱۵ درصد گزارش شده است. وی تاکید کرد: در بحث روابط اخلاقی نیز طبق مطالعات صورت گرفته برخلاف تصورات مسئولان امر، دانشگاه‌ها محیط سالم‌تری در مقایسه با محیط خارج از آن داشته‌اند.

این جامعه‌شناس افزود: در سال‌های اخیر شاهد گسترش روند طرح‌های تبعیض آمیز علیه زنان بوده‌ایم. طرح‌هایی چون تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها، کاهش اشتغال زنان، کاهش سهمیه زنان در دانشگاه‌ها و برخی رشته‌های دانشگاهی و همچنین بحث افزایش جمعیت که زنان را به سمت خانه نشین شدن رهنمون می کند. وی با اشاره به این که تغییر سبک زندگی زنان و جوانان و تاثیر آن بر تغییر مناسبات قدرت گفت: زنان و جوانان در سال‌های اخیر با تغییر سبک زندگیشان و حضور فعال در سطح اجتماع و جامعه نظام سلطه را به چالش کشانده‌اند. از این رو نظام سلطه سعی می‌کند به بهانه استحکام خانواده؛ که می‌گوید زنان نقش پررنگ‌تری در آن دارند، زنان را به پذیرش نقش‌های سنتی و کلیشه‌ای رایج بازگرداند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی از مهمترین پیامدهای منفی بحث تفکیک جنسیتی افزایش سطح خشونت‌های خانگی خواهد بود. هرچه شناخت دو جنس از هم کمتر باشد، تعاملات نیز کمتر خواهد شد و فاصله و شکاف‌های جنسیتی بیشتر می‌شود و که موجب گسترش خشونت‌های خانگی خواهد شد. وی، افزایش فحشا و کاهش اعتماد به نفس زنان را از دیگرپیامدهای منفی تفکیک جنسیتی دانست.

دکتر شهلا اعزازی، جامعه‌شناس و مدیر گروه مطالعات زنان٬ سخنران دوم این نشست بود که به موضوع حمایت دولتی مردان از طریق سیاست‌هایی چون تفکیک جنسیتی پرداخت. این جامعه‌شناس در ابتدای سخنان خود با اشاره‌ای به موضوع آموزش زنان گفت: آموزش زنان در ایران حدود ۱۵۰ سال است که دیگر بحث برانگیز نیست و پس از مشروطه زنان همواره بحث آموزش و حضور در عرصه‌های اجتماعی را به عنوان اولین و مهمترین خواسته‌های خود مطرح کرده‌اند. وی در ادامه سخنان خود گفت: با آغاز سال ۱۳۰۰ در واقع دوره مدرنیزاسیون در ایران آغاز شد که روابط خانوادگی بدون تغییرات اساسی در قوانین رو به بهبودی گذاشت و به علت قباحتی که با یک سری رفتارها همراه شد، دیگر آن رفتارها حداقل در ظاهر انجام نگرفت. این موضوع در حال حاضر هنوز هم دیده می‌شود به طور مثال وجود چندهمسری علیرغم تمامی تبلیغاتی که برای آن انجام می‌شود، پنهان نگاه داشته می‌شود. استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بنابراین در آن زمان بدون تغییرات قانونی تاحدودی به سمت خانواده مدرن پیش می‌رفت. در بحث آموزش هم زنان توانسته‌اند تاحدودی به خواسته‌های خود برسند. مثلاً بعد از تأسیس دانشگاه تهران برای مدت کوتاهی از ورود زنان به این دانشگاه ممانعت شد که بعد از پیگیری‌های مهرانگیز منوچهریان، او توانست برای تحصیل در رشته حقوق وارد دانشگاه تهران شود و به دنبال او زنان دیگر به حق تحصیل در دانشگاه دست یافتند.

اعزازی افزود: علی‌‍رغم تمام مشکلات و سنگ اندازی‌ها به نظر می‌رسد امروزه اکثر خانواده‌ها با ادامه تحصیل دختران و زنان خود در دانشگاه‌ها و ورود به اجتماع و بازار کار مشکلی ندارند. اما از سوی دیگر از آن جایی که در حکومت کنونی خانواده نهاد مهمی تلقی می‌شود، آن هم خانواده سنتی که اقتدار مرد در آن زیاد است، حکومت مدام در حال رسیدگی و تصویب قوانین به سود مردان است. بحث چند همسری، ازدواج موقت، تعیین حد و سقف برای مهریه، تبلیغ ازدواج در سنین پایین از جمله اقدامات حکومت در جهت افزایش رفاه حال مردان جامعه بوده است.

اعزازی در ادامه تأکید کرد: علی‌رغم آنکه نگاه حکومت به عرصه خصوصی نگاهی به شدت سنتی است اما زنان و جوانان نگاه مدرن و متفاوتی از حکومت دارند و همین امر موجب شکست سیاست‌های حکومتی در حوزه عمومی و خصوصی شده است. بنابراین حکومت سعی در پیاده سازی ایده جدید در این زمینه دارد که دور نگه داشتن زنان از حوزه عمومی است. حکومت سعی می‌کند با اعمال قدرت و ایجاد تغییر در عرصه‌های عمومی، مردسالاری را در عرصه‌های خصوصی نیز مستحکم سازد و به همین خاطر با اعمال محدودیت‌ها می‌خواهد زنان را از بازار کار بیرون سازد یا با خارج نگه داشتن زنان از حوزه‌های مهم اقتصادی آنها را در رده‌ها و موقعیت‌های پایین شغلی و اجتماعی نگاه دارد.

این جامعه‌شناس همچنین گفت: اعمال قدرت و تفکیک جنسیتی موجب می‌شود دختران و پسران برای رهایی از آن اقدام تصمیمات فردی بگیرند. تصمیمات فردی پتانسیل تبدیل گشتن به یک مطالبه اجتماعی را دارد. خواسته‌ای که ممکن است چون پایگاه اجتماعی و تحلیل درستی ندارد نتایج و تبعات منفی را به دنبال داشته باشد.

در پایان این نشست سخنرانان به پرسش حاضران پاسخ گفتند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com