captureیک بیانیه مشترک تایید شده توسط ٨۵٠ سازمان از ١۵٧ کشور نیاز به رای دادن به نفع حفظ حکم کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی را برجسته ساخت.

٢١ نوامبر ٢٠١۶ (نیویورک) – حکم کارشناس مستقل سازمان ملل متحد در گرایش جنسی و هویت جنسیتی (اس او جی آی)، باوجود کشمکش های خصومت آمیز در جلسه ٧١ ام کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک محافظت شده است.

“هلن کندی” و “روت بالداچینو” سردبیران ایلگا گفتند : “ایلگا اعلام نمود که این حکم امروز در نیویورک حفاظت شد.”

“مانند سازمان های فدراسیون جهانی دگرباشان، ما اوایل امسال برای ایجاد این موقعیت مهم درخواست دادیم و در ژوئن ٢٠١۶ به سختی برای رای گیری در ژنو مبارزه کردیم. ما امروز این گام مهم را تجلیل می کنیم که افراد دگرباش سراسر جهان مورد حفاظت قرار گرفته اند. ما در واقع به سمت جهانی که در آن با همه آزاد و برابر رفتار می شود، حرکت می کنیم.”

سازمان ها و فعالان دگرباش سراسر جهان به سرعت بسیج شدند تا نگرانی هایشان را در خصوص پیامدهای این قطعنامه خصومت آمیز نسبت به دولت های ملی و همچنین مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بیان کنند.

یک بیانیه مشترک تایید شده توسط ٨۵٠ سازمان از ١۵٧ کشور نیاز به کشورها برای احترام به اقتدار شورای حقوق بشر و رای دادن به نفع حفظ حکم کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی را برجسته ساخت.

“جسیکا استرن” مدیر اجرایی اقدام آشکار بین المللی، تنها سازمان دگرباشان مستقر در ایالات متحده با مقام مشورتی در سازمان ملل متحد، گفت :”زمانی که نیروها دست در دست هم می دهند، کارهای بسیاری انجام خواهد شد. ما با این نتیجه ی رای گیری و تایید این مساله که دولت ها به ساز و کارهای شورای حقوق بشر باور دارند، تشویق شدیم. این مساله حیاتی است که یکپارچگی شورای حقوق بشر دست نخورده باقی مانده است و بیشتر در کمیته سوم تضعیف نمی شود.”

موقعیت کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی در “حفاظت در برابر خشونت و تبعیض بر پایه گرایش جنسی و هویت جنسیتی با تصویب قطعنامه تاریخی در ٣٠ ژوئن امسال فرمان داده شد و توسط “ویتیت مونتاربهون” یک کارشناس حقوق بشر از تایلند اجرا می شود. کمپینی از ۶٢٨ سازمان غیر دولتی از ١۵١ کشور از تصویب قطعنامه و برقراری این موقعیت دفاع نمودند.

در اوایل نوامبر، بوتسوانا، به نمایندگی از گروه آفریقایی یک قطعنامه خصومت آمیز در گزارش سالانه شورای حقوق بشر ارائه داد که بطور ویژه حکم کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی را هدف قرار می دهد.
این قطعنامه به قانونی بودن ایجاد این حکم اعتراض می کند و آن را رد می کند، در اصل استدلال می کند که گرایش جنسی و هویت جنسیتی (اس او جی آی) بطور جهانی به عنوان حقوق بشر به رسمیت شناخته نشده و در قوانین بین المللی تدوین نشده است.
این قطعنامه خواستار به تعویق افتادن نامحدود این حکم تا زمانی بود که توافق و عقیده اکثریت در تعریف گرایش جنسی و هویت جنسیتی (اس او جی آی) و اساس قانونی که این حکم ایجاد شده است، صورت گیرد. در بیانیه گروه آفریقایی آمده است :
“ما شورا هشدار دادیم که این شورا در حال تعمق در مسایلی است که اساسا در صلاحیت داخلی دولت ها می باشد و مخالف تعهد منشور سازمان ملل متحد در احترام به حاکمیت دولت ها و اصل عدم مداخله است.”

از همه مهمتر قطعنامه کارشناس مستقل کاربردهای شوم این دو مفهوم را افزایش می دهد :
گرایش جنسی و هویت جنسیتی.
ما می خواهیم که تاکید کنیم که این دو مفهوم مرتبط با ابزار حقوق بشر بین المللی موجود نیستند و نباید باشند.”

در پاسخ به قطعنامه گروه آفریقایی، که توسط بوتسوانا ارائه شد، “مونیکا تابنگوا” فعال حقوق بشر بوتسوانا و مدیر ایلگا شاخه آفریقا اظهار نمود :

“ما عمیقا ناامید هستیم که بوتسوانا رهبری این حرکت فریبنده و اشتباه توسط گروه آفریقایی را به عهده گرفته تا دستاوردهای کمپین حقوق بشر از جمله حفاظت در چارچوب حقوق بشر موجود را از بین ببرد.
اجازه دهید به هر کس یادآوری کنیم که حکم گرایش جنسی و هویت جنسیتی درباره مردم واقعی و حق آنها برای این هدف است که امن زندگی کنند، از خشونت و تبعیض آزاد باشند و اینکه این زندگی ها را نمی توان به تعویق انداخت یا بطور نامحدود به بعد موکول نمود. ما از طرف دولت هایمان سزاوار بیشتر از این هستیم.”

کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی پس از اتخاذ یک قطعنامه در شورای حقوق بشر در ژوئن ٢٠١۶ ایجاد شد و توسط هفت کشور آمریکای لاتین، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، مکزیک و اروگوئه آغاز شد. این کشورها به علاوه السالوادور با تلاش گروه آفریقایی برای به تعویق انداختن این حکم با معرفی یک اصلاحیه برای حذف قطعنامه مخالفت نمودند و بند خصمانه را حذف کردند.

یک یادداشت توضیحی توسط کشورهای آمریکای لاتین در اصلاحیه ارسالی در حمایت از حکم گرایش جنسی و هویت جنسیتی و یکپارچگی کمپین حقوق بشر ارایه شد :
“جدیت این عواقب در این واقعیت قرار می گیرد که پیش از این هرگز کشور یا گروهی از کشورها تلاش نکرده اند تا فرایندهای ویژه که توسط شورای حقوق بشر تصویب شده اند را به چالش بکشند.”

اگر مجمع عمومی گزارش سالانه شورا را بازگشایی کند و از یک رویکرد انتخابی استفاده کند که به دنبال متوقف کردن کدام قطعنامه یا به تاخیر انداختن آن بطور نامحدود می باشد، این مساله اساسا قدرت اعطایی به شورا را توسط مجمع عمومی تضعیف می کند، بنابراین داشتن پیامدهای فراتر از قطعنامه ویژه تحت بررسی است.

در حالی که ١٩٣ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حق رای داشتند، تنها ١٧٨ کشور تصمیم گرفقند که رای بدهند. در نتیجه اصلاحیه تصویب شد و منجر به شکست قطعنامه خصمانه و تهدید فوری علیه استقرار کارشناس گرایش جنسی و هویت جنسیتی شد. در کل، ٨۴ کشور به نفع این اصلاحیه و ٧٧ کشور بر خلاف آن رای دادند و ١٧ کشور رای ممتنع دادند.

جامعه مدنی دگرباش در آسیا و منطقه اقیانوسیه حمایت شان از کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی را بیان کردند، به این امید که یک نماینده از منطقه به فرایند حفاظت از افراد با گرایش جنسی و هویت جنسیتی مختلف کمک خواهد نمود. در پاسخ به این رای، “رایان سیلوریو”، هماهنگ کننده منطقه ای انجمن گرایش جنسی، هویت جنسیتی و بیان جنسیتی آسیایی برای گفت :

“امروز ما ماموریت بنیادین این شورا و تعهد سازمان ملل متحد به ارتقای حقوق بشر و برابری برای همه را یادآور شدیم. ما با گفتگوی آزاد با دولت های عضو آسیایی تشویق شده ایم و بویژه از تایلند سپاسگزاریم که رهبری حفاظت از این حکم را نشان داد.”

شکست قطعنامه پیشنهادی خصمانه نه تنها بدین دلیل مهم است که اختیار شورای حقوق بشر را از سر گرفته است بلکه حرکت رو به جلوی کار کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی را مجاز می کند که یک گام بسیار مهم در تعهد سازمان ملل متحد برای حفاظت از جهانشمولی حقوق بشر بویژه جوامع آسیب پذیر است. این مفهوم که افراد نمی توانند نادیده گرفته شوند و دولت ها باید از تمامی افراد بدون استثنا در مقابل تبعیض و خشونت محافظت کنند.

“مایکا گرینویچ” فعال دگرجنس گونه و مشاور حمایت بین المللی آر اف اس ال، فدراسیون سوئدی برای حقوق دگرباشان گفت : “موقعیت کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی در آشکار کردن اعمال وحشتناک خشونت و تبعیض که بسیاری از افراد به دلیل گرایش جنسی یا هویت جنسیتی شان با آن مواجه می شوند، حیاتی است. این بدرفتاری ها همه جا رخ می دهد، هیچ کشور یا منطقه ای نسبت به آنها ایمن نیست. اسناد محکم وجود دارد که عواقب همجنسگراستیزی و دگرجنسگونه ستیزی بر زندگی مردم را نشان می دهد و توصیه می کند که چگونگی بررسی این چالش ها از یک دارنده حکم روند ویژه کمپین حقوق بشر به دولت ها کمک خواهد کرد تا مسیولیت حفاظت از افراد دگرباش را به عهده بگیرند. این بسیار سخت تر از نادیده گرفتن حقایق خواهد بود.”

در حالی که قطعنامه خصمانه امروز تصویب نشد، جامعه مدنی هشدار داد که تلاش های آینده برای متوقف کردن فرایند کارشناس مستقل گرایش جنسی و هویت جنسیتی خارج از تصور نیست. این کارشناس مستقل با کار زیاد ارزیابی اجرای قانون حقوق بش بین المللی موجود روبروست، و نیز شناسایی بهترین اعمال و شکاف های موجود، بالا بردن آگاهی از خشونت و تبعیض بر پایه گرایش جنسی و هویت جنسیتی، درگیر شدن با گفتگو و مشورت با کشورها و دیگر ذینفعان و تسهیل ارائه خدمات مشاوره، کمک های فنی، ظرفیت سازی و همکاری برای کمک به بررسی خشونت و تبعیض در این زمینه ها.

“استیو لتسیک” مدیر دسترسی فصل ٢، یک سازمان حقوق بشر دگرباشان آفریقای جنوبی گفت :”مانند همیشه، مبارزه تا تضمین اینکه دولت ها دست به انتخاب اشتباه نمی زنند و از حقوق بشر حفاظت می کنند. ما باید همچنان مراقب باشیم و پیروزی جهانشمول و غیرتبعیض را در همه سطوح تضمین کنیم. ما باید همچنین تضمین دهیم که ما با یکدیگر کار می کنیم تا تغییری ایجاد کنیم که تمامی افراد دگرباش از آن بهره مند شوند. حفظ اصول حقوق بشر برای صلح و امنیت همه افراد در هرجایی اولویت است.”

ترجمه تخصصی برای دارما و مارتیا: احسان پارسی

فیس بوک ما:
‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:
‏http://dharmamartia.org
صفحه خبر وبسایت :
‏http://dmblog.dharmamartia.org/ home
کانال تلگرام ما:
‏https://telegram.me/DharmaMartia
همکاران ما:
‏http://media.hamyaari.ca
‏www.Khodnevis.org
‏https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
‏‎منبع :

http://ilga.org/united-nations-sogi-mandate-safeguarded-in-face-of-hostility/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com