پایان مرتضوی؟
reuters

اولین بار نام او با پرونده زهرا کاظمی بر سر زبان ها افتاد ، از این اتفاق تا برخورد با هیات منصفه مطبوعات و در نهایت انحلال آن تا توقیف صدها نشریه ، تا همین هفت سال پیش و واقعه کهریزک و اتفاقات پس از آن و ریاست اش بر تامین اجتماعی همه و همه مملو از تخلفات و بی قانونی های اوست و همیشه پای او در میان بوده است . تا اینکه در هفته گذشته انتشار نامه ایی از سوی او و البته شهید نامیدن کشته شدگان این ماجرا، بار دیگر نام او را در فضای رسانه ایی مطرح نمود.
اما سعید مرتضوی که بود و در نهایت این نامه از چه ابعادی قابل بررسی است؟
سعید مرتضوی به نقل از تمام کسانی که روزی با او رو در رو شده اند به صورت علنی بیان می کرده است تنها و تنها از شخص رهبری دستور می گیرد، حالا عذرخواهی او را آیا می توان به عنوان عذرخواهی شخص خامنه ایی از مردم تلقی کرد؟
واکنش ها بسیار متفاوت است از آقای زائری که درخواست اعدام او را داشته است تا تعدادی اپوزوسیون خارج نشین که این نامه را نشانه ایی بر تغییر در مواضع و عملکرد قوه قضایی و رژیم ایران می دانند.
به نقل از یکی از همین افراد فشار افکار عمومی در این پرونده را دلیلی بر این کار می دانند اما این دیدگاه هم این نکته را نادیده می گیرد چرا افکار عمومی در ماجراهای دیگر تاثیرگذار نبوده است؟
اما از دیدگاه اینجانب این نامه از دو یا سه جنبه قابل اهمیت است و در هر صورت نباید نادیده گرفته شود :
۱.کهریزک به رسمیت شناخته شده است ، یعنی تمامی اتفاقاتی که تا به امروز سران نظام از زیر آن شانه خالی می کرده اند ، را به تایید کرده است و این شامل تمامی آن موارد است ؛ کسانی که تا دیروز مرگشان را بر اثر بیماری اعلام می کرده اند اکنون تایید می کند که بر اثر اتفاقات و فضای کهریزک بوده است.
۲. تا امروز هرچه در مورد کهریزک گفته شده است ، این بوده که هیچ کدام از ارگان ها مسئولیت آن را بر عهده نمی گرفته اند از نیروی انتظامی گرفته که آقای احمدی مقدم طی مصاحبه ایی اعلام کرد که تمامی مشکلات کهریزک را به مرتضوی گوشزد کرده است تا خود شخص سعید مرتضوی که همیشه سخن اش این بوده که در آن روزها برای دفاعیه دکترا در مرخصی بوده است.
نهایت این مسئله این است که تا امروز هیچ کس به عنوان شخص اصلی به صورت جدی مطرح نبوده است ، اما این نامه مرتضوی را به عنوان شخص اول مطرح می کند.
۳. با توجه به دو مورد گفته شده حال می توان اینگونه جمع بندی نمود : اکنون می توان به صورت رسمی سعید مرتضوی را مسئول اصلی این جریانات در نظر گرفت و ارگان های حقوقی و حقوق بشری و حتی خانواده قربانیان از این نامه برای دادخواستی جدید اقدام کنند و در دادگاهی جدید از او خواستار پاسخگویی باشند، البته همه این ها در زمانی اتفاق خواهد افتاد که در جریان قضایی و مسئولین قضایی اراده ایی برای پاسخگویی به وجود آید که در حال حاضر چندان روشن نیست.
با این همه خانواده سه کشته شده مطرح کهریزک می توانند بار دیگر پی گیری هاشان را ادامه دهند مگر اینکه شخص مهم و تاثیر گذار این پرونده ، آقای روح الامینی با توجه به نزدیکی به خامنه ایی و جریانات اصلی حکومت بخواهد این عذرخواهی را قبول نموده و در نهایت کهریزک برای همیشه مختومه گردد.
این نکته قابل تامل است که از شخص خامنه ایی چندان اعتقادی به مسئله کهریزک ندارد (چه اینکه خود او نیز باید پاسخگو باشد) او در تمام این هفت سال گذشته چنان تمایلی به پایان بخشیدن به آن نداشته است چه آنکه در تمامی این سال ها توجه اصلی اش به جریان فتنه معطوف بوده است و اگر این اراده را نشان می داد شاید می توانست اندک اعتماد عمومی را به خود برگرداند.
در پایان آیا می توان امیدوار بود که این اولین گام برای به رسمیت شناختن ماجراهای سال ۸۸بود ؟ آنچه که از دید خامنه ایی ظلم به نظام و مردم تلقی می شود.

به امید پایانی بر تمامی ظلم هایی که بر مردم و مملکت می رود…

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com