محمدکاظم بجنوردی سرویراستار دایره المعارف بزرگ اسلامی در اشاره به مشکلات مالی مرکز دایره‌المعارف گفته است که این مرکز ممکن است به خاطر مسائل مالی تعطیل شود!

دایره المعارف بزرگ اسلامی

آقای بجنوردی با اشاره به بودجه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی مرکز هشدار می دهد اگر به مشکلات مالی رسیدگی نشود این مرکز فرهنگی که ۱۸ طرح پژوهشی تحقیقی را – عمدتا انواع دانشنامه – دنبال می‌کند، تعطیل خواهد شد.

بیش از ۲۰۰ محقق در این مرکز فعالیت می کنند و آقای بجنوردی می گوید با توجه به مشکلات مالی «نتوانسته ایم دو ماه حقوق کارکنان و یک سال حق‌ تالیف مقالات را پرداخت کنیم».

«برای سرپا نگه داشتن این مرکز نامه‌های متعددی نوشتیم و به تازگی نیز در دیدار با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به شرح وضعیت دشوار مالی پرداختیم که با توجه به خالی بودن خزانه دولت کاری از دست آن‌ها ساخته نیست.»

اما آیا واقعا خزانه دولت خالی است؟ یا اولویتهای دولت نابسامان است؟

نگاهی به فهرست موسساتی که از بودجه فرهنگی کشور تغذیه می کنند جواب این سوال را روشن می کند:

موسسه امام خمینی قم که در مجموع بجز وابستگی اش به یکی از دشمنان جمهوری و رای و مردم و پشتیبان معنوی دولت آخرالزمان احمدی نژاد، یعنی مصباح، روشن نیست چه تولیدی دارد و به چه کار مثبتی مشغول است بودجه ای بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان دارد! لابد ناز شست حمایت اش را از کسی که اقتصاد ایران را ویران کرد می گیرد.

کمک به تجهیز مصلاها که از طرح های نامشخص است رقمی نزدیک به آن یعنی ۲۷.۵ میلیارد تومان بودجه دارد!

طرح زیارت در ردیف بعدی بودجه هم بودجه اش ۲۷.۵ میلیارد تومان است!

بعد می رسیم به مجمع جهانی تقریب (۲۷.۵ میلیارد تومان)، ستاد احیای امر به معروف (۲۴ میلیارد تومان)، موسسه نشر آثار امام با رقم شگفت انگیز ۱۶ میلیارد تومان و بعد موسسه آقای جوادی آملی با بودجه ۱۱ میلیارد تومان و تا ردیف های پایین تر موسسه مداحان به نام دعبل خزاعی با بودجه ای ۷.۴ میلیارد تومانی!

تنها بعد از این ردیف های اساسی مملکت است که می رسیم به دایره المعارف نویسی. دایره المعارفی که آبروی علم و فرهنگ و دانشوری در ایران بعد از انقلاب بوده است و سالها ست روشن و شفاف نتیجه کارش در اختیار عموم است بودجه اش از بودجه مداحی در کشور کمتر است چنانکه از بودجه یک موسسه شخصی فلان آیت الله ولو خوشنام هم خیلی کمتر است. و البته بودجه اش یک چهارم زیارت است که معلوم نیست چرا به بودجه اصولا نیاز دارد. در زیارت مردم معمولا پول خرج می کنند نه اینکه پول بگیرند! معادل ۵ میلیارد تومان دیگر هم به رفتن دانشگاهیان به عتبات کمک می شود! و مرکز الگوی اسلامی ایرانی که باز از مراکزی است که معلوم نیست چه می کنند و تعریف کارشان چیست و سود بودن و نبودن شان چیست به اندازه دایره المعارف بزرگ اسلامی بودجه دارد: ۶.۵ میلیارد تومان.

شرح مفصل تری از بودجه فرهنگی را اینجا بخوانید: بودجه فرهنگی ایران کجا خرج می شود؟
فهرست موسسات بودجه گیرنده را اینجا بیابید.

پس خزانه خالی نیست. آن چیز که خالی است ذهن کسانی است که پول نفت کشور را صرف اتینا می کنند و دورهمی می ریزند و می پاشند و حیف و میل می فرمایند. اما حیف شان می آید که پولی را که مال خودشان هم نیست و مال مملکت است صرف یک کار ماندگار کنند. لابد به خاطر اینکه دایره المعارف همیشه تلاش کرده وارد بحث های جناحی نشود و رفتار علمی خود را ترک نکند و پناهگاه دانشوران کشور باشد. اما در کشوری که همه چیزش سیاسی است طبعا چنین روشی موسسه ای بزرگ را پایین تر از مداحی قرار می دهد و همردیف مراکزی که می خواهند به خیال خودشان الگوی اسلامی بسازند. گویا مملکت تازه مسلمان شده است!

آقای بجنوردی گفته است با توجه به مشکلات مالی که مرکز با آن دست به گریبان است، «در تلاش هستیم تا چاپ سوم مجموعه «تاریخ جامع ایران» را پیش‌فروش کنیم». من یک دوره برای خودم می خرم. تا دست کم سهم کوچکی در حفظ مرکزی داشته باشم که تمام این طرح های پول حرام کن خواهند رفت و اثری از آنها باقی نخواهد ماند اما این مرکز باقی می ماند ولو اینکه به ستم بعد از سی و اندی سال کار و به خاطر اینکه خیلی ارزشی نیست به جبر بسته شود. آن روز مباد اما در ولایت ما این کاملا ممکن است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com