غلامحسین رمضانی در طی ۱۲ سال گذشته و در دوره‌های سرکوب گسترده مخالفان در ایران، همواره متصدی پست‌های اطلاعاتی و امنیتی مهم و کلیدی بوده است .او جزو معدود مقامات اطلاعاتی است که هم‌زمان با تصدی ریاست حفاظت اطلاعات ناجا به دستور سیدعلی خامنه‌ای، به مسئولیت اطلاعات ناجا هم منصوب شد.
موارد نقش غلامحسین رمضانی در موارد نقض حقوق بشر بسته به سمت او در دوره‌های زمانی مختلف، قابل بررسی است، نقش اصلی در اقدامات فراقانونی در زمان تصدی بعنوان فرمانده حفاظت اطلاعات ناجا، پرونده گرداب و سرکوب مخالفان پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری سال۸۸ در سمت معاونت اطلاعات فرمانده کل سپاه از جمله موارد نقض حقوق بشر از سوی او هستند.

Untitled-3
حفاظت اطلاعات ناجا در زمانی که غلامحسین رمضانی فرماندهی آن را بر عهده داشت، بخشی از اطلاعات موازی کشور بود. در این دوران، فعالیت‌های مخفیانه نهادهای اطلاعاتی موازی محافظه‌کاران را در تلاش برای ابقای کنترل بر ابزارهای اعمال فشار رژیم ایران یاری می‌‌کرد. اعضای نهادهای اطلاعاتی موازی مسئول ارعاب و سرکوب فعالان مدنی، دگراندیشان سیاسی و منتقدین بودند. اهداف اولیه این نهادها روزنامه‌نگاران، وبلا گ‌نویسان، و فعالان دانشجویی بودند.
”مرکز رسیدگی به جرائم سازمان یافته در سال ۱۳۸۶ به عنوان زیرمجموعه اطلاعات سپاه پاسداران تاسیس شده است. اولین پروژه این مرکز، معروف به گرداب (مضلین)، دستگیری بیش از ۴۵نفر از کسانی بود که به اتهام راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت‌های پورنوی فارسی، تحت تعقیب قرار گرفته بودند. چند ماه پس از دستگیری، آنها در برنامه‌های تلویزیونی اعتراف کردند که قصد داشتند از طریق فاسد کردن جوانان، پایه‌های نظام جمهوری اسلامی را سست کنند و از دولت آمریکا برای گرداندن سایت‌های پورنو پول دریافت می‌کردند.حدود یک سال و نیم بعد، برخی از بازداشت‌شدگان یا خانواده‌های آنها سکوت خود را شکستند و از شکنجه‌های شدیدی که آنها را مجبور به اعتراف کرده بود پرده برداشتند.”
غلامحسین رمضانی در زمان این بازداشت‌ها ریاست معاونت اطلاعات سپاه را بر عهده داشت.
عدالت برای ایران در گزارشی با عنوان“گرداب؛ سناریوی دیکته شده”، نقش مرکز جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران را در نقض شدید حقوق شهروندان مستند کرده است.
عدالت برای ایران: پرونده ناقض حقوق بشر:غلامحسین رمضانی
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com