دولت چین باید به انکار نقش دولت در قتل‌عام تظاهرکنندگان غیرمسلح خواستار دموکراسی و شهروندان این کشور را در چهارم ژوئن ۱۹۸۹ پایان دهد و کشتار، دستگیری و محاکمه همراه با سرکوب تظاهرات را بر عهده بگیرد.

Untitled-15
سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن باید با توقف فوری بازداشت و آزار افراد حاضر در این رخداد و دیدار با بازماندگان و خانواده‌های آن‌ها و آزاد کردن «یو شیون»، فعال سیاسی که از ژوئیه ۲۰۱۴ به دلیل برگزاری مراسم یادبود قتل‌عام به زندان افتاده است، تعهد خود را نشان دهد.
«سوفی ریچاردسون»، مدیر اجرایی بخش چین سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: « مقامات چین به عدالت و پاسخگویی به بازماندگان این کشتار و خانواده‌هایشان بدهکار است. سرکوب‌هایی که از سال ۱۹۸۹ آغاز شده است، نتوانسته فریاد برای آزادی‌های ابتدایی و دولتی پاسخگو را فرو نشاند، بلکه تنها بر عدم مشروعیت حزب کمونیست افزوده است.»
در ژوئن ۱۹۸۹ جمعیت کثیری از فعالان دانشجویی، کارگران و شهروندان پکن در میدان «تیانان من» در اعتراض به وضعیت اقتصادی آن زمان چین تجمع کردند. آن‌ها خواستار واگذاری بخش‌های تولیدی، صنعتی و تجاری به بخش خصوصی و کوچک شدن دولت در امور اقتصادی بودند و نیز مطالباتی مانند آزادی بیان و آزادی مطبوعات داشتند. شعار این تظاهرکنندگان « یک حزب کمونیست بدون فساد» بود.
«دن ژیا پنگ»، رهبر وقت حزب کمونیست چین با وسعت گرفتن این تظاهرات به ۴۰۰ شهر اعلام کرد که این جنبش دانشجویی تهدیدی سیاسی برای حزب است . توسط گروهی از ضدانقلابی‌ها هدایت می‌شود. به همین جهت در بیستم می ۱۹۸۹ حکم نظامی داد و ۳۰۰ هزار نیروی مسلح ارتش را به خیابان‌های پکن برد.
سازمان‌های حقوق بشری اعلام می‌کنند که بین ۲۴۱ تا ۳ هزار نفر در این تظاهرات کشته شدند و آمار زخمی‌ها تا ۱۰ هزار نفر برآورد شده است. پس از واقعه ۱۹۸۹ دولت چین کنترل بر حقوق پایه‌ای بشر به خصوص در موارد آزادی بیان، شوراها، سازمان‌ها و حق مداخله سیاسی برای شهروندان را بیش‌تر کرد.
در سال‌های گذشته روزنامه نگاران و اندیشمندانی مانند «لیو ژیائوبو»، برنده جایزه صلح نوبل به دلیل شرکت در مراسم یادبود کشته شدگان این واقعه دستگیر و به سال‌های طولانی زندان محکوم شدند. «یو شیون» نیز که در سال ۱۹۸۹ به دلیل سازماندهی این تظاهرات در گوانگجو به مدت ۱۸ ماه به زندان افتاد از سال ۲۰۱۴ به دلیل شرکت در مراسم یادبود قربانیان بار دیگر به زندان افتاده است.
مقامات چین حتی بحث و صحبت درباره این قتل‌عام را ممنوع کرده‌اند.
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com