رضا معینی، مسئول بخش ایران، افغانستان و تاجیکستان سازمان گزارشگران بدون مرز در گفتوگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه در مورد دفاع علی خمینی از اعدام‌های تابستان ۶۷ می‌گوید: « واقعیت این است که دفاع از جنایت، جنایت محسوب می‌شود و بنابراین این گفته‌های آقای علی خمینی از این نظر عجیب هستند.»
معینی که خود دو برادر و چندین عضو خانواده و خویشانش را در جریان انقلاب و اعدام‌های دهه ۶٠ از دست داده در ادامه علت طرح مساله اعدام‌های دهه شصت را از طرف مسئولان جمهوری اسلامی آشنا شدن بیش‌تر[مردم] با ابعاد تاریک تاریخ گذشته می‌داند و معتقد است که این مساله باعث می‌شود که در درون بخش‌هایی از خود حکومت بیش‌تر در این مورد [اعدام‌های دهه شصت] صحبت شود.

Untitled-11
در این برنامه رادیویی علاوه بر رضا معینی با احمد منتظری، پسر حسینعلی منتظری نیز مصاحبه شده است. منتظری در رابطه با صحبت‌های اخیر علی خمینی می‌گوید: « این دفاع به خاطر این صورت می‌گیرد که خود شخص [روح‌الله خمینی] متهم ردیف اول این اعدام‌هاست.
در هفته گذشته سیدعلی خمینی، نوه روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران با اشاره‌ای تلویحی به اعدام اعضای سازمان مجاهدین خلق در تابستان ۱۳۶۷ از پدربزرگش برای این اقدام دفاع کرد.
اعدام مخفیانه بیش از ۱۵ هزار زندانی‌ سیاسی در دهه ۶۰ یکی از گسترده‌ترین موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران است که اعتراض و دادخواهی برای آن همچنان ادامه دارد.
کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ شدت بیشتری گرفت و در حدود پنج هزار زندانی در تابستان ۱۳۶۷ به صورت دسته‌جمعی اعدام شدند.
فایل صوتی گفتوگو را از این لینک می‌توانید گوش دهید:
بخش فارسی رادیو بین‌الملی فرانسه: خمینی‌ها، اصلاح‌طلبان و اعدام‌های دهه شصت؛ گفت‌وگو با احمد منتظری و رضا معینی
عدالت برای ایران: دفاع نوه روح‌الله خمینی از اعدام‌های تابستان ۶۷
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com