از پشت شکاف در به تو نگاه می کنم، عنوان نمایشگاهی است که در آن ده اثر نقاشی جدید از امین آقایی به نمایش درآمده است.
موضوع اصلی این آثار جنگ هشت ساله ایران و عراق است. به گفته امین آقایی این جنگ، که طولانی ترین جنگ قرن گذشته است، دستمایه ای بود تا این هنرمند نگاهی به زندگی انسانی پس از جنگ داشته باشد.
امین آقایی درباره ماهیت این آثار می گوید: «نگاه من نه به اتفاقات این جنگ، بلکه به تبعات ماندگار چنین وقایعی در سراسر جهان است. تبعاتی نه چندان مشهود از روان پاره پاره وارثان جنگ و رویت واقعیتی متکثر از میان اثرات گلوله و انفجار.»
دو اثر از همین مجموعه نمایشگاهی، همزمان با همین نمایشگاه در بی‌ینال ونیز به نمایش گذاشته شده است.
او تا کنون نمایشگاههای انفرادی و گروهی متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است. از جوایز او می‌توان به جایزه ویژه فستیوال کارتون ماروستیکا،ماروستیکا – ایتالیا (۱۳۸۷)، جایزه ویژه فستیوال آیدین دوگان وجایزه ویژه CNN استانبول – ترکیه (۱۳۸۸)، جایزه دوم فستیوال ساتیریکون لگنیتسا- لهستان (۱۳۸۸)، جایزه اول فستیوال طنز پیراسیکابا پیراسیکابا- برزیل (۱۳۹۰) اشاره کرد.
او به خرمشهر تعلق داشت
امین آقایی در سال ۱۳۶۱ در اصفهان متولد شد. اینطور که خودش می‌گوید اصفهان شهری نبود که باید در آن زاده می‌شد چراکه او به خرمشهر تعلق داشت اما به سبب اشغال خرمشهر در آن روزها، خانواده‌اش به اصفهان مهاجرت کرده بودند.
او چندی بعد به اهواز بازگشت و دوران کودکی خود را که با جنگ تحمیلی همزمان شده بود، در اهواز گذراند.
آنچه در بیشتر آثار امین آقایی دیده می‌شود تاکید بر مخاطب به عنوان ناظر میان زمان گذشته حال و آینده است. در تمامی آثار او گرایش چشمگیری به نمایاندن فرهنگ و زندگی مردم خوزستان دیده می‌شود.
خاطراتی از خرمشهر، آبادان و… در دوران پیش از انقلاب و همچنین در مرکز توجه بودن استان خوزستان در دوران جنگ و تاثیرگذاری بالای خوزستان به عنوان بزرگترین منبع انرژی و درآمد کشور در حافظه مردم ایران باعث شده است تا فضاهایی را که او به تصویر می‌کشد، برای مردم ایران بسیار آشنا باشند.
نمایشگاه نقاشی «از پشتِ شکاف در به تو نگاه می‌کنم» از هجدهم اردیبهشت تا ششم خرداد در گالری آن دایر است. برای دیدار از این نمایشگاه می‌توانید از یکشنبه تا جمعه ساعت ۱۸ تا ۲۰ به گالری آن واقع در خیابان سئول مراجعه کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com