Zibakalam-Sadegh

 صادق زیباکلام،‌ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، “اقتصاد دولتی” را عامل اصلی فساد در ایران دانست و خطاب به او نوشت که تجربه‌ی اقتصاد جمهوری اسلامی «تجربه شکست‌خورده دیگری در مجموعه تجربیات شکست‌خورده مخالفان اقتصاد آزاد طی ۲۵۰ سال اخیر» است.

آقای زیباکلام در این نامه‌ که نسخه‌ای از آن روز جمعه (۲۱ آذر-۱۲ دسامبر) در وب‌سایت خبرآنلاین منتشر شده، سخنان رییس جمهوری اسلامی در همایش دولتی “مبارزه با فساد” را که هفته‌ی گذشته در تهران برگزار شد، سخنانی “زیبا” خوانده و در عین حال گفته است: «ما چاره‌ای نداریم جز این‌که سخنان زیبا و بازی کردن با الفاظ و تعابیری هم‌چون “الگوی توسعه ایرانی-اسلامی”، “بومی‌سازی توسعه”، “راه رشد غیرغربی”، “توسعه عدالت‌محور” و سایر کلی‌گویی‌ها و انشاهایی که ۳۶ سال است داریم تکرار می‌کنیم کنار بگذاریم.»

او با بیان این‌که «اقتصاد کشورهای دیگر که یک صدم ایران فساد ندارند اقتصاد بازار آزاد است» خاطرنشان کرده که در ایران «از هواپیمایی و کشتی‌رانی و شرکت واحد اتوبوس‌رانی گرفته تا نفت و گاز و پتروشیمی، تا فولاد، مس، آلومینیوم، خودروسازی، تا بانک و بیمه و معدن، تا صادرات و واردات همه چیز در اختیار دولت قرار دارد».

وی که از حامیان حسن روحانی در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری اسلامی در ایران بود، تصریح کرده که اگرچه در ایران بخش خصوصی وجود دارد «اما حتی برای نفس کشیدن‌شان هم چندین سازمان دولتی هستند که باید مجوزهای لازم را صادر نمایند» و فعالیت “بانک‌های خصوصی” نیز به گونه‌ای است که «حتی ساعات باز و بسته شدن آن‌ها هم توسط دولت تعیین می‌شود».

صادق زیباکلام با تاکید بر این‌که «ناکارآمدی، تولید گران، کیفیت پایین، و غیر قابل رقابت بودن در عرصه بین‌المللی تنها شاخصه‌های اقتصاد دولتی ایران نیستند»، از “فساد” و “رانت‌خواری” به عنوان ابعاد دیگری از این اقتصاد نام برده است.

او هم‌چنین با اشاره به تلاش‌های انجام‌گرفته در دو قرن و نیم گذشته برای ارائه طرح‌های جایگزین سرمایه‌داری، تاکید کرده که در نهایت «اقتصادهایی پدید آمدند که انسان‌های درون آن‌ها فقط یک آرزو داشتند: فرار از آن‌ها».

گفتنی است حسن روحانی روز دوشنبه ۱۷ آذرماه در سخنانی در همایش “ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد” با بیان این‌که «می‌ترسد کشور به مرزی برسد که قبح فساد اقتصادی در آن شکسته شود»، گفت: «امروز زیرمیزی‌ها به روی میز آمده است.»

در یکی از آخرین موارد فساد دولتی در جمهوری اسلامی، در روزهای گذشته مقامات اقتصادی دولت روحانی هم‌چون وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی، از کشف یک “فساد مالی” در شبکه بانکی کشور با گردش مالی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خبر دادند و گفتند که متهمان این پرونده در کرمان بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه‌ی موسسه “شفافیت بین‌المللی” در سال ۲۰۱۴، ایران در میان ۱۷۵ کشور، در رتبه ۱۳۶ جهانی از لحاظ شاخص فساد اداری و اقتصادی قرار گرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com