کنشگران داوطلب
نویسنده: مریم شیرازی

گزارش سالیانه دیدبان جامعه اطلاعاتی – ۲۰۱۳

تأثیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر زندگی روزمره، فرهنگ، اقتصاد و سیاست سبب ایجاد رفتارهای متناقض در عرصه‌ی تصمیم‌گیری از سوی حاکمیت شده است، از طرفی تغییر و تحول و تأثیر سریع تکنولوژی بر عرصه‌های مختلف از جمله کسب‌وکار و سود حاصل از خدمات فن آوری اطلاعات و ارتباطات مانع آز آن می‌شود تا قدرتی بتواند از ورود تکنولوژی به کشور جلوگیری کند اما نگاه منفی و گاه امنیتی حاکم بر آن نشان از هراس حکومت از چگونگی استفاده از آن در بین مردم دارد.
سال‌ها و به بهانه‌ی “تهاجم فرهنگی” از وضع قانون ممنوعیتِ استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای می‌گذرد و با وجود استفاده‌ی گسترده از ماهواره در بین مردم و خانواده‌ها همچنان ابزاری قانونی برای حمله و بازرسی های گاه‌به‌گاه خانه به خانه برای جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای فراهم می‌نماید. در راستای ایجاد محدودیت و امکان کنترل بیشتر خدمات اینترنت و موبایل، قوانینی برای محدود کردن استفاده از پهنای باند و خدماتی همچون MMS و وایمکس نیز وضع گردیده است.
در جریان انتخابات سال ۸۸ و بعد از آن بیم‌ها و هراس‌های حاکمیت در استفاده از تکنولوژی آی سی تی توسط مردم تشدید شد، نگاه امنیتی حاکم سبب محدود کردن سرعت اینترنت و پهنای باند، ره گیری و محدود کردن خدماتی همچون پیام کوتاه و شنود تلفن‌های ثابت و همراه و قطعی اینترنت در زمان های خاص، فیلترینگ گسترده‌ی سایت‌ها و ارسال نویز بر سیگنال های شبکه‌های خبری فارسی زبان در سطح شهرها و ماهواره‌های مختلف گردید، همچنین حضور سپاه و نهادهای وابسته به آن و همچنین مؤسسات مرتبط با بیت رهبری و مراجع در پروژه‌های کلان مرتبط به پروژه‌های زیرساختی و مخابراتی پر رنگ تر شد. هر چند سیاست‌گذاری های کلان در حوزه‌ی زیرساخت تحت تأثیر تحریم های بین‌المللی قرار گرفته است و به‌خصوص در سال های اخیر این صنعت در اولویت برنامه‌ریزی های کلان قرار نداشته است اما ضعف مدیریتی در سیاست‌گذاری های فرهنگی و استفاده از امکانات موجود مشهود است.
با این نگاه و با توجه به پارادایم ذهنی حاکمیت به‌خصوص در سال های اخیر نسبت به مسائل زنان، شرایط امنیتی حاکم بر فضای مجازی و وضعیت آی سی تی در کشور، بدیهی ست که فاصله‌ی رسیدن به شرایط مطلوب طولانی به نظر آید در این میان فقر آماری در این حوزه و عدم شاخص جنسیت در پژوهش های آماری در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات مانعی جدی جهت تحلیل دقیق وضعیت موجود در حوزه‌ی آی سی تی و بررسی وضعیت و جایگاه زنان در استفاده از این فن‌آوری است که باید به آن توجه ویژه‌ای نمود…

متن کامل این گزارش در تارنمای کنشگران داوطلب

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com