مذاکرات ژنو به پایان رسید، باز هم بی نتیجه قابل توجه ای، اینبار اما با کارشکنی غیر قابل انکار دولت سوسیالیست فرانسه!

فساد گسترده ای که از دوران سارکوزی با شدت باور‌نکردنی در اقتصاد نیمه ویران و بحران زده فرانسه آغاز شدو پای شیوخ فرصت طلب خلیج فارس از قطر و امارات و عربستان را به این کشور گشودتا با سرمایه گزاری های میلیاردی در بانکها، مؤسسات سود آور مالی، تراست هاس انرژی فرانسوی، ورزش، صنایع و بخش‌های خصوصی منابع طبیعی هرچه بیشتر در فرانسه ریشه دوانده و همزمان به لابی گری برای سیاست های های فساد برانگیز خود در این کشور بپردازند.

باز شدن در و دروازه بر شیوخ نفتی عرب در ابتدا با نگرانی اسرائیل و سپس با توافق رژیم راست افراطی اسرائیل صورت گرفت، همکاری عربستان و قطر با اسرائیل بر سر مسایل خاور میانه و راه اندازی و تقویت جنگ خانمانسوز در سوریه و دشمنی مشترک آن‌ها باجمهوری اسلامی ایران آن‌ها را در نهان به زوج های جدا نشدنی بدل ساخت، رژیم فاسد سارکوزی و بعداً حزب سوسیالیست فرانسه ظرف مناسبی برای رشد این ویروس (وهابیاسرائیلیخطرناک بود.

نقش برجسته فرانسه در جنگ و تجاوز به لیبی اولین مرحله و حمایت بی چون چرای فرانسه از حمله نظامی به سوریه تا مرز «حتی اگر لازم شد به تنهائی!» و دروغ پردازی و سناریو سازی حملات شیمیائیتوسط رژیم سوریه و همکاری گسترده دولت و رسانه‌های معروف این کشور برای غالب کردن این سناریو های بی اساس به جهانیان در خدمت جنگ افروزی های بیشتر در منطقه مراحل بعدی این سیاست‌ها بود.

رسوائی مالی دریافت رشوه میشل پلاتینی و سارکوزی از قطر برای سپردن جام جهانی ۲۰۲۲ به این کشور امروز موازی با رسوائی های دیگر مانند دمل چرکینی سرگشوده است.

فرانسه خود را به شیوخ نفتی فوندامنتالیست وهابی فروخته است، لوران فابیوس در لباس وزیر امورخارجه فرانسه با چک سفید عربستان، قطر و امارات عربی به بهانه نگرانی از حقوقزیر پا گذاشته شده اسرائیل به ژنو رفت تا مانع توافق هسته ای و برداشتن تحریم ها از رژیم ایران و در حقیقت از مردم بی‌دفاع کشورمان شود که هم زیر فشار رژیم اسلامی و هم زیر فشار تحریم های «جهان آزاد و دمکرات» و یا «جامعه جهانی» و یا شیرینتر از همه «مداقعان حقوق بشر» کمر خم کرده‌اند!

نقش فرانسه نقشی پلید و شدیداً کثیف است، دامن زدن به جنگ در سوریه و ممانعت از رسیدن به توافق در این کشور جنگ زده!

دروغ پراکنی و سناریو سازی در سوریه و حمایت از جهادیون مورد حمایت شیوخ نفتی!

دولت اولاند با فساد و رشوه خواری به پیشبرنده سیاست‌های شیوخ نفتی تحت لوای دفاع از منافع اسرائیل در برابر تهدید اتمی ایران تبدیل شده و در همین مورد هم با دروغ پردازی سعی در پنهان نمودن قصد واقعی خود که بلعیدن هرچه بیشتر سرمایه های نفتی شیوخ است رادارد!

در این رابطه چند گزارش از مذاکرات ژنو را از رسانه‌های داخلی رژیم اسلامی ایران و کشورهای «پیشرفته و متمدن»!! انتخاب کرده‌ایم که مشاهده میکنید:

ظریفعلت آمدن وزرا، جدی شدن مذاکرات و تفاوت دیدگاه‌ها در داخل گروه ۱+۵ بودیکی از هیئت‌ها قدری مشکل داشت

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه فیس‌بوک خود گزارشی مختصر و کلی درباره روند مذاکرات ژنو ارائه داد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم؛ وزیر امور خارجه کشورمان، محمدجواد ظریف در پایان مذاکرات سه روز ایران و ۱+۵ در صفحه فیس‌بوک خود گزارشی را درباره این مذاکرات تهیه و منتشر کرد که بدین شرح است:

دوستان، سلام


ساعت ۷ و نیم صبح یک‌شنبه به‌وقت ژنو و ۱۰ صبح به‌وقت ایران عزیز است، قرار است کم‌کم برای بازگشت به تهران به فرودگاه برویم لذا ممکن است نتوانم این گزارش را در ژنو تمام کنم.

در سه روز گذشته مذاکرات حساس و فشرده‌ای در ژنو داشتیم، به‌ویژه از بعدازظهر جمعه که وزرای خارجه ۱+۵ یکی پس از دیگری به ژنو سرازیر شدند. علت آمدن وزرا، جدی شدن مذاکرات و تفاوت دیدگاه‌ها در داخل گروه ۱+۵ بود، به‌ویژه میان اعضای غربی ۱+۵٫

برای همین هم آقای لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و قائم‌مقام وزیر امور خارجه چین خیلی دیرتر بعدازظهر شنبه وارد شدند. بیشتر مذاکرات هم داخل اعضای غربی ۱+۵ بود.

البته ما هم چند دور مذاکره طولانی با وزرای مختلف داشتیم و نهایتاً هم یک جلسه دوساعته تا حدود ساعت ۱۲ و نیم بعد از نیمه‌شب شنبه، با همه وزرا بحثها طبیعتاً جدی بود ولی فضای بحث بسیار محترمانه بود. امکان رسیدن به توافق با اکثر ۱+۵ وجود داشت ولی به‌هرحال نیاز بود که همه همراه باشند و از اظهارات علنی وزرا شنیده‌اید که یکی از هیئت‌ها قدری مشکل داشت.

به‌هرحال، در جلسه قرار شد برای رفع چند مشکل باقی‌مانده جلسه در روز ۲۹ آبان مجدداً تشکیل شود تا هیئت‌ها بتوانند مذاکرات را ادامه دهند. بعد هم مصاحبه مطبوعاتی مشترک با خانم اشتون در فضایی مثبت و بعد هم جلسه طولانی من با خبرنگاران ایرانی همراه هیئت تشکیل شد که تا ساعت ۲ صبح ادامه داشت.

فعلاً اگر اجازه بدهید همین‌جا خداحافظی کنم چون باید به فرودگاه بروم، ان‌شاءالله از تهران مجدداً گزارش خواهم داد.

چوب فرانسه لای چرخ مذاکرات هسته‌ای/گردش چرخ اقتصاد فرانسه در ایران

خبرگزاری تسنیم: فرانسه در حالی با پیروی از مواضع صهیونیست‌ها به مانعی در برابر حل پرونده هسته‌ای ایران تبدیل شده که پنجمین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپاست و در مقایسه با سایر اعضای این اتحادیه حضور پررنگی در اقتصاد ایران دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جدیدترین دور مذاکرات هسته‌ای ایران روز گذشته بدون امضای توافقی در ژنو به پایان رسید. در حالی که همه از تهیه پیش‌نویس توافقی خبر می‌دادند و با نهایی شدن بحثها وزرای خارجه ۱+۵ وارد ژنو می‌شدند رژیم صهیونیستی با سر و صدای بسیار این توافق را معامله قرن برای ایران خواند و بر نارضایتی خود از  این توافق تأکید کرد. در کمال تعجب صدای این رژیم از حنجره فابیوس فرانسوی درآمد که از مخالفت فرانسه با پیش‌نویس توافق خبر داد و شروطی را مطرح کرد که برای ایران غیرقابل پذیرش بودند.
نکته جالب اینجاست که نماینده این کشور از ابتدای مذاکرات در جریان بحثهایی که منجر به تهیه این پیش‌نویس شد حضور داشته بنابراین تغییر موضع ناگهانی فرانسه در این مورد از زبان وزیر خارجه این کشور را بیش از آن که بتوان با هدف تغییر محتوا و متن توافقات دانست باید در جهت به بن‌بست کشاندن مذاکرات و بازگشت به نقطه آغاز ارزیابی کرد یعنی همان چیزی که صهیونیست‌ها به‌دنبال آن بودند.
سوای این که فرانسه در سیاستی مستقل اقدام به اتخاذ این رویکرد کرده یا در چارچوب تاکتیکی مذاکراتی و در تقسیم کار با سایر اعضای ۱+۵ این کار را انجام داده است باید واکنش مناسب و متناسبی علیه این کشور از سوی ایران انجام گیرد که می‌تواند در سطح دیپلماتیک، اقتصادی یا فرهنگی باشد.
فرانسه در حالی مجری طرحهای صهیونیست‌ها در مذاکرات هسته‌ای شده که یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپاست و میان ۴ کشور غربی حاضر در مذاکرات پس از آلمان بیشترین مبادلات با ایران را دارد. فرانسه در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان پنجمین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا شناخته شده و ۹۳۰ میلیون یورو با ایران مبادله تجاری داشته است که ۸۱۵ میلیون یورو از این رقم مربوط به صادرات فرانسه به ایران بوده است. در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی نیز این کشور با وجود تحریم‌ها ۳۳۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و تنها ۲۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد نموده است.
 متأسفانه صنعت خودروسازی ایران عملاً در انحصار شرکت‌های فرانسوی قرار گرفته و کارخانجات ایران هنوز طرحهای دهه ۹۰ شرکت‌های فرانسوی را در تیراژ بالا تولید می‌کنند و با وجود همه خباثت‌ها و خصومت‌های الیزه‌نشینان علیه ملت ایران اراده تامّه‌ای در ایران برای کاهش وابستگی به تکنولوژی خودروسازی فرانسه دیده نمی‌شود. شرکت رنو که خودروی لوگان تولیدی این شرکت با نام ایرانی تندر در ایران تولید می‌شود با وجود تحریم‌ها در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو را به ایران صادر کرده است. این شرکت در آماری که نشان دهنده گستره بازار ایران برای خود است اذعان کرد فقط در سه ماه یعنی سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی ۲۶۰ میلیون یورو از تحریم‌ها علیه ایران زیان کرده است.
در بخش نفت نیز این کشور منافع بالقوه گسترده‌ای در ایران دارد.شرکت توتال تا پیش از تحریم‌ها گسترده‌ترین فعالیت‌ها را در منابع غنی نفت و گاز ایران داشت و یکی از آخرین شرکت‌های غربی بود که تحت فشار تحریم‌ها خاک ایران را ترک کرد. رئیس این شرکت فرانسوی با اشاره به گشایش‌های اخیر در روابط بین الملل ایران و احتمال لغو تحریم‌ها اشتیاق خود را برای فعالیت مجدد در میادین نفت و گاز ایران پنهان نکرده است.
درهرحال علمکرد تخریبی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای نباید بدون پاسخ گذاشته شود و تجارب سالهای گذشته نشان می‌دهد حرکت در خلاف جهت منافع ملی ایران به یک استراتژی و سیاست بلندمدت در فرانسه تبدیل شده و امیدی برای تغییر این سیاست وجود ندارد چه آن که هم در دولت سارکوزی از حزب راست میانه شاهد خصومت‌های فرانسه علیه ملت ایران بودیم و چه این که در دولت سوسیالیست اولاند این خصومت ها ادامه یافته است.
بر این اساس ایران نیز باید با تغییر رویکرد خود در برابر این کشور، به‌ویژه حضور فرانسه را در عرصه فرهنگ و اقتصاد کشور کمرنگ کند.

به گزارش مشرق، مذاکرات سه روزه ژنو شب گذشته در حالی به پایان رسید که طرفین مذاکره کننده پس از پشت سر گذاشتن سه روز کاری سخت و فشرده نتوانستند به توافقی دست یابند. شاید تنها نقطه روشن این دور از مذاکرات را بتوان وجود یک اجماع و اراده منسجم در طرفین مذاکره برای ادامه مذاکرات در ۲۹ آبان دانست.

تیم مذاکره کننده ایرانی در حالی وارد ژنو شد که از پشتوانه حمایت های بی دریغ رهبر معظم انقلاب که آنان را “فرزندان انقلاب” خواندند، برخوردار بود.ایشان ضمن تعریف و تعیین چارچوب منافع ملی در مذاکرات هسته ای، منطقه الفراغی را نیز برای تیم مذاکره کننده مشخص کردند تا بتوانند میدان مانور و ابتکار خود را در مذاکرات به نمایش بگذارند.

اما پایان بی سرانجام این دور از مذاکرات نشان داد که دنیای غرب در یک بازی از قبل طراحی شده و با تقسیم نقش میان اعضای مذاکره کننده قصد دارد با سناریو و ادبیات پاییز ۸۳ وارد فضای معامله با جمهوری اسلامی ایران شود و در این مسیر، سیاست توامان صبر و نگه داشتن طرف ایرانی پای میز مذاکره را تا رسیدن به مقصود ادامه خواهد داد.

صورت مسئله مذاکرات ژنو چه بود؟

آنچه در مذاکرات ژنو و پشت درهای بسته گذشت چندان شفاف و روشن نیست و هنوز اخبار دقیقی به دست نیامده است اما بر اساس جمع بندی گزارش های منابع خارجی و برخی رسانه های داخلی ، محور مذاکرات بر محدود سازی دامنه، سرعت و ذخایر مواد هسته ای و همچنین افزایش شفافیت برنامه های هسته ای کشورمان متمرکز بوده که ترجمان آن به این شرح است:

۱-توقف غنی سازی ۲۰ درصد در فردو و نطنز

۲-کاهش تعداد سانتریفیوژ های فعال در نطنز و فردو

۳-توقف نصب ماشین های جدید در نطنز

۴-عدم راه اندازی ماشین های نسل دوم در نطنز

۵-تعطیلی تاسیسات اراک یا تغییر کاربری آن

۶-پذیرش سقف انباشت مواد غنی شده ۲۰ درصد و تبدیل ذخایر به سوخت یا رقیق کردن آن تا حد ۵ درصد

۷-تعطیلی مرکز غنی سازی فردو

در قبال این امتیازها، طرف غربی با افزودن دو امتیاز دیگر نسبت به مذاکرات آلماتی، آمادگی خود را برای اعطای این امتیازات اعلام کرده است:

۱-لغو تحریم طلا و سنگ های قیمتی

۲-لغو تحریم محصولات پتروشیمی

۳-لغو تحریم خودرو سازی

۴-آزاد سازی بخشی از دارایی های ایران به ویژه در کشورهای چین، هند و کره جنوبی

منوی ژنو چه چیزی را هدف گرفته بود؟

بررسی درخواست های غرب از ایران نشان می دهد آنها نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران که غنی سازی صنعتی است را مورد هدف قرار داده و در صدد هستند آن را به غنی سازی سمبلیک که نه ارزش سیاسی و اقتصادی دارد و نه استراتژیک، تبدیل نمایند.

آنچه امروز غرب را مجبور کرده پای میز مذاکره با ایران بکشاند و بنشاند، توان غنی سازی صنعتی ایران است که دارای ارزش استراتژیک در فضای بین الملل است، همان چیزی که غربی ها از آن به عنوان-break out- یا نقطه حیاتی و فرار نام می برند.در این مسیر ما نباید به ثمن بخس این کالای حیاتی را به معامله بگذاریم و در قبال آن، غرب به زیر ساخت های تحریم خود دست نزند و از رژیم تحریم به عنوان اهرم فشار و چماق مذاکره در آینده سود ببرد.

اگر مروری گذرا به صورت مسئله مذاکرات ژنو داشته باشیم معلوم می شود غرب درصدد است با برچیدن توان صنعتی ایران که بازگشت مجدد به آن سخت و نیازمند زمان و هزینه های سنگین است، امتیازهایی را به ایران بدهد که از ارزش استراتژیک برخوردار نیستند. ضمن آن که برای غرب بازگشت دوباره به تحریم های طلا و خودرو و پتروشیمی نه نیازمند زمان است و نه هزینه های سنگین.

و نکته اساسی تر در این میان آن است که اگر قرار باشد پشت میز مذاکره غنی سازی صنعتی را به غربی ها بدهیم تا تحریم های حاشیه ای طلا و پتروشیمی و خودرو را بردارند، در گام های بعدی و در قبال لغو تحریم های بانکی(سوئیفت) ، خرید نفت و لغو قطعنامه های سازمان ملل است چه چیزی را باید پرداخت نماییم؟

دغدغه های مذاکرات آتی چیست؟

میدان مذاکره، میدان بازی برد-برد و داد و ستد متوازن است.آنچه که می دهیم با آنچه که می گیریم باید متوازن و برابر باشد.نباید از ترس توافق نکردن با غرب به توافق ناعادلانه و نابرابر برسیم.

شاید بتوان به تیم مذاکره کننده حق بدهیم که محتوای جلسات مذاکره را محرمانه تلقی کنند اما هرگونه تفاهم و توافقنامه ای باید به اطلاع مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام و انقلاب برسد.

برگ برنده های ایران در مذاکرات آینده به اندازه ای است که دنیای غرب چاره ای جز مماشات و همراهی با نظام اسلامی ندارد. برخی مسوولان دولت یازدهم پیش از مذاکرات ژنو سخنانی درباره میزان صندوق ذخیره ارزی،خالی بودن خزانه، تحریم های نفتی و پول های بلوکه شده بر زبان راندند که به نوعی نیاز به مذاکره در تیم ایرانی را تداعی می کرد.

 مذاکرات هسته ای نباید به اعتبار تفکر مقاومت خدشه ای وارد سازد. دشمن سعی دارد با شرطی کردن افکار عمومی نسبت به معادله لغو تحریم و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، فضای سازشکاری و عقب نشینی از آرمان های نظام اسلامی را بر پیکره جامعه تزریق کند.

مواضع فرانسه در ژنو حتی سایر اعضای گروه پنج بعلاوه یک را نیز به تعجب وا داشته است.
وب سایت روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به دلایل مخالفت فرانسه با رسیدن هرگونه توافقی میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک پرداخته است. 
وزیر خارجه فرانسه روز شنبه گفت مذاکرات بین المللی برای کنترل برنامه هسته ای ایران بر سر رئاکتور آب سنگین نیمه ساخته ایران و نیز ذخایر اورانیوم غنی شده ایران دچار توقف شده است . 
لوران فابیوس در گفتگو با رادیو فرانسه گفته است ساخت و ساز رئاکتور آب سنگین اراک در خلال مذاکرات نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران که شش ماه طول می کشد، ادامه پیدا کند. 
او گفت قدرت های جهانی باید مانع از ادامه ساخت این رئاکتور شوند چرا که این رآکتور قادر به تولید مقادیر بسیار زیادی از پلوتونیوم خواهد بود. 
وزیر خارجه فرانسه گفته است که کشورش در این خصوص کاملا جدی است.
فابیوس گفت فرانسه همچنین خواستار تبدیل عمده ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به اورانیوم نیمه غنی شده یا سطوح پایین تر است چرا که آنها به راحتی قابل روزآمد شدن برای استفاده بعنوان سوخت در بمب هستند.
به گزارش خبرآنلاین فابیوس در حالی چنین ادعاهایی را مطرح کرده است که ایران بارها اعلام کرده برنامه هسته ای اش در چارچوب صلح آمیز است و ساخت بمب هسته ای را حرام می داند. 
لس آنجلس تایمز در ادامه گزاش خود آورده است : مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک که امید می رفت این بار به بن بست پیش آمده بر سر برنامه هسته ای ایران پایان دهد، آنگونه که انتظار می رفت جمعه شب به انجام نرسید و اینگونه که پیش می رود روز شنبه نیز به نتیجه نخواهد رسید و ممکن است به هفته آینده بکشد. 
مقامات آمریکایی هیچ اظهار نظری درباره این مانع پیش آمده ارائه نکرده اند. 
فابیوس که روز جمعه برای شرکت در مذاکرات به ژنو رسید گفت: موضوعات مهم باقی می مانند و یک پیش نویس اولیه حاضر شده است که ما آن را نمی پذیریم. ما یک توافق می خواهیم اما نه یک توافق نیم بند. 
شش قدرت مذاکره کننده با ایران خواستار تعطیلی فعالیت رآکتور آب سنگین اراک در خلال مذاکرات نهایی هستند اما برخی کشورها اعمال محدودیت های بیشتری را نسبت به این تاسیسات خواستار شده اند. 
به نوشته لس آنجلس تایمز فرانسه سابق بر این نیز مواضع سختگیرانه تری را نسبت به سایر کشورهای حاضر در مذاکره در خصوص برنامه هسته ای ایران داشته است. 
این روزنامه آمریکایی در پایان گزارش خود که به قلم پاول ریچر نوشته شده نقل قولی از خبرگزاری ایسنا را منتشر کرده که در آن آمده : برخی از کشورهای اروپایی – که نامی از آنها نبرده – به نیابت از اسرائیل به توافقنامه پیشنهادی اعتراض می کنند.

گزارشات رسانه‌های کشورهای دیگر:

بی بی سی فارسیای ژنو بدون توافق پایان یافت

کاترین اشتون و محمد جواد ظریف به خبرنگاران گفتند با خوش بینی به دور بعدی مذاکرات خواهند رفت

بعد از بیش از سه روزمیان ایران و گروه ۵+۱ در ژنو سوئیس، قدرت‌های جهانی و ایران بدون توافق به گفتگوهای خود پایان دادند اما تاکید کردند که دور بعدی مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران در کمتر از دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

این گفتگوها که در دو روز پایانی با حضور وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده و تنها در غیاب وزیر خارجه چین، بسیار حساس و “امیدبخش” شده بود، روز شنبه (نهم نوامبر) تا پاسی از شب به درازا کشید و در نهایت کاترین اشتون، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ساعات آغازین روز یکشنبه به خبرنگاران گفتند “با خوش بینی به دور بعدی مذاکرات خواهند رفت“.

خبر “عدم توافق” طرفین دقایقی پیش از این کنفرانس خبری و توسط لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه منتشر شده بود. آقای فابیاس که از او به عنوان مخالف اصلی توافق در اردوی کشورهای غربی یاد شده است، به خبرنگاران گفته بود که کشورش هنوز به اهدافی که در این مذاکرات انتظار داشته، نرسیده است.

محمد جواد ظریف هم ساعاتی پیش از پایان این مذاکرات، گفته بود که خوش‌بینی‌ها برای حصول یک توافق میان کشورش و قدرتهای جهانی کم رنگ شده اما اگر توافقی هم در این دور از مذاکرات حاصل نشود فاجعه ای روی نداده است.

مذاکرات روز سوم تا اوایل بامداد روز یکشنبه به طول انجامید و خبرنگاران ساعت‌ها منتظر اعلام نتایج آن شدند

آقای ظریف، ساعاتی پیش از پایان مذاکرات در ژنو و در با جرمی بوئن، سردبییر بی‌بی‌سی، گفت ممکن است که ایران و قدرت‌های جهانی در این دور مذاکرات به توافقی نرسند، اما: “این که در این دور مذاکرات به نتیجه نرسیم فاجعه نیست، چون این آغاز یک روند است.

او همچنین تاکید کرد تحریم‌های شدید بانکی و نفتی علیه ایران دلیل تغییر رویه ایران نیست: “نتیجه خالص تحریم‌ها ساخت ۱۹ هزار سانتریفوژ و همچنین دشواری‌هایی برای مردم ایران بوده است.”

وزیر خارجه ایران همچنین گفت غرب نمی‌تواند با رسیدن چنین نتیجه‌ای “مدعی پیروزی شود.”

این در حالی است که آقای ظریف ساعاتی پیش‌تر از رسیدن به مرحله تنظیم توافقنامه میان ایران و قدرت‌های جهانی خبر داده بود.

با وجود عدم توافق طرفین در این مذاکرات، گفتگوهای دو جانبه و سه جانبه بی‌سابقه‌ای میان نمایندگان عالیرتبه ایران و آمریکا در جریان این گفتگو‌ها روی داد که در نوع خود و پس از قطع روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن، بی‌سابقه بود.

وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری پایانی این مذاکرات گفت: “مایوس نیستم. اختلاف ها طبیعی است. اما همین جلسه آخر خیلی خوب بود چرا که نشان داد اراده سیاسی برای رسیدن به یک توافق وجود دارد.”

خانم اشتون هم در پاسخ به سوال خبرنگاری که از نقش فرانسه در به نتیجه نرسیدن این مذاکرات گفت: “به جزئیات نخواهم پرداخت اما باید بگویم که همه وزرای خارجه به اینجا آمده بودند تا برای رسیدن به نتیجه به هم کمک کنیم.”

جان کریپیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشتیم

جان کری: “تاکید پرزیدنت اوباما هم پیش از آمدن من به اینجا این بود که برای رسیدن به توافق عجله نکنیدبه توافق نرسیدن بهتر از به توافق بد رسیدن است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دقایقی پس از کنفرانس خبری محمد جواد ظریف و کاترین اشتون گفت: “در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشتیم.”

وزیر خارجه آمریکا مذاکرات سه روز ه میان گروه ۵+۱ و ایران را همراه با “احترام مقابل” خواند و گفت که بدون اغراق تاکید می‌کند که در این گفتگوها“نه تنها اختلاف‌ها نظرها کاهش یافت بلکه به نظر واحدی نزدیک شدیم.”

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که برای اعتماد‌سازی مجدد میان تهران و واشنگتن زمان لازم است و آنچه او “بی اعتمادی” شکل گرفته از سال ۱۹۷۹ میان دو کشور نامید باید به مرور زمان برطرف شود.

وی در پاسخ به سوال کیم غطاس، گزارشگر بی‌بی‌سی، که از “مخالفت فرانسه” برای حصول یک توافق در این مذاکرات پرسید گفت: “تاکید پرزیدنت اوباما هم پیش از آمدن من به اینجا این بود که برای رسیدن به توافق عجله نکنید. پرزیدنت گفت به توافق نرسیدن بهتر از به توافق بد رسیدن است.” آقای کری در ادامه گفت که کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات هر یک نگرانی‌های خود را دارند و مذاکرات هم برای کاهش اختلاف‌ها و تامین نظر همه طرفهای مذاکره انجام می‌شود.آقای کری در ادامه گفت کاخ‌سفید همچنان که باراک اوباما در ابتدای ورودش به کاخ سفید تاکید کرده، به دنبال این هدف است که اطمینان یابد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.او همزمان تاکید کرد که در راه رسیدن به این هدف “دیپلماسی” می‌تواند بهترین سلاح برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشد.جان کری به همراه وزرای خارجه آلمان، روسیه، فرانسه و بریتانیا همگی در روز پایانی این مذاکرات به ژنو آمده بودند تا در صورت نهایی شدن توافق هسته‌ای با تهران، امضا کننده این توافقنامه باشند اما اکنون برای ادامه این مذاکرات در هفته های آینده، احتمالا سطح مذاکرات دوباره به سطح معاونان و کارشناسان تقلیل خواهد یافت.

مذاکرات اتمی ژنو با صدور تفاهم‌نامه همراه نشد

مذاکرات اتمی ژنو به‌رغم خوشبینی‌های ‌اولیه، پیشرفت خاصی در روز سوم نداشت. محافل دیپلماتیک ژنو اعلام کرده‌اند که دیگر امکانی برای دستیابی طرفین به تفاهم در روز شنبه (۹ نوامبر/۱۸ آبان) وجود ندارد و گفت‌وگوها احتمالاً در ۷ تا ۱۰ روز دیگرادامه می‌یابد.

به گفته وزیر خارجه ایران، مذاکرات اتمی در برخی موارد با توافق و در مواردی دیگر با عدم توافق همراه بودند. محمد جواد ظریف تاکید کرد که بین گروه ۱+۵ اختلاف‌نظر وجود دارد و افزود که تندترین موضع را لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اتخاذ کرده است.

در حالی‌که وزیر خارجه ایران از روز نخست نشست ژنو از احتمال صدور تفاهم‌نامه‌ای بین طرفین یاد می‌کرد، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که چنین تفاهم‌نامه‌ای با توجه به مسائل حل نشده مربوط به رآکتور آب سنگین اراک یا چگونگی تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به ۵ درصد، قابل پذیرش نیست.

وزیر خارجه فرانسه هم‌چنین نسبت به “بازی‌های فریبکارانه” ایران هشدار داد و خواستار در نظرگرفتن نگرانی‌های امنیتی اسرائیل شد. مواضع فابیوس واکنش انتقادی کشورهای غربی را به دنبال داشت و دیپلمات‌های حاضر در ژنو، وی را متهم به تغییر مسیر مذاکرات و تلاش برای طولانی کردن روند گفتگو‌ها کردند. به اعتقاد آنها، آمریکا خواستار به نتیجه رسیدن گفتگوها در بازه زمانی کوتاه‌تر است تا مخالفان مذاکره و گروه‌های تندرو مانعی در مسیر آن ایجاد نکنند.

خبرگزاری ایسنا در همین چارچوب نوشته که جان کری، وزیر خارجه آمریکا موضع انتقادی خود در قبال اظهارات لوران فابیوس را به دولت فرانسه منتقل کرده است. آن‌گونه که خبرنگار اعزامی “ایسنا” به ژنو می‌گوید، آمریکا موضع فرانسه را مانع دستیابی به نتیجه بهتر مذاکرات اتمی دانسته و محول کردن ادامه گفتگوها به زمان دیگری را نادرست تلقی کرده است.

از چپ: ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا؛ محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران؛ گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

ملاقات سه جانبه ظریف، لاوروف و اشتون

وزیر خارجه روسیه نیز روز شنبه (۹ نوامبر/۱۸ آبان) و پس از ورود غافلگیرکننده وزیر خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا به ژنو، به دور مذاکرات پیوست. ظریف پس از پایان گفتگو با اشتون و کری، با لاوروف و اشتون ملاقاتی سه جانبه داشت.

برخی خبرگزاری‌ها از ورود وزیر خارجه چین به ژنو در بعد از ظهر شنبه خبر داده بودند. اما این خبر با اعلام ورود معاون وزیر خارجه چین به ژنو، تکذیب شد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، صبح روز شنبه گفته بود که مذاکرات پیشرفتی جدی داشته‌اند. او هم‌چنین خواستار منعقد شدن پیمانی میان طرفین شده بود. هم‌زمان، حسن روحانی در دیدار با وزیر خارجه ژاپن در تهران تاکید کرد که جامعه جهانی باید از فرصت استثنایی موجود برای دستیابی معقول به تفاهم اتمی با ایران استفاده کند.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با جرمی بوئن، سردبیر خاورمیانه بی‌بی‌سی، گفت ممکن است که ایران و قدرت‌های جهانی در این دور مذاکرات به توافقی نرسند، اما تاکید کرد: «این که در این دور مذاکرات به نتیجه نرسیم فاجعه نیست، چون این آغاز یک روند است.»

خبرگزاری فارس نیز از قول محمدجواد ظریف نوشته است که ایران در پی حل مساله هسته‌ای است و بهبود روابط با آمریکا اولویت ندارد. ظریف عنوان کرده که بحث ما بهبود روابط با آمریکا نیست. وی پرسیده است: «نمی‌دانم چرا برخی از کشورهای منطقه این‌قدر از این موضوع نگران هستند. اگر جای کشورهای منطقه بودم کمک می‌کردم مشکل هسته‌ای حل شود.»

در این میان، رسانه‌ها و محافل سیاسی ایران به وزیر خارجه فرانسه تاخته و او را عامل “بلوکه کردن” نشست ژنو خواندند. به گزارش خبرگزاری رویترز، حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران گفته است که رفتار فرانسه “باج‌خواهی” و دفاع از مواضع “رژیم صهیونیستی”است. اسماعیل کوثری، نماینده اصولگرای مجلس نیز دولت فرانسه را نماینده اسراییل در مذاکرات خواند. خبرگزاری ایرنا نوشت که فابیوس، توافق در ژنو را بلوکه کرد.

هیئت‌های ایرانی و غربی، از شروع مذاکرات ژنو توافق کرده بودند که در باره جزییات چیزی به رسانه‌ها نگویند. به این ترتیب مذاکرات ژنو ۲ بدون آن که جزییات تفاهمات و اختلافات در آن روشن شده باشد، پایان گرفت.

قرار بود کنفرانسی مطبوعاتی نیز با شرکت کاترین اشتون، جان کری و محمدجواد ظریف در پایان مذاکرات ژنو برگزار شود که انجام آن هم‌چنان نامشخص است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com