وزیر ارشاد جمهوری اسلامی با تایید بی‌اثر بودن تلاش‌های حکومت در مبارزه با “ماهواره” و هم‌چنین “فیلترینگ سایت‌های اینترنتی”، از تصمیمش برای گفتگو با “کمیته فیلترینگ” برای رفع فیلترینگ فیسبوک و “به حداقل رساندن سایت‌های فیلتر شده” خبر داد.

به گزارش خبرگزاری “تسنیم”، نزدیک به سپاه پاسداران، علی جنتی شام‌گاه دوشنبه (۱۳ آبان- ۴ نوامبر) در سخنانی در جمع فعالان رسانه‌های دیجیتال در تالار وحدت تهران با تاکید بر اینکه «به هیچ روش و حتی با فیلترینگ هم نمی‌توان مانع ارتباطات جهانی و دسترسی آزاد به اطلاعات شد»، گفت: «همان‌گونه که در شبکه‌های تلویزیونی نتوانستیم با ایجاد پارازیت و ممانعت از نصب دیش، دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای را محدود کنیم با فیلترینگ هم نمی‌شود اثری در دسترسی به اطلاعات گذاشت.»

آقای جنتی با اشاره به تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» با دستور رهبر جمهوری اسلامی، افزود: «هرچند که شاید برخی گمان کنند هدف از تشکیل این شورا، ایجاد نوعی فیلترینگ در فضای مجازی بوده است اما بر اساس دستورالعمل آن نقاط مثبت آن بیشتر است.»

در همین حال، خبرگزاری “نسیم”، دیگر خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران نیز در گزارشی، سخنان علی جنتی در جمع خبرنگاران را در پایان همین مراسم منتشر کرده که وی در آن، رفع فیلترینگ فیسبوک را منوط به تصمیم «کمیته فیلترینگ» دانسته و گفته است: «این کمیته زیر نظر وزارت ارشاد نیست و ما فقط یک نماینده در آن کمیته داریم.»

وی با بیان اینکه «من از گذشته دفاع نمی‌کنم» از تصمیمش برای گفتگو با کمیته فیلترینگ برای رفع فیلتر از شبکه های اجتماعی خبر داد: «باید با مجموعه دوستانی که در آنجا هستند صحبت کنیم که نه تنها فیسبوک بلکه برخی شبکه‌های اجتماعی غیرقابل دسترسی دیگر نیز باید در دسترس باشند. البته الان نیز در دسترس است اما باید قید غیرقانونی آن را برداریم تا دسترسی آسان‌تر شود.»

آقای جنتی با تاکید بر اینکه فیلترینگ سایت‌های اینترنتی باید به «حداقل ممکن» و «موارد ضروری» کاهش یابد، برخی فیلم‌های روی سایت‌ها و به ویژه “یوتیوب” را «سمی» برای «نسل جوان»، «جامعه» و «دولت» توصیف کرد و گفت: «در این‌گونه موارد، دولت وظیفه دارد که از فرهنگ ملی و اخلاق و دین و آیین مردم صیانت کند اما بخش‌هایی هم هست که احساس می‌شود واقعا نیازی نیست فیلتر کنیم.»

به گفته وی، مسوولان فیلترینگ به دلیل برخی مشکلات فنی، معمولا «یک واژه» را مشمول فیلتر قرار می‌دهند و «در ادامه همه مقالاتی که شامل آن واژه است، دچار فیلتر می‌شود».

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی هم‌چنین خاطرنشان کرد که از زمان تشکیل دولت یازدهم تاکنون کمیته فیلترینگ هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده است.

این کمیته که تحت عنوان “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فعالیت می‌کند شامل ۱۳ عضو است.  که عبارتند از وزیر یا نماینده وزارتخانه های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، دادگستری، علوم،‌ تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس سازمان‎ صداوسیما، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون حقوقی و قضایی و تایید مجلس شورای اسلامی، و دادستان کل کشور که ریاست این کمیته را بر عهده دارد.

بدین ترتیب ۷ عضو از ۱۳ عضو این کارگروه، نماینده‌ی دولت هستند که برای تصویب تغییرات لازم در وضعیت سایت‌های فیلترشده کفایت می‌کند.

گفتنی است بر اساس جدید‌ترین گزارش “خانه آزادی” (Freedom House) از وضعیت آزادی اینترنت در میان شصت کشور جهان که مهرماه گذشته منتشر شد، ایران با قرار گرفتن در انتهای این لیست، “غیر آزاد‌ترین” اینترنت جهان را در اختیار دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com