سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۷ اسفند ۱۴۰۱: طی روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفند ماه، حکم اعدام پنج زندانی بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد.
اعدام پنج زندانی بلوچ طی روزهای گذشته در بندرعباس

بنا به گزارش حال وش، طی روزهای دوشنبه ۱۵ و سه‌شنبه ۱۶ اسفند ماه، حکم اعدام پنچ مرد بلوچ در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمده است. هویت سه تن از این زندانیان که روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه حکم اعدام ایشان به اجرا درآمد، محمدامین جاوشیری، ۳۰ ساله و اهل شهرستان لاشار، بهرام بهزادی، اهل شهر رمشک و حمید شاهوزهی اهل زاهدان اعلام شده است.

هویت دو زندانی دیگر که در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ماه، حکم ایشان به اجرا درآمد، شه‌بخش استادی و میثم بهرامی اعلام شده است.

همه این زندانیان با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

حال وش همچنین گزارش داد که روز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه نیز حکم اعدام یک زندانی به‌نام مسعود طهماسبی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، در این زندان به اجرا درآمده و با وجود گذشت نزدیک به دو ماه، اعدام وی از سوی رسانه‌های رسمی اعلام نشده است.

اعدام هیچ یک از این شش زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند. بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی بیش از دو برابر سال گذشته، شهروندان را اعدام کرده است.

دو تصویر از محمدامین جاوشیری پیش از بازداشت:

تصویری از حمید شاهوزهی در زندان:

تصویری از شه‌بخش استادی پیش از بازداشت:

تصویری از میثم بهرامی پیش از بازداشت:

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)