سقوط باز هم بیشتر ریال در مقابل ارزهای خارجی

در ادامه روند سقوط ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی، این سیر نزولی باز هم ادامه یافت و یورو در بازار آزاد ایران در روز دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱،  بیش از ۴۰ هزار تومان و دلار حدود ۳۸ هزار تومان معامله شد.

سقوط ارزش ریال در یک دهه اخیر شتابی فزونی‌یابنده به خود گرفته است و با دلیل و بدون دلیل هر روز و هفته‌یی که می‌گذرد از ارزش پول کشور کاسته و قیمت ارزهای خارجی هر روز رکوردهای جدیدی به جای می‌گذارند.

هر دلار برابر با ۳۸۰ هزار ریال!

در آخرین مرحله از صعود تصاعدی ارزش ارزهای خارجی در روز دوشنبه ۲۱ آذر، هر یورو در بازار آزاد ایران بیش از ۴۰ هزار تومان و هر دلار آمریکا در حدود ۳۸ هزار تومان معامله شد. [اوج‌گیری تاریخی ارزش دلار در شرایط پیچیده اقتصاد ایران]

قیمت تمام سکه نیز در این روز به ۱۹ میلیون تومان رسید، این در حالی است که قیمت دلار در ۱۰ روز پیش از این ۳۶ هزار تومان بود.

بر اساس یک برنامه پیش‌بینی که پیش از این و در سال ۱۴۰۰، توسط سازمان برنامه و بودجه حکومت ایران منتشر شده بود روند شاخص‌های اقتصادی تا سال ۱۴۰۶ در صورت ادامه تحریم‌ها و یا بدون آن منتشر شده بود.

پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه و قیمت کف بازار

بر اساس این گزارش در صورت ادامه یافتن تحریم‌ها، قیمت دلار برای سال ۱۴۰۱، برابر با ۳۵ هزار تومان پیش‌بینی شده بود در حالی که دلار در آخرین رکوردشکنی خود در روز ۲۱ آذر از مرز ۳۸ هزار تومان گذشت.

رکوردشکنی قیمت ارزهای خارجی مخصوصا دلار در طی یک دهه اخیر امری رایج بوده و ارزش ریال ایران، در طول یک دهه ۹۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و در میان بی‌ارزشترین پول‌های جهان و در رده‌های پایانی ارزش‌گذاری به سر می‌برد.

در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت دلار ۲۶ هزار و پانصد تومان بوده است که با مقایسه آن با قیمت فعلی دلار، شاهد افزایش ۴۳ درصدی قیمت دلار تنها در ۹ ماهه اخیر بوده‌ایم.

رشد ۲۶ درصدی قیمت دلار از شروع اعتراضات سراسری

این در حالی است که ارزش دلار تنها در حدود ۳ ماه، یعنی از آغاز قیام سراسری مردم ایران از ۳۰ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان رسیده این بدان معناست که افزایش قیمت دلار رشدی ۲۶.۶ درصدی را به همراه داشته است.

ناگفته پیداست که این افزایش قیمت ارز یا سقط شتابان ارزش ریال ایران در مقابل ارزهای خارجی، به چنان امری رایج تبدیل شده است که به عبارت معروف در میان سردمداران حکومت ایران «کک کسی هم نمی‌گزد» در حالی که در یک اقتصاد سالم و متعارف، سقوط ارزش پول ملی در چنین ابعادی می‌تواند به سقوط یک دولت یا سیستم حکومتی بیانجامد.

فروش ارز دولتی در بازار آزاد به قیمت هنگفت برای تامین کسری بودجه

این نیز ناگفته پیداست که در بطن افزایش افسار گسیخته‌ی ارزش ارزهای خارجی و سقوط ریال، حکومت ولایت فقیه به جای آنکه از آن متضرر شود از آن سودجویی و یا به بیانی سوء استفاده می‌‌کند!

بدین معنا که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که دیگر در داد و ستد در بازار تقریبا استفاده نمی‌شود یا در مواردی نزدیک به صفر استفاده می‌شود را در بازار آزاد با قیمت هنگفت آزاد فروخته و سود کلان حاصل از آن را صرف تامین کسری بودجه و هزینه‌های جاری دولت‌های منصوب خامنه‌ای می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)