سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۷ آبان ۱۴۰۱: حکم اعدام دو زندانی بلوچ به نام‌های محمدنبی سلیمانی و عبدالله صوفی که در یک پرونده مشترک با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند در زندان تربت جام به اجرا درآمد.
اعدام

بنا به گزارش حال وش، صبح روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه، حکم اعدام دو مرد بلوچ در زندان تربت جام به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، محمدنبی سلیمانی (ریگی)، ۳۱ ساله و عبدالله صوفی (گلمیر ریگی) هر دو اهل شهرستان صالح آباد از توابع استان خراسان رضوی اعلام شده است.

براساس این گزارش، این دو زندانی در تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۸، زمانی که سوار بر یک خودروی آژانس در حال برگشت به منزل خود بوده‌اند، توسط نیروهای هنگ مرزی بازداشت و با وجودی که مواد مخدری به همراه نداشتند، به اعدام محکوم شدند.

کمپین فعالین بلوچ درخصوص اعدام این دو زندانی نوشت؛ محمدنبی سلیمانی و عبدالله صوفی بارها در بازجویی‌ها و در مقابل قاضی اتهامات وارده علیه خود را رد کردند اما قاضی «وزیری»، بدون توجه به اظهارات متهمان برای آنها حکم اعدام صادر کرده است. 

این منبع همچنین آورده است، مسئولان زندان تربت جام در تاریخ ١۶ آبان ماه بدون اطلاع خانواده‌های این زندانیان، قصد اعدام آنها را داشته اند که سایر زندانیان دست به اعتراض زده و این زندان برای ساعاتی شاهد درگیری های گسترده بوده است.

به دنبال این درگیری ها مسئولین زندان تربت جام، تلفن‌های زندان را قطع و شماری از زندانیان را به مشهد منتقل کرده‌اند.

خانواده های محمدنبی و عبدالله پس از پیگیری‌های مکرر توانسته اند روز چهارشنبه ١٨ آبان ماه، برای آخرین بار با فرزندان خود ملاقات ده دقیقه‌ای داشته باشند.

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند. بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی بیش از دو برابر سال گذشته، شهروندان را اعدام کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)