نابودی تولید در ایران

تولید ایران هر چند در سالیان گذشته روند اضمحلال را پیش گرفته بود اما در سال جدید و با سیاست‌های جدیدی که در نظر گرفته شده است به نظر می‌رسد که به زودی شاهدی نابودی کامل تولید در ایران خواهیم بود.

حال تولید در ایران سالیان درازی است که خوب نیست هر روز از گوشه و کنار این اقلیم خبری از نابودی فلان صنعت و بهمان واحد تولیدی می‌رسد.

یا دست کم ورشکستگی صنایع کشور و کارخانه‌‌ها، اما در هر صورت فرقی نمی‌‌کند آنچه رو به سوی نابودی می‌رود تولید در ایران است.

بر صادرات فولاد کشور تعرفه ۱۷ درصدی وضع شده

به عنوان یک نمونه در حالی که کشور نیاز فراوانی به درآمدهای ارزی برای اختصاص در بخش تولید دارد بر صادرات فولاد کشور تعرفه ۱۷ درصدی وضع شده است!

صنعت فولاد کشور در یک ساله اخیر با مشکلات فراوانی از جمله مشکلات ناشی از قطعی برق و کمبود گاز در حالی که می‌‌توانست سقف انبوهی فولاد تولید کند اما در سال ۱۴۰۰ تولید فولاد فقط در کارخانه فولاد مبارکه ۵.۸ درصد کاهش داشته است در حالی که پیش از آن نزدیک به ۶ میلیون تن تولید فولاد در کشور  تولید می‌‌کرده است.

این تنها یک نمونه از نابودی بخش تولید و صنعت کشور است که دچار نابودی شده است.

۱۱۰ کارخانه فعال فولاد تعطیل شده‌اند

کمبود تولید فولاد تازه بخش خوش داستان فولاد کشور است در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۰ کارخانه فعال فولاد بخش خصوصی به دلیل سیاست‌های مخرب حکومت ایران با تعطیلی روبرو شده‌اند.

اما  شگفت ‌آن است که وقتی صدای تولیدگران فولاد درآمد وزیر صنعت آنها را به سوریه احاله داد و اعلام کرد که می‌توانند «جمع کنند و به سوریه بروند»!!!

در همین حال وزارت اقتصاد و گمرک حکومت ایران در بخشنامه‌ای معافیت گمرکی ورود ماشین‌آلات و تجهیزات را لغو گردانید این امر که برای شرکت‌های فعال در بخش صنعت امری مهم به شمار می‌آید.

در بخشنامه مزبور قید شده است که کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولید، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول پرداخت حقوق ورودی می‌شوند.

پیش از این وزارت صمت پیش‌بینی کرده بود که برای واردات ماشین ‌آلات و تجهیزات تولیدی که نمونه و ظرفیت تولید داخلی آنها وجود ندارد معافیت گمرکی صادر شوند تا تولیدکنندگان بتوانند از مزایای آن استفاده کنند اما با ابلاغ بخشنامه جدید تولیدکنندگان از این امتیاز محروم شدند.

لغو معافیت گمرکی واردات ماشین‌آلات تجهیزات

از سوی دیگر لغو معافیت گمرکی واردات ماشین‌آلات تجهیزات خط تولید باعث در شوک فرورفتن فعالان صنعتی شده و صدای آنها را درآورده است.

این در حالی است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده تصریح شده بود که حقوق ورودی از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و کشاورزی اخذ نخواهد شد. [خامنه ای چه نقشه ای برای تولید کنندگان کوچک کشیده است؟]

خالقی قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت عقیده دارد که در اینجا  باید صدای بخش تولید به نهادهای بالا دستی برسد که بر چه مبنایی معافیت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی برداشته شده است.

وی می‌افزاید کسانی که پیش از این بر مبنای قانون معافیت گمرکی ثبت و سفارش کرده و برای فرآیندهای تولیدی خود برنامه ریزی کرده‌اند امروز با این قانون خلق الساعه تمام محاسبات سرمایه‌گذاری‌شان به هم می ریزد.

وی اعتقاد دارد این چنین تصمیماتی نه تنها دور اندیشانه نبوده بلکه خلاف حمایت از تولید نیز محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر علیرضا مرادزاده کارشناس حوزه صنعت اعتقاد دارد که این بخشنامه اخیر تقریبا تمام تولیدکنندگان را مستاصل و شگفت زده کرده است.

آنچه عیان است این است که حکوممت ولایت فقیه روز به روز بر نابودی کامل صنعت کشور مصر است و پاسخگوی هیچ گونه سوء‌مدیریتی در این زمینه نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)